Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Hjælp!!  (Læst 6750 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline mkc

• Passiv bruger
Hjælp!!
« Dato: 20 Februar , 2011, 15:41 »
I går da jeg kom ud i det ene hønsehus hvor der går en masse blandings dværghøns, lå der en som var død, jeg tænkte det kan være den var syg uden at have vist nogen tegn på det.
Så i morges da jeg var ude at fodre ville jeg lige tjekke de andre høns, men de så ikke du til at fejle noget.
Da jeg kommer ud for at samle æg ind her til eftermiddag, ser jeg en af kyllingerne bløde ud at rumpen, fordi de andre hakkede den der, den jeg fandt i går var også hakket det? hvad er der i vejen med mine høns? hjælp????

Offline mkc

• Passiv bruger
Sv: Hjælp!!
« Svar #1 Dato: 20 Februar , 2011, 17:59 »
Ingen som har nogen ide til hvorfor de plukker en helt omme bagi, og begynder at hakke/spise af ende hullet? det ser forfærdeligt ud og bløder meget?. er der nogle som ved om man kan gøre noget så det stopper? har selvfølgelig aflivet den høne jeg fandt, så det ikke skulle have en smerte fuld død?

Offline Jean Hansen (Lavbo)

• Bruger
« Svar #2 Dato: 20 Februar , 2011, 18:00 »
Orm??
3 hunde, 10 katte, 3 kaniner, en masse duer, skildpadder, fisk og det løse :)
Mand og 3 børn

Offline mkc

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 20 Februar , 2011, 18:03 »
Jeg kan ikke se i deres afførring at der skulle være orm deri?

Offline Jean Hansen (Lavbo)

• Bruger
« Svar #4 Dato: 20 Februar , 2011, 18:06 »
Det kunne være f.eks. spoleorm som lige "kigger" ud af kloaken som de andre har fået øje på, men har ingen erfaring på området andet hvad jeg har set på mine katte.
Bændelorm deler sig i små stykker som derefter "kravler" ud på pelsen/fjererne.
3 hunde, 10 katte, 3 kaniner, en masse duer, skildpadder, fisk og det løse :)
Mand og 3 børn

Offline Enevoldsen

• Passiv bruger
  • Op og ned er lige langt, men ikke lige hurtigt!
« Svar #5 Dato: 20 Februar , 2011, 18:18 »
Nu ved jeg ikke hvad for høns du har, men jeg har hybrider og de kan være ret slemme til at hakke og pille fjer af hinanden. Jeg havde en høne her i december, som var blevet plukket bagi og også hakket i rumpen. Det blødte ikke, men der skulle ikke ha været hakket mere end en eller to gange mere før der var kommet blod. Hun var meget bange for de andre høns (kan jeg godt forstå). Jeg isolerede hende fra de andre en lille uges tid. Det vil sige, jeg satte hønsenet op inde i hønsehuset, så hun havde et hjørne for sig selv, hvor ingen kunne komme til hende. (Den bare og meget røde numse var åbenbart meget tiltrækkende), og dermed blev hun aldrig en fremmede. Jeg tog hende så ud i hønsegården hver dag ad flere omgange, mens jeg selv var der og holdte de andre væk fra hende rumpe. Såret helede, og nu venter vi bare på der helt kommer nye fjer. Jeg ved ikke om det er det samme der er sket med dine høns???
❤  Marianne  ❤

En blandet landhandel af høns og haner.
3,1 katte
2,2 hunde + evt. plejehund
1,1 børn
1,2 børnebørn  og (0,1 † mistet d.4. nov. 2011 uge 30. Mormor til en engel.) 
1,0 mand

Offline mkc

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 20 Februar , 2011, 18:24 »
Hvad race det er, ved jeg ikke, det er bare en masse blandingshøns, nogle som jeg er blevet givet. Den jeg aflivede i dag, var sådan at tarmene næsten var på vej ud af den, fordi de andre prøvede på at spise det. og det så ikke ud til den havde det særligt rart?? og den jeg fandt i går da jeg kom hjem fra arbejde var kloaken større end omkredsen af en fem krone, fordi det var blevet spist?

Offline Enevoldsen

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 20 Februar , 2011, 18:48 »
Umiddelbart syntes jeg det lyder som det samme jeg har været ude for ???
Jeg har fundet ud af, at det åbenbart er noget høns kan finde på. Og det er noget med at det kan smitte - forstået på den måde, at hvis én begynder på det kan flere følge efter.

Men måske nogen af dem med mere erfaring end mig kan komme med et bud?? Jeg har kun haft høns ca. 4 mdr. så min erfaring er lidt begrænset.
Jeg håber din høne blir okay igen og at det ikke sker mere.  *k  Det er jo nok en god idé at holde hende sådan at de andre ikke kan komme til at hakke mere i det.
❤  Marianne  ❤

3,1 katte
1,1 børn
1,0 mand

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #8 Dato: 20 Februar , 2011, 19:42 »
Det er noget skidt, for når først der er hul, vil de blive ved med at hakke/pille.
Du skal have isoleret de(n) skadede, og have fundet synderen.
Held og lykke.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #9 Dato: 20 Februar , 2011, 20:05 »
Det tyder på at du har en høne der praktiserer kannibalisme. Du må prøve at iagttage dem for at finde ud af hvilken af dine høns der starter disse 'angreb/overgreb' på andre individer, og så kort proces med vedkommende.
Med stor sandsynlighed er det én bestemt høne der starter overgrebene hvorefter andre følger trop. Så hvis du kan udpege hende og fjerne hende er der håb for at det stopper, hvis der ikke er for mange af de andre der har fået smag for den specielle udfoldelse.

Held og lykke.
Mvh
Erik Andersen

Offline Danny Westh

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 20 Februar , 2011, 20:12 »
Ja, det kan sagtens være at de "bare" har fået den uvane. Men det kan også være at de går for tæt. Eller i højere grad, at de mangler protein.

Hvad fodre du med og hvor meget plads har de?

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #11 Dato: 20 Februar , 2011, 20:24 »
Og hvor mange høns er der på den givne plads?

@ mkc

Måske en god ide at oplyse hvor i landet du holder til. Udfyld evt resten i din profil. Det kan jo tænkes at du ikke bor så langt fra en her fra Forum, som vil afsætte en times tid til at kigge forbi og give lidt gode råd.

Mvh
Erik Andersen

Offline Helle Enevoldsen (josefineamanda)

• Passiv bruger
« Svar #12 Dato: 21 Februar , 2011, 07:30 »
Altså hvor er alle dog søde og hjælpsomme herinde  ;D

Da jeg havde mange æglæggere var der mørklagt i hønsehuset. Belysningen var røde pærer. Det var effektivt. Men nu hvor uheldet er ude, skal den tilskadekomne i sikkerhed til hun er helet. Når hun sættes tilbage i flokken, kan du forebyggende smøre hende med bentjære i rumpen.

Det er derfor jeg ikke har 500 æglæggere mere. Kunne simpelthen ikke forsvare det.
Mvh. Helle
Familien består af:
1 mand og to døtre.
Store sorte Australorps, Gule Orpington, MEDK, 1.2 gæs,
4 hunde, 2 katte.

Offline Enevoldsen

• Passiv bruger
« Svar #13 Dato: 25 Februar , 2011, 11:04 »
Hvordan går det med din høne???
❤  Marianne  ❤

3,1 katte
1,1 børn
1,0 mand