Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Fugtighed under rugning.  (Læst 14892 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Marianne M.

• Passiv bruger
Fugtighed under rugning.
« Dato: 25 Februar , 2011, 13:28 »
Ja, så er vi tilbage ved et evigt-gyldigt emne...

Der er noget (ja, der er egentlig meget, men...) jeg ikke forstår.

Er der nogen af jer der har gode erfaringer med rugning i maskine med høj fugtighed under rugningen?

Når man søger på hvad der anbefales, er det jo netop ofte en ret høj fugtighed, men det har jeg ikke god erfaring med - og jeg kan forstå, at de fleste (?) herinde, også helst ruger tørt eller næsten.

Hvis vi nu forudsætter, at temperaturen ligger optimalt og konstant - og hvis man nu ruger med høj fugtighed, så bliver luftlommen vel ikke så stor som den bør? Og så kan man vel risikere at miste en masse kyllinger. Hvorfor anbefales det så mon?

Mvh Marianne

GKV

• Gæst
Sv: Fugtighed under rugning.
« Svar #1 Dato: 25 Februar , 2011, 14:16 »
Det er dejligt med gode råd og jeg læser dem alle med stor opmærksomhed. Mange herinde har anbefalet tørrugning som det bedste og det skulle jeg så også prøve.

Resultatet var mildest talt nedslående; ud af 75 æg kom der fire kyllinger!!! Resten var døde, men næsten færdigudviklet, manglede bare lige de sidste par dage, selvom fugtigheden var øget de sidste tre dage. Så for mit vedkommende er det tilbage til, hvor jeg var, nemlig at fugtigheden ligger mellem 40-50%. Med den "opskrift" har jeg haft omkring 75% klækning, det var det jeg ville prøve at forbedre.

Jeg prøvede tørrugningen, fordi jeg syntes at luftlommen var for lille, men den blev ikke større under forsøget med at tørruge.

VH Gunni.

Offline Søren

• Bruger
  • ER CHR registret.
« Svar #2 Dato: 25 Februar , 2011, 14:20 »
Hej Marianne
Det er en vanskelig NØD at knække
Jeg tænker ofte på de svaler der ruger mange unger ud
helt oppe i kip, under mine stålplader ude i stalden
der tror jeg ikke der er stor luft fugtighed midt sommer
Søren
Søren
 Gul Orpington , 25 Aberdeen-Angus kødkvæg
Tårnfalke og en sneugle

Offline Marianne M.

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 25 Februar , 2011, 14:29 »
Resultatet var mildest talt nedslående; ud af 75 æg kom der fire kyllinger!!! Resten var døde, men næsten færdigudviklet, manglede bare lige de sidste par dage, selvom fugtigheden var øget de sidste tre dage. Så for mit vedkommende er det tilbage til, hvor jeg var, nemlig at fugtigheden ligger mellem 40-50%. Med den "opskrift" har jeg haft omkring 75% klækning, det var det jeg ville prøve at forbedre.

Jeg prøvede tørrugningen, fordi jeg syntes at luftlommen var for lille, men den blev ikke større under forsøget med at tørruge.

Men Gunni, var det ikke blot 1 rugning hvor det gik så galt? Der kan jo have været andre ting i vejen... Og øv, hvor ærgerligt, så jeg kan godt forstå du lavede det om igen!

Men det med luftlommen lyder interessant - at den ikke blev mindre af, at du prøvede tørrugning.

Forleden havde jeg helt med at vente med at tilføre fugt indtil 1. kylling var ved at klække (fordi jeg mente jeg havde ruget for fugtigt, dvs. omkring 40 eller lidt mere, og luftlommen var meget lille) - de kom alle og var fine og friske. Men jeg ved jo ikke, om de var kommet alligevel...  8)
Mvh Marianne

Offline Marianne M.

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 25 Februar , 2011, 14:31 »
Hej Marianne
Det er en vanskelig NØD at knække
Søren

Nej, vel... Og under en høne der ligger på tørt halm føles der heller ikke specielt fugtigt...
Mvh Marianne

GKV

• Gæst
« Svar #5 Dato: 25 Februar , 2011, 14:37 »
Nu vil jeg ikke være ordkløver, men jeg synes til tider, at man giver udtryk for, at alt i naturen bare går, åh, så godt. Det gør det bare ikke altid.

