Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Hvordan laver man en bordplade?  (Læst 1294 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline manniken

• Passiv bruger
Hvordan laver man en bordplade?
« Dato: 20 Februar , 2011, 20:43 »
Ja som overskriften siger, det undre mig lidt hvordan man gør. Sagen er den at jeg har nogle blommestammer jeg kan få brædder ud af på ca 2 m i længden. Det er utroligt smukt træ med et farvespil jeg ikke har set før. Og derfor kunne jeg tænke mig at få savet nogle brædder ud af det. Det kan jeg nok få gjort på savværket her i byen. (Har ellers lige set et brugt husqvarna savværk med båndsav men det koster kassen) Det bord jeg har planer om at lave skulle gerne være helt uden søm eller skruer, jeg har en ide om hvordan det skal laves undtagen selve bordpladen, så jeg håber at der sidder en med en god ide.

på forhånd tak

Tommy

Offline Jean Hansen (Lavbo)

• Bruger
Sv: Hvordan laver man en bordplade?
« Svar #1 Dato: 20 Februar , 2011, 21:28 »
Nagler i træ?
3 hunde, 10 katte, 3 kaniner, en masse duer, skildpadder, fisk og det løse :)
Mand og 3 børn

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
« Svar #2 Dato: 20 Februar , 2011, 21:34 »
Hej Tommy

Du kan evt. også prøve www.lav-det-selv.dk. Jeg har selv fået mange gode råd på den side vedr. byggeri og gør det selv arbejde. Held og lykke med projektet. Det lyder spændene.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline KEW

• Bruger
« Svar #3 Dato: 20 Februar , 2011, 21:39 »
Hvor tyk bliver brædderne/plankerne?
Er der plads til en dybel? Eller en fisk?
En god trælim... og et par lange tvinger til at klemme det sammen.

My 5 cent
Hilsen Kenneth

0.2.0 Store Røde Silkehøns
1.4.0 Dværg Laksefarvet Faverolles
Formål med høns: hygge,æg,kød.

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #4 Dato: 20 Februar , 2011, 21:47 »
Tommy

Jeg er sikker på at det kan du få lavet for en slik af lokale professionelle folk. Næppe nogen grund til selv at eksperimentere.
Mvh
Erik Andersen

Offline Klausen

• Bruger
« Svar #5 Dato: 20 Februar , 2011, 22:02 »
Der er jo også lige det hvor tørt er træet og hvodan vil du få det skåret op spejlskåret eller som nornalt, det har jo lidt at sige, med hvordan spillet bliver i træet.

Og skal der laves bordplade af det skal det være tørt gerne omkring 10% fugt. Så kan det limes og man kan samle træet af mindre stykker som fingertappes sammen, så vil den heller ikke slå sig ret meget.

Lidt billeder af forskelligt træsorter http://www.molzen.dk/knive/skaeftetrae.htm
« Senest Redigeret: 20 Februar , 2011, 22:04 Fra Klausen »

Offline manniken

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 20 Februar , 2011, 22:24 »
Ja jeg kunne sikkert få det lavet her men det er jo ikke det der er fidusen. Meningen er at gå og glæde sig over noget man selv har lavet. Jeg regner med at lave brædderne/planker rimeligt tykke jeg skal lige overveje hvor tykke, det ved jeg ikke rigtigt endnu. Jeg er klar over at jeg skal tørre mit træ, jeg regner med at det skal ligge et år. Jeg ville gerne have en bordplade hvor det er svært at se samlingerne da den ikke skal males. Jeg regner med at jeg kan pudse hele pladen når den er samlet med en båndpudser. Og så give den godt med olie. Men ville det være bedst at lave brædderne med fer og not? Eller lime dem sammen med dyvler? Man kunne også lave et par "lasker" med nagler i til at holde det sammen nedefra men som sagt er jeg usikker på hvad der giver det bedste resultat. Jeg tror jeg vil lave et "forsøgsbord" i fyrretræ til at starte med men jeg vil stadigvæk være taknemlig for gode råd.

Tommy

Offline Niels Andersen

• Passiv bruger
  • Hjemmegående skibs- og havenisse
« Svar #7 Dato: 21 Februar , 2011, 00:02 »
Jeg vil klart mene at den mest elegante løsning vil være at samlebordpladen ved hjælp af grater og revler med svalehaleprofil. Den metode har man også brugt til at samle revledøre med. Jeg kan ikke finde nogle billedeksempler på nettet, så må lige kigge mine fagbøger igennem, det kan være at der er var noget der kunne bruges.

