Både frontline og stronghold kan bruges til fugle - jeg sværger til det -fordi jeg synes, det er nemt og effektivt.
Det er, det man kalder "off-label" brug. Dvs. egen regning og risiko fordi det ikke er godkendt til det herhjemme, men iføge producenterne er der ingen problemer i det, og jeg har heller aldrig oplevet det.
Det eneste, der er bøvlet, er, at man selv skal regne dosis ud alt efter hønsenes vægt.
Og så er der det med tilbageholdelsestiden.
Den er ikke undersøgt i forhold til æg og høns. Må indrømme, at jeg spiser æggene, men ville ikke spise en høne, jeg havde behandlet indenfor de sidste tre uger.
De mider, der måtte bo andre steder end på hønsene, kan så vidt jeg ved, ikke overleve der i længden. De ernærer sig af høns, så hvis bare alle høns bliver behandlet burde det løse problemet af sig selv.
Forskriften for stronghold siger 2 behandlinger med fjorten dages mellemrum.
Med olie ville jeg mene, at man skal pensle hver eller hver anden dag i fjorten dage, fordi olien jo kun virker, mens den er der - om man så må sige. Det vil jo sige, at evt. kræ, der ikke bliver kvalt ved første påsmøring, fordi de var på udflugt til siddepinden, de kan kravle sultne tilbage, når olien er tørret ind.