Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Alternativ medicin  (Læst 18014 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Alternativ medicin
« Dato: 26 Februar , 2011, 23:14 »
Jeg er ikke hverken medicinmand eller heksedoktor, og generelt har jeg en ganske god tiltro til almindeligt anvendt og godkendt medicin. Ikke desto mindre har jeg stiftet bekendtskab med enkelte alternative produkter, som jeg må indrømme at jeg har haft positive erfaringer med.

Jeg vil skynde mig at sige at jeg ikke har økonomiske eller andre former for interesser i pågældende produkter, og derved ingen speciel interesse i at promovere produkterne, udover at gøre andre Forum medlemmer opmærksomme på deres eksistens.

Dette skal tages som en opfordring til at vi alle deler positive erfaringer med alternative 'medikamenter'. Vi gider altså ikke høre om det der er afprøvet, og har vist sig ikke at have nogen, eller begrænset/udokumenteret effekt.

Jeg selv vil bidrage med 3 produkter, som har været anvendt her på stedet med gode resultater, og give en kort beskrivelse af hvordan de har været/kunne tænkes anvendt. Yderligere information vil i de fleste tilfælde kunne 'Googles'.

Urte-pencil
Urtepræparat. Ikke pencillin, selvom navnet kunne antyde det.
Små kapsler indeholdende et pulver. Mennesker sluger kapslerne hele, men til brug på dyr må kapslerne brydes og pulveres blandes op med foder eller vand.
Egen erfaring med produktet.
Anvendt på smågrise som har haft infektion/bylder ved ankomst fra svinebrug. Efter ca en uges 'medicinering' har der ikke længere været tegn på infektion/bylder. Og ingen tilbagevending.
Tror produktet vil kunne bruges med fordel også på andre dyr. Dosering skal afstemmes ift legemsvægt.

Dyrlægens Natur Creme
Dette er et dansk produceret produkt. Producent: PiLi Denmark APS, Egå. PiLi er et registreret varemærke.
Og nu bliver det lidt sjovt.
Den sidste flaske på ca 200 ml vi købte måtte vi importere fra Holland. Vi kunne ikke finde nogen i DK der forhandlede produktet. Og vi kunne ikke etablere kontakt til producenten. Så måske er dette produkt ved at være en saga blot.
Anvendelse: decinficerende på rifter/sår på både mennesker og dyr. Og det virker.

Rød solhat (tørret).
Flere gange når vi har hentet grise (20-25 kg) hos landmanden, har en eller flere af dem haft en grim, tør hoste. Dette er desværre noget som hyppigt forekommer i intensive grisebrug (jeg husker ikke lige hvad det hedder). Jeg er sikker på at landmændene behandler sådanne tilfælde med medicin. Jeg har behandlet ved at iblande rød solhat i deres foder efter anbefaling fra min søster (og her er så alligevel lidt indblanding af økonomiske interesser idet hun forhandler den slags, men det kan helt sikkert også købes andre steder). Efter 1-2 uger har smågrisene været hostefri. Så skidtet må siges at virke. Og det har nu været brugt på 3 hold grise som havde den tørre hoste ved ankomst til denne matrikel.


Det var mine bidrag. Lad os få noget mere på banen.   
Mvh
Erik Andersen

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Alternativ medicin
« Svar #1 Dato: 27 Februar , 2011, 20:34 »
Orv, det må være ny rekord.
Et indlæg (tråd) uden nogen form for reaktion i løbet af 21 timer.

Enten
1) har jeg trådt gevaldigt ved siden af eller
2) jeg bliver moppet/boycottet eller
3) emnet var totalt uinteressant

Hvad er årsagen til at der ikke er nogen reaktioner på denne tråd?
Mvh
Erik Andersen

Offline Ingrid

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 461
Sv: Alternativ medicin
« Svar #2 Dato: 27 Februar , 2011, 20:55 »
Jah, jeg kender ingenting til grise, og har endnu være forskånet for syge høns. :)
Hilsen fra Ingrid.
Ejer af:
0.7 blå-hvid columbia Brahma.
0.2 hvid-sort columbia Brahma
3.0 main-coon katte.
1.0 dværgvædder
2.0 børn og 1.0 mand.