Vær opmærksom på at frugttræ, udover at være meget smukt, også er hårdt og sejt, og kan være lidt vanskeligt at arbejde med. At lagre det et år er absolut minimum.

Venligst bådebyggeren
1.4 Gallus gallus domesticus 'rød dorking'
0.1 Gallus gallus domesticus 'lys sussex'
0.2 Gallus gallus domesticus 'hul-i-hækken'
1.1 Anser anser domesticus 'grå danske'
1.1 Felis catus 'gråstribet alm. europæisk korthår'
0.0.1 Homo sapiens sapiens 'alm. dansk' - egen avl :)

Offline manniken

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 21 Februar , 2011, 07:22 »
Det ville jeg være meget taknemlig for, det vil sige at man fræser en svalehale på kanten i stedet for fer og not?

Tommy

Offline Klausen

• Bruger
« Svar #9 Dato: 21 Februar , 2011, 08:36 »
Prøv at se på de bordplader af massivtræ du kan få i byggemarkeder de er fingertappet sammen og selve stavene(brædderne) er bare limet sammen, for vil du til at dyvle hver brædt/stav sammen kommer du på arbejde, så er der nemmere at bore et hul så den går hele vejen igemmen og i de yderste brædder/stave et større hul så du kan komme en rustfri gevindstang igennem med en spændskive og møtrik.

Sådan lavede jeg min arbejdsbord i lægter og lå en 4 mm oliehærdet massonit over, den kan skiftes efter behov. ;D

Offline Niels Andersen

• Passiv bruger
  • Hjemmegående skibs- og havenisse
« Svar #10 Dato: 21 Februar , 2011, 20:22 »
Revlerne er nogle stykker træ der går på tværs af bordet på undersiden. Altså den nemme løsning er jo bare at skrue eller sømme bordplankerne fast til revlerne. Men det vil du jo netop gerne undgå, og jeg kan sagtens forstå dig. Trækonstruktioner hvor der ikke er brugt andet end træ overhovedet er super fede og holder jo også meget længere end noget hvor der er blandet jern i. Men de er jo lige lidt mere arbejdskrævende... Så altså i stedet for at skue/sømme så kan man stemme/tappe/fræse revlerne ind i plankerne på tværs af dem.

Prøv at se den her side, kig under afsnittet "istandsættelse af beklædte døre eller porte", der er der et billede der viser teknikker. Det er godt nok vist på en dør, men princippet er nøjagtig det samme.

http://www.kulturarv.dk/information-om-bygningsbevaring/doere-og-vinduer/reparation-af-doere-og-porte/

Må der være små sprækker mellem plankerne? Hvis der gerne må være det, så behøves du jo ikke at lime dem sammen, men så bare holde dem sammen med revlerne. Hvis de skal limes sammen skal revlerne være ret høje(5-10cm??) for at kunne modstå den samlede bordplades spændinger.

1.4 Gallus gallus domesticus 'rød dorking'
0.1 Gallus gallus domesticus 'lys sussex'
0.2 Gallus gallus domesticus 'hul-i-hækken'
1.1 Anser anser domesticus 'grå danske'
1.1 Felis catus 'gråstribet alm. europæisk korthår'
0.0.1 Homo sapiens sapiens 'alm. dansk' - egen avl :)

Offline Fisker

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 21 Februar , 2011, 20:33 »
Havde samme tanke som dig Njord. Jeg forestillede mig revlerne som en del af understellet, så vil de indgå både naturligt og konstruktivt. Tricket bliver at undgå udfræsningen på de sidste bræt bliver synlig, normalt er hullet jo let kileformet så man kan slå revlen i derved spænder. Men de kunne vel kile på alle undtagen sidste bræt, hvilket kræver at det skal låses på en anden måde.
 Jeg tror muligvis der er en snittegning i C. von jessens "byhuset" eller "landhuset", jeg skal prøve at kigge senere og evt scanne det ind.

Rasmus
« Senest Redigeret: 21 Februar , 2011, 21:28 Fra Fisker »

Offline manniken

• Passiv bruger
« Svar #12 Dato: 21 Februar , 2011, 21:02 »
Tak for svar, kikker på linket og vender tilbage med evt spørgsmål. Men ja ideen er at undgå søm/skruer. Jeg har planer om 2 borde, et til haven, der må gerne være sprækker mellem plankerne og et tll mit køkken, et spisebord og her vil jeg gerne undgå sprækker.
Men jeg kikker lige på linket.
Tak for hjælpen indtil videre, der kommer helt sikkert flere spørgsmål efterhånden som det kommer til at skride frem, men en supergodt forum og igen mange tak for svar

Tommy