Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Godt råd ønskes  (Læst 4019 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline lisbethpilkjær

• Passiv bruger
Godt råd ønskes
« Dato: 27 Februar , 2011, 21:48 »
Jeg har en marandame gående med 3 dage gamle kyllinger. Her til aften pippede en af kyllingerne rimelig højt og jeg kiggede ud til dem for at se hvad dælen der var galt. Det skal siges, at vi ikke har dem gående i hønsehuset fordi det er så koldt, så de har indtaget vores gæstetoilet  :D
Nå, men en af kyllingerne sad fast på en eller anden måde ved hendes ene ben og idet jeg løfter hende op for at se hvordan den sidder fast, falder den af. Jeg tog den op for at se om den var blevet spiddet af en af hendes kløer, men der var intet at se, det lille pus rystede bare. Jeg satte den ned igen og få sekunder efter fes den rundt sammen med dens søskende.
Jeg mener på et tidspunkt, at der var nogen herinde fra der prøvede at en kylling var blevet kvalt i noget fjer på hønens ben og nu er jeg selvfølgelig skide urolig for at det vil ske her, for skrukken har fjer på benene.
Skal jeg klippe noget af? Kan vel ikke klippe særlig meget af, for ellers begynder det vel at bløde fra hende, gør det ikke?
Hvad ville i gøre?
Skal jeg i gang med at strikke sokker til hende  *g

Offline Wanda

• Passiv bruger
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
Sv: Godt råd ønskes
« Svar #1 Dato: 27 Februar , 2011, 21:56 »
du skal da het klart igang med at strikke. :D :D

Jeg ville umiddelbart syntes at det var dumt at klippe i fodfjerene... bliver de ikke mere skarpe og stikkende så`?
hvad med en god fjedrende bund.. hø og spåner i tykt lag.
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline lisbethpilkjær

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 27 Februar , 2011, 21:58 »
Jeg ville umiddelbart syntes at det var dumt at klippe i fodfjerene... bliver de ikke mere skarpe og stikkende så`?
hvad med en god fjedrende bund.. hø og spåner i tykt lag.
[/quote]

Jo, men det hjælper jo ikke hvis den bliver hængt i fjerene....

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #3 Dato: 27 Februar , 2011, 22:00 »
Ro på nu.

Jeg tror ikke du behøver foretage dig noget. Kyllingen var sikkert kommet fri selvom du ikke havde hjulpet. Der var måske gået 5 minutter mere, men det havde næppe gjort den store forskel.

Hvis du føler dig mere tryk uden fodbefjering på hønsene kan du sagtens klippe fjerene ned til en passende længde. De kommer ikke til at bløde fordi du klipper i fjerene. Man klipper jo også i fjerene når man stækker fugle, eller når man 'hjælper' feks orpington til bedre at kunne forplante sig.
Mvh
Erik Andersen

Offline Tanja S.B.

• Bruger
« Svar #4 Dato: 27 Februar , 2011, 22:00 »
Jeg havde engang en kylling der blev hængt i orpemors vældigt varme, men måske også rigelige, fjerdragt ::)
Det var drabeligt, især fordi den havde en spøjs hovedstilling i dagene derefter, men det endte godt!

Jeg tror det er hændeligt uheld, men det kunne være sjovt med maranstrømper ;D
Mvh. Tanja :)
Maran (sort-kobber og blå-kobber)
1,4 serama (børnenes)
+ diverse

0,1 kleiner münsterländer, 1,2 katte, 2,0 banditter

www.racefjerkrae.dk
www.orpington.dk
http://maranklub.dk

Offline lisbethpilkjær

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 27 Februar , 2011, 22:38 »
Okay, tak for svarene  :)

Så slår jeg koldt vand i blodet og lader damen beholde bukserne  ;D

Offline Mikkel Schmidt

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 27 Februar , 2011, 22:52 »
Havde også en som blev hængt sidste år, men også med en lykkelig slutning. Den hang mellem to fjer der var klistret sammen bag på hønen. Hun var dybt frustreret, for hun kunne jo høre kyllingen, men ikke se den :)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Johanne Schiødt

• Passiv bruger
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
« Svar #7 Dato: 28 Februar , 2011, 22:11 »
Jeg mistede desværre flere kyllinger til en stakkels orpemor. Staklerne blev hængt i hendes "underskørter". Jeg klippede hende og hun mistede ikke flere kyllinger. Bare klip det længste og løseste af hende
Nu tilbage som Johanne Schiødt