Vi har hvert år et sted imellem 50-60 svalereder og vi elsker dem. Nogle år går det rigtigt godt andre ikke. I de meget tørre somre, tørrer rederne ud og falder ned. Derfor har jeg da den tanke, at den masse som de kliner reden op med, må  indeholde fugtighed under normale forhold. Jeg kan jo se, at der bliver repareret på rederne jævnligt.

En normal sommer med tilpas regn giver så mange unger, at det ligner sort sol under taget om morgenen af unger på flyveøvelse, det er der ikke, når der har været mangel på regn og alt er tørt.

Derfor sørger vi også for, at lade vandet til hestenes vandtrug løbe over et par gange om dagen, så de kan hente vådt materiale der, men store hjælp synes jeg ikke det ser ud til at have, sikkert fordi vi har sandjord.

Hvor længe en svale ruger aner jeg ikke, men jeg tror ikke det er tre uger.

VH Gunni.

Offline Marianne M.

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 25 Februar , 2011, 14:47 »
Gunni, det er jo helt rigtigt, det er ikke alt der går godt - vejrlig, rovdyr m.m...

Vi skal jo så bare forsøge at gøre det så godt som muligt, for at efterligne optimale forhold.

Nu gav Danny mig det råd at vente med fugtigheden til de første æg var ved at klække. Og da jeg ved at Danny udruger rigtigt mange kyllinger, fulgte jeg hans råd.

Jeg lyste æggene på 18. dagen, og foruden den lille luftlomme, var der stadig en del vædske omkring selve kyllingen.

Så er det jeg tænker, at hvis man tilsætter pludselig høj fugt for tidligt i en tørrugning, så kan kyllingen måske ikke altid (som den skal) absorbere den sidste vædske i ægget... Og så dør den - 'drukner' - i stedet for at blive helt færdig.

Nå, men det er jo så lidt en anden ting... Ja - og dog, måske ligger det kritiske netop i de sidste 3 dage ??!! Og så er resten mindre væsentligt !
Mvh Marianne

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
« Svar #7 Dato: 25 Februar , 2011, 15:35 »
Min r-com anbefaler 45% fugt og så 65% de sidste dage. Jeg har gjort som der bliver anbefalet i brugsvejledningen, og det har jeg helt fine erfaringer med. Her i årets første rugning lagde jeg 20 æg i. De var alle befrugtede, men 5 gik i stå i løbet af rugningen, og indtil videre har jeg i løbet af det sidste døgns tid fået 13 kyllinger, og der er stadig liv i de 2 sidste æg. Det synes jeg faktisk er helt fint for årets første kuld.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Danny Westh

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 25 Februar , 2011, 21:30 »
Jeg skal heller ikke sige havd der er rigtigt eller forkert. Men de (få) gange jeg har ruget med "høj" fugtighed har også været de gange jeg har haft de dårligste resultater. Dette er i forhold til hønseæg. Ande- og gåseæg har jeg endnu ikke haft samme succes med. Måske netop fordi at jeg ruger uden vand.

Men der er nok flere ting der spiller ind, end om mand har vand i maskinen eller ej. Noget af det aller vigtigste er dyrenes kondition/sundhed og at de får noget ordentligt og varieret foder.
En anden stor faktor er jo netop om maskinen står i et fugtigt kælderrum eller et knastørt fyrrum. Min maskine plejer at stå i et værelse inde i huset hvor der er "normal" fugtighed. Og her plejer jeg, som sagt, at ruge uden vand.
Det er jo også en del fordampning fra selve æggene undervejs.

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #9 Dato: 25 Februar , 2011, 22:00 »

Jeg tror at den øgede fugtighed i slutfasen af rugningen kommer fra den rugende fugl og ikke har meget med omgivelserne at gøre.

Jeg har bemærket at skrukhøns lige før klækning af deres æg er meget tyndtbefjerede, hvis ikke helt fjerløse, på maven. Jeg tror kontakten mellem blottet maveskind og æg er med til at sætte fugtigheden i vejret ifm klækning.

Jeg bruger Madam Blå til 24 hønseæg. Jeg fylder det ene vandtrug med vand de første 17-18 dage og herefter begge vandtrug frem til klækning. Og det har indtil videre givet mig fornuftige klækningsprocenter af befrugtede æg.
Mvh
Erik Andersen

Offline bullstar

• Passiv bruger
  • En rigtig hønsefreak
    • www.englefund.dk
« Svar #10 Dato: 26 Februar , 2011, 00:21 »
Nej, vel... Og under en høne der ligger på tørt halm føles der heller ikke specielt fugtigt...

