Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Høns for nybegynder  (Læst 16124 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Høns for nybegynder
« Svar #15 Dato: 21 Februar , 2011, 18:43 »
Jeg har store maran'er, og de er hyggelige, nysgerrige og helt enormt frække. Hvis jeg skulle have dværghøns ville jeg gå efter dværg-wyandotter (fantastiske farver, du kan selv vælge!), dværg-faverolles, gl. engelske kamphøns, hollandske dværge eller moderne engelske kamphøns. Alle dværgracerne minus faverolles så jeg på en fjerkræudstilling, og blev helt solgt da jeg så dem.

Kig dig lidt omkring, lån Den Store Hønsebog som foreslået andetsteds i tråden; du ender med at ville have dem alle ;D.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline G. Lausen

• Passiv bruger
  • Grafitti :)
« Svar #16 Dato: 21 Februar , 2011, 20:12 »
det sååå godt at kigge i bøger om høns - man bliver meget klogere og meget forvirret, for der er simpelthen så mange slags der er skønne!  ::)
jeg startede med en slags (barnevelder - meget smukke høns  /o) og NU har jeg 8 eller 9 slags... bare fordi jeg synes de er smukke og fordi de lægger så mange forskelligtfarvede æg... ups og EN hane (australorp - en skøn race!!!!)
jeg ælsker mangfoldighed og da jeg ikke skal udstille, men har hønsene fordi de er så flotte, så har jeg taget hvad der passer til mig/os!
DU finder også din måde at gøre det på, indtil du er så vidt så spørg - folk herinde er simpelthen så søde og rare til at svare... og så ved de en masse om høns - alle slags :)

sidst men ikke mindst: VELKOMMEN til et skønt forum!!  /o
venlig hilsen
Grethe

1,0 Australtorp Kong Hans :-), 1,0 Araucana Grafitti :-D , 0,5 austalorps, 0,5 gul columbia sussex, 0,4 hvid-sort columbia sussex, 0,1 maran, 0,1 maranbland,, 0,2 grünleger, 0,9 araucana
1,0 mand (der ikke har pip)
1,0 Labrador (Labbe)
1,0 Foxterrier (Bølle)

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #17 Dato: 21 Februar , 2011, 20:30 »
Helt enig i ovenstående mht. læsning af hønse-bøger. Det giver et rigtig godt billede/forestilling af hvad det er man er til af hønse-racer.
Skandinavisk Fjerkræstandard fortæller en masse om korrekt udseende, men intet/eller meget lidt om temperament/flyvskhed/rolig/nervøs/skruk og andre egenskaber der er knyttet til racen.
Jeg har den meget gamle Dansk Fjerkræ Standard fra 1908, en fantastisk antikvarisk bog. Den fortæller netop - udover det racemæssige korrekte udseende - også i et afsnit noget omkring hvordan den enkelte race er. Det er noget man godt kan savne i nutidens Standard.

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #18 Dato: 22 Februar , 2011, 13:43 »
Velkommen på forum, Heidi :D
Jeg kan tilslutte mig anbefalingerne af dværgwyandotter, de er meget rolige, og de fås i et utal af farver. De lægger mange æg, også om vinteren, og blommerne er meget store i æggene.
De er gode til at skrukke, men skrukker ikke hele tiden. De er også rigtig gode kyllingeførere /o
Det er en rigtig god begynderhøne *p
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline MetteKirstine

• Passiv bruger
Osse nybegynder som vil arbejde med sin angst for fugle.
« Svar #19 Dato: 02 April , 2011, 19:01 »
Hvilken race skal jeg vælge? Jeg vil gerne ha æg og jeg vil gerne hvis de kan blive tamme og meget rolige.

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #20 Dato: 02 April , 2011, 19:48 »
Velkommen på forum, Mette :D
Det er næsten lige meget hvilken race du vælger, hvis du holder dig til de "svære" (tunge) racer, og får du dem meget unge, er det utrolig nemt at gøre dem tamme. Alle mine høns og haner spiser f.eks. gerne af hånden.
Prøv at låne nogle hønsebøger på biblioteket og kik på racebeskrivelser i Leksikon her på forum.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline MetteKirstine

• Passiv bruger
« Svar #21 Dato: 02 April , 2011, 20:26 »
Tak det vil jeg så gøre.Tunge racer...??? Men hvor kan jeg købe nogen her på Bornholm. Hvor gl. skal de være. Jeg har ledt rundt om på nettet men kan ikke finde nogen.
Jeg har læst et par bøger om høns og har brug for nogen som giver mig et råd.
venlig hilsen mette :D

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #22 Dato: 02 April , 2011, 20:47 »
Mette, hvis ikke du finder nogen gennem forum, kan du jo evt. kontakte fjerkræforeningen på Bornholm, de vil helt sikkert gerne hjælpe, også selv om du ikke er medlem.
Du finder oplysninger om klubben her:
http://racefjerkrae.dk/
Kik under menupunktet "Klubber" og så "Lokalklubber"
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk