Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Snebold har 2 skæve tæer  (Læst 9379 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Jean Hansen (Lavbo)

• Bruger
Snebold har 2 skæve tæer
« Dato: 20 Februar , 2011, 09:38 »
Gode råd var dyre da jeg i går morges opdagede at sønnens kylling havde fået 2 skæve tæer. Snebold er ikke født sådan men det er opstået pludseligt.
Tæerne ligner dem her dog ikke lige så slemme:
http://www.backyardchickens.com/forum/viewtopic.php?pid=5719979

Jeg gik på nettet for at finde en løsning på problemet for synes trods alt at alle dyr skal have en chance og dette blev løsningen: Tæerne blev tapet på plads og tapen lader jeg sidde et par dage hvorefter den enten skal skiftes eller pilles helt af alt efter om det har rettet sig eller ej.

Men hvad skal jeg give den af vitaminer for at hjælpe den? Jeg har læst mig frem til at Riboflavin skulle kunne hjælpe. Skal jeg "bare" give dem en masse grønt som f.eks. salatblade for at hjælpe eller skal jeg tage mere drastiske midler i brug?
Jeg har en dåse Avital vitaminblanding stående men er i tvivl om hvordan jeg skal give dem pulveret. Skal jeg bare drysse det over deres foder eller skal jeg opløse det i deres vand?
« Senest Redigeret: 20 Februar , 2011, 09:42 Fra Jean Hansen (Lavbo) »
3 hunde, 10 katte, 3 kaniner, en masse duer, skildpadder, fisk og det løse :)
Mand og 3 børn

• Bruger
Sv: Snebold har 2 skæve tæer
« Svar #1 Dato: 20 Februar , 2011, 09:47 »
Billeder af løsningen. Vil sige at Snebold er ligeglad og tuller rundt som han plejer. Han spiser, drikker og leger med de andre fuldstændigt som om intet er hændt.
Tapen som jeg har brugt er sportstape.
Mand og 3 børn

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #2 Dato: 20 Februar , 2011, 09:49 »
Vitaminer er altid godt. Det kan aldrig undværes. Mht. til skæve tæer så er det et lille vink om at der kan have været forkert temperatur på et tidspunkt under rugningen. Dette er i al fald min erfaring, at det oftere er temperaturen der er årsagen, end det skulle komme fra forældrene.

Offline Bettina

• Bruger
« Svar #3 Dato: 20 Februar , 2011, 10:20 »
Jeg har ikke haft en eneste kylling med skæve tær i år, så det er sandsynligvis pga for lave temperatur, kan også skyldtes de døde i æggene.   ;)
Mvh Bettina.
Opdrætter af Sussex i stor i farverne Brun sort/Porcelænsfarvet, Sølvgrå, Gul sort/blå columbia og Hvid sort columbia.
Medlem af DfFR, Sussexklubben og Herning Fjerkræ klub.

• Bruger
« Svar #4 Dato: 20 Februar , 2011, 10:27 »
Jeg tror også selv at det på være rugningen som er gået galt her også derfor jeg har startet den anden maskine op til næste hold /o

Jeg har lavet en blanding af salat, ost, mælk, æggehvide (havde ingen hele æg), havregryn, fuldkornsrugbrød og drysset lidt vitaminer over og givet dem. /o

Der er nu en lystig pippen hele tiden og de sidder alle sammen oppe i skåle med fedtede tæer ;D
Mand og 3 børn

Offline Nielsen

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 20 Februar , 2011, 10:49 »
Hvis der er sand/grus under varmelampen, så vil bunden blive for varm og det kan medføre skæve tæer på alle kyllingerne.

Det er lige et tip, jeg har selv erfaret det dyrt. Ikke at jeg ved om du har, men jeg kan se der er noget på billedet  ;)

• Bruger
« Svar #6 Dato: 20 Februar , 2011, 10:53 »
Jeg har et termometer liggende i bunden netop for at undgå at det bliver for varmt, for det har jeg nemlig også læst rundt omkring at det kan, men ellers et godt tip /o

Men jeg håber at fordi jeg opdagede det så hurtigt at jeg kan få styr på det næsten lige så hurtigt.
Mand og 3 børn

Offline Mikkel Schmidt

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 20 Februar , 2011, 11:15 »
Det er sandet der bliver problemet Jean, sand tager varmen til sig og bliver rigtig rigtig varm, ligesom sandet på stranden på en varm sommerdag. Det bliver så varmt at det giver kyllingerne skæve tær. Jeg har ikke selv prøvet det, men hørt om det mange gange. De kan dog sagtens komme til at leve et godt liv alligevel. Vi havde engang en hane, han blev da fuldvoksen selvom han havde skæve tær. Det bedste man kan bruge er noget som ikke bliver så kraftigt opvarmet som sand. Eksempelvis spåner, snittet halm eller makuleret avispapir. Jeg laver selv ruller af avispapir som jeg lægger i bunden, så kan jeg bare lige rulle det sammen og smide ud når det er blevet ulækkert. :)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

• Bruger
« Svar #8 Dato: 20 Februar , 2011, 11:27 »
Mit termometer som ligger PÅ sandet viser ikke mere end 30 grader så tror ikke det er her problemet  ligger og der er heller ikke nogen af de andre kyllinger som viser tegn på at få problemet.

Men som sagt er jeg bare glad for jeg opdagede det så tidligt og vidste at der måtte være en løsning et eller andet sted på nettet og her er www.BackYardChickens.com altså en guldmine af info. Har et KÆMPE forum med masser af billeder.

Ledte selvfølgelig først her på forum men synes ikke rigtigt der stod noget som jeg kunne bruge, derfor lavede jeg også dette indlæg med billeder så andre efter mig kan finde info.
Mand og 3 børn

Offline Mikkel Schmidt

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 20 Februar , 2011, 18:42 »
Den måler temperaturen i luften under lampen, ikke den varme der er i sandet, så sandet kan godt være varmere end de 30 grader :)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

• Bruger
« Svar #10 Dato: 20 Februar , 2011, 19:11 »
Hvor lang tid går der før man kan se en bedring når man begynder at give vitaminer osv.?
Mand og 3 børn

Offline Danny Westh

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 20 Februar , 2011, 20:08 »
Jeg er nu også helt overbevist om at det er sandet der har gjort det. Som Mikkel siger så kan sandet blive rigtig varmt.
Jeg har flere gange prøvet det samme når der har været en varmelampe og sand "inde i billedet". Det er ikke alle kyllingerne der får skæve tæer af det men nogen gør altså.
Desuden har jeg aldrig haft en kylling med skæve tæer som er vokset op ved en skrukhøne.

Hvis det havde noget med rugningen at gøre så ville kyllingen allerede have haft de skæve tæer ved klækning.

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #12 Dato: 20 Februar , 2011, 20:17 »
Prøv at skifte sandet ud med høvlspåner. Det bruger jeg til kyllinger under varmelampe.

Det suger godt så det kan sagtens ligge 3-4 dage før det skiftes. Og det er relativt billigt i brug, omend dyrere end sandet, hvis dette er hentet gratis på stranden.

Men som det vigtigste undgår man for høje temperaturer i underlaget.
Mvh
Erik Andersen

• Bruger
« Svar #13 Dato: 20 Februar , 2011, 21:11 »
Jeg skifter nu til spåner, og har stadig tape på Snebold.
Mand og 3 børn

thorleif

• Gæst