Offline mzi

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 660
Sv: Alternativ medicin
« Svar #3 Dato: 27 Februar , 2011, 21:00 »
Jeg har ingen erfaring med alternative produkter, men at høre om andres erfaringer er da altid godt  :)
Mange hilsner
Marit

- opvokset blandt fjerkræ og ejer af:

0,2 maran, sort-kobber
0,1 australorps, sort
0,2 australorps, blå
0,2 sussex, hvid sort Columbia
0,3 bielefelder, legbarfarvede
- alle i stor

Offline Anja Nielsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 295
Sv: Alternativ medicin
« Svar #4 Dato: 28 Februar , 2011, 05:25 »
Nej Nej  :) det er et enormt spændende emne, det må ikke stoppes. Er ved at have fyldt op i mit tilføj bogmærke ;D suger viden til mig, så Erik du vover at stoppe med at give din viden videre :D /o og også jer andre. Det er guld værd.
Ellers ville i få spat af alle mine spørgsmål ;)
Med venlig hilsen

Anja



0.6      Lys Sussex (Stor )
1.1      Gul Sussex (Stor)
1.0      Amerikansk Collie
2.0      Misse-Mau

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: Alternativ medicin
« Svar #5 Dato: 28 Februar , 2011, 08:33 »
Erik, jeg åbnede tråden igår for at ville svare, men jeg havde ikke tid til det igår aftes. Jeg har erfaring med nogle få forskellige produkter, men hos mig har de ikke haft nogen speciel effekt, så de er nok ikke værd at snakke om i denne tråd. Jeg syntes derimod at der er nogle af de forskellige tilskud af forskellige ting har hjulpet. Den ene kan jeg da godt beskrive her.

Hyben: Jeg plukkede sidste sensommer og efterår en hel del hyben som blev frosset ned i små portioner. Jeg har så givet lidt ind i mellem gennem vinteren, men i forbindelse med forkølelse hos hønsene har jeg så givet hyben fire-fem gange i ugen, hvilket tilsyneladende har haft en god effekt på dyrene. De er jo sprængfyldt med vitaminer og har bestemt haft en god indvirkning på dyrene. Kan gives hele eller blendet/hakket og eventuelt blandet med lidt yoghurt eller A38.
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Susanne

  • Gæst
Sv: Alternativ medicin
« Svar #6 Dato: 28 Februar , 2011, 08:41 »
Rejnfan - grøftekantsplanten med de gule blomster - skal absolut ind i mit lager i år. Den blomstrer i massevis midt på sommeren, og den kan nemt tørres og gemmes, så man har til hele året.

Grunden til, at jeg ikke skrev med det samme, er, at jeg ikke selv har afprøvet den endnu. Men nu har jeg hørt/læst om det råd så mange gange, at jeg ikke er i tvivl om effekten.

Den holder utøj væk!

Man hænger et bundt op i sit hønsehus - og skifter det jævnligt.

Man klipper et bundt i mindre stykker og placerer det under redematerialet hos en rugende høne.

Rejnfan afgiver pyrethrin og thujone, begge er stoffer, som kravlet flygter fra. Mange bruger rejnfan til myrebekæmpelse, og andre har dem i økohaven - deres duft holder gulerodsfluen væk.

Jeg tror ikke, den kan bekæmpe et utøjsangreb, hvis først det er sat ind, men den skulle være en god, naturlig og helt gratis forebyggelsesmedecin  /o


Offline Marianne M.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 514
Sv: Alternativ medicin
« Svar #7 Dato: 28 Februar , 2011, 08:49 »
Godt tip, Susanne  /o Det skal jeg prøve at huske...
Mvh Marianne

Offline ncj

  • Bruger
  • Indlæg: 463
Sv: Alternativ medicin
« Svar #8 Dato: 28 Februar , 2011, 08:52 »
Jeg har i mange år brugt den i mit fuglehold,som tilskud i grøntfoderet,den forebygger også mod indvoldsorm.
Mvh
Niels-Chr.
fodbefjerede dværge(mille fleur)

frida

  • Gæst
Sv: Alternativ medicin
« Svar #9 Dato: 28 Februar , 2011, 18:59 »
Hej Erik.
Jeg er 100% sikker på, at du ikke har ret i nogle af dine formodninger :) Min overbevisning er, at vi alle blot sidder og venter på andre får skrevet noget, som man selv kan prøve af :).


Jeg tror, vores manglende kommentarer, skyldes at vi simpelthen ikke har nogle erfaringer med den alternative behandling til vores høns. Måske er det fordi, det er svært at vide præcis, hvad de fejler (og derfor ikke ved hvilket "medikament" vi skal prøve) :-\.

I min egen familie har vi prøvet aloe vera creme/salve. Det bruger vi til sår, rifter, solskoldning og gener fra f.eks. brændenælder. Vi synes det virker hos os, til at lindre og hele hurtigere og uden ar. Måske det også virker på høns´ evt. sår, men det er ikke prøvet her.
Rejnfang plukkede jeg sidste sommer (oh, så længe siden). Det var fordi jeg havde læst, det skulle være godt mod evt. parasitter/orm. Men mine høns åd det ikke, så kender heller ikke virkningen på dét.
Derudover fik vores gamle hund glucosamin. Hun havde meget ondt i leddene, og vi kunne se, at hun fik en klar lindring i en periode. Det er ikke vores erfaring at glucosamin kunne helbrede, men vores hund fik et ekstra år, hvor den havde det mere "tåleligt" (i vores øjne).

