Jeg kunne nu ikke drømme om hverken at banke min hund med en død høne eller en avis, jeg tager den selv på fersk gerning, ligesom enhver førehund ville gøre.
Og Liv har jo netop af en gang forklaret sin hund at den ikke skal komme i hendes seng, og det tog et halvt sekund,
Måske handler det lidt om at mennesket tror de er højt hævet over andre begavede dyrearter, men i sidste instans, ja så er vi bare pattedyr, og en af forklaringerne på at der er flere hunde på internaterne end før,der har bidt familiens unger, postbudet, eller ædt deres kanin, og forøvrigt er vildt uopdragne, skyldes at der er ikke er blevet opdraget på dem, og jeg taler jo ikke om at alt skal bankes ind i hovedet på dem, jeg siger bare at det der er absolut forbudt, er absolut forbudt, og det medføre at man bliver den meget lille. Men vi er altså bare pattdyr ligesom alle de andre, og vores børn og hunde elsker at have grænser for deres udfoldelser.
Der er ingen pattedyr, altså udover det overbegavede menneske der ikke straffer deres unger eller medfæller med kontant afregning, og således overlver flokken.
Der har da heller aldrig været så mange ulydige umulige rædselsfulde hunde som efter adfærdskonsulenterne kom til, for de kan give enhver hundeejer dårlig samvittighed over ikke at slå til, ikke på hunden, men som hundeflokfører, og husk endelig et kilo godbidder i hver lomme inden du bevæger dig ud i din egen have med din hund i snor.
Det er misforstået godhed.
Jeg går bestemt ind for ros for alt hvad der er godt, og det er jo heldigvis det meste, og da mine hunde går frit på min ejendom uden hegn, og kun besøger naboen, fordi det vil naboen gerne have, ja så er jeg da glad for at de overhovedet ikke kunne drømme om at kaste sig over hverken mine eller naboens dyr.
Og jeg kunne ikke drømme om at bruge tid på at vandre omkring med min hund i snor i min egen have, min have er min hunds fristed, og der går den side om side med høns og kyllinger og kat og gås uden så meget som at overveje at rende efter dem, og det var gjort på under et minut, se det synes jeg jo er nemmere for mig og hunden, i stedet for at slæbe den rundt i snor eller bruge min skrappe stemme, det er nemlig ikke nødvendigt, og efter ti år med den skrappe stemme betragter jeg det faktisk som dyreplageri.
Og så skal man ikke glemme at hunde ligesom børn er forskellige og skal opdrages forskelligt.