Er der nogen der har prøvet at måle den reelle fugt under en skruk høne??? det har jeg da tænkt mig at prøve /o
Lærke Lorentzen
Ejer af Orpington i stor....
Opdrætter teddy kaniner og engelske undulater...

Se min hjemmeside:)

Offline Lonekh

• Bruger
« Svar #11 Dato: 27 Februar , 2011, 14:30 »
Jeg har lige fået min første rugemaskine, den lille blå fuldautomatiske fra America-
thisted, men hvordan "f....." måler jeg luftfugtigheden i den????????? :P.

Lone
Mvh Lone
1,2,25 Brahma
0,2 blandingshøns
0,3,2 skotsk højlandskvæg
1.0. tysk langhåret hønsehund
1,0 tysk ruhåret hønsehund
1,0 kat
1 lækker mand

Offline preben r

• Bruger
  • Med udsigt til den jyske højderyk.
« Svar #12 Dato: 27 Februar , 2011, 14:35 »
@ Lone

Du skal have et Hygrometer
opdræt af
stor chokoladefarvet    Wyandotter
dværg chokoladefarvet Wyandotter
stor Sort wyandotter

http://racefjerkrae.dk/dffr/
http://www.h-o-o-f.dk
http://www.danskwyandotklub.dk/

Offline Nielsen

• Passiv bruger
« Svar #13 Dato: 27 Februar , 2011, 14:38 »
Mon ikke man skal tage skallen i betragtning også ?

Maran som har en meget tyk skal med sej hinde, kontra (igen nævner jeg det) serama æg med tynd skal og hinde. Dette må have en del indflydelse på hvor godt ægget holder på fugten også, samt den naturlige fugtighed der er i luften som varierer efter årstiden jo.

Offline Tanja S.B.

• Bruger
« Svar #14 Dato: 27 Februar , 2011, 15:04 »
Altså... Jeg er blevet klogere på egne fejl idag, er det ikke bare en vild luksus ;) ;D

Jeg satte min rugemaskine igang igår, men jeg har hidtil ikke været så imponeret over "mine" klækkeevner og sidste rugning hvor jeg prøvede at tørruge for første gang, gik helt i fisk. Jeg har ruget ialt 4 omgange kyllinger i den samme rugemaskine.

Siden jeg begyndte at ruge, har jeg undret mig over at jeg næsten altid har for lille luftlomme. Derfor begyndte jeg henover vinteren at filosofere over mit hygrometer. Jeg har ikke haft mistanke til det tidligere, da det viste det samme som et digitalt hygrometer som jeg havde testet det op imod.
Rugemaskinens hygrometer + det digitale overnattede derfor sammen indpakket i en våd klud i en pose og de nåede begge kun op på 80%... Derefter testede jeg et helt tredje hygrometer som nåede op på 98% i posen. At kalibrere... ::)

Konklusionen er altså, at luftfugtigheden i rugemaskinen været 20% højere end jeg havde regnet med i mine tidligere rugninger. Og igår startede jeg rugemaskinen med vand i det lille kar som jeg plejer. Ligenu står hygrometeret på 60%. Det efterlader mig vel kun med muligheden for at "tørruge" med forventning om at jeg så kommer ned på ca. 40%...

Men hvad er egentlig definitionen på tørrugning? Det er jo ikke rugning ved fugtighed 0. Og derfor bliver min rugning vel heller ikke til en tørrugning bare fordi jeg ikke tilsætter vand. Rugemaskinen står jo bare i et rum, hvor fugtigheden egner sig til rugning uden vand. Og netop den sidste overvejelse mangler vel ofte når vi diskuterer tørrugning. Det hele afhænger vel af de forhold der er hvor man stiller sin maskine, ligeså vel som at temperaturen skal være konstant osv...
Mvh. Tanja :)
Maran (sort-kobber og blå-kobber)
1,4 serama (børnenes)
+ diverse

0,1 kleiner münsterländer, 1,2 katte, 2,0 banditter

www.racefjerkrae.dk
www.orpington.dk
http://maranklub.dk