Det var mine "input", håber at flere følger trop, da tråden ville være helt suveræn, som "opslagsværk", når man får problemer fremover /o

Tak for tråden Erik, idéen er super ;D

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Alternativ medicin
« Svar #10 Dato: 28 Februar , 2011, 22:59 »
Dejligt at se at der begynder at komme lidt input. Lad der bare komme mere.

@Susanne
Dit input om Rejnfan, fandt jeg særdeles interessant. Jeg har dog ikke nogen steder fundet henvisning til indhold af pyrethrin i planten. Men der tales om at den er giftig i større mængder  feks her http://www.kimak.dk/rejnfan.htm.

Jeg tror jeg er så heldig at have den i store mængder på en del af min 1,3 ha store fold. Hestene ville ikke røre den, så jeg har normalt blot klippet den ned med min Pro-Trac med fingerklipper. Men fremover skal den da høstes, for at bruges. 

@AnetteJ
Aloe Vera er som du beskriver kendt for diverse positive virkninger. Jeg fik en gang foræret en ½ l flaske som det var meningen at jeg skulle drikke små shots af dagligt. Det var godt nok for ækelt, men det ville sikkert have været sundt  :D

Glucosamin var meget oppe i medierne for nogle år siden. Anvendelse mod diverse gigtlidelser, men så vidt jeg husker blev det taget af hylderne som egnet menneskemedicin, med det resultat at folk med gigtlidelser købte produkter beregnet til brug på dyr. Eller var det blot fordi prisen på produkter til dyr var en brøkdel af prisen på produkter til brug for mennesker? Jeg husker ikke helt historien. Men effekten skulle være god nok.

@Mikkel
Hyben er kendt for mange ting (udover at kernerne er et modbydeligt 'kløpulver' - husker vi som børn smed det ned ad ryggen på hinanden - ubehageligt). Hyben indeholder mange gode ting og smager jo faktisk også ganske glimrende, når de er modne, omend det er et møjsommeligt arbejde at spise dem. Det er ikke meget frugtkød der er på hver enkelt hybenfrugt. Men jeg kan levende forestille mig hvilken glæde et par håndfulde hybenfrugter kan gøre i en hønsegård.

Flere indspild med erfaringer med alternative 'produkter' med en afprøvet positiv virkning er hjertelig velkomne. Lad os lave vores egen lille fjerkræs 'medicin-bog'.

Mvh
Erik Andersen

Offline Marianne M.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 514
Sv: Alternativ medicin
« Svar #11 Dato: 01 Marts , 2011, 07:45 »
Aloe Vera er som du beskriver kendt for diverse positive virkninger. Jeg fik en gang foræret en ½ l flaske som det var meningen at jeg skulle drikke små shots af dagligt. Det var godt nok for ækelt

Ækelt, ja det må du nok sige, har også engang prøvet det ved en fejl... FØJ!  <R

Og så var der den med bynke, som skulle forebygge orm. Såvidt jeg har forstået skal man lade hønsene spise hvad de vil (blomsterstand/frø) af bynkeplanten, og det skulle således virke forebyggende.
Mvh Marianne

frida

  • Gæst
Sv: Alternativ medicin
« Svar #12 Dato: 01 Marts , 2011, 16:05 »
@Erik. Du skal da bare bruge aloe-veraen udvortes til når du har lidt sår og rifter ;D Det må virke lige godt. Eller brug det i badet ;)

Offline Jesper Arnecke

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 562
Sv: Alternativ medicin
« Svar #13 Dato: 01 Marts , 2011, 18:51 »
Rejnfan - grøftekantsplanten med de gule blomster - skal absolut ind i mit lager i år. Den blomstrer i massevis midt på sommeren, og den kan nemt tørres og gemmes, så man har til hele året.
Rejnfan afgiver pyrethrin og thujone, begge er stoffer, som kravlet flygter fra. Mange bruger rejnfan til myrebekæmpelse, og andre har dem i økohaven - deres duft holder gulerodsfluen væk.

Bare lige en detalje, thujone er en nervegift og faktisk ret voldsom, idet der ikke skal særligt store mængder til. Findes også i Thuja træet/hæk planten.
De fleste dyr har ganske godt styr på hvad de kan spise og ikke spise - dog er der altid undtagelser.

Så vidt man ved blev thujon også brugt i fremstillingen af Absinth. Dog bruger man malurt i stedet, hvilket også er en ganske nyttig plante :)




Generelt gælder det vel bare at man lader dyrene for adgang til så meget som muligt, lader dem vælge selv og så ellers holder øje med sine dyr og tænker lidt. I stedet for bare at panik fodre med piller eller lign.

Offline ncj

  • Bruger
  • Indlæg: 463
Sv: Alternativ medicin
« Svar #14 Dato: 01 Marts , 2011, 19:16 »
Malurt, ja og kryderurten salvie indeholder også stoffet thujone,salvie er jo blevet brugt som lægeurt i århundrede.Den er også betændelseshæmmende.
Mvh
Niels-Chr.
fodbefjerede dværge(mille fleur)