Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Flis i hønsegård...?  (Læst 13681 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline FamHeimann

• Passiv bruger
Flis i hønsegård...?
« Dato: 17 Februar , 2011, 20:35 »
Jeg går og venter på godkendelse til at måtte have høns i min have - men selvom den ikke er på plads kan jeg ikke lade være med at tænke over hvor de kære små dyr kunne gå og hakke løs...

Men inden jeg tænker mine planer videre skal jeg høre om det ville være okay hvis deres hus og udgang stod på et flis-underlag og at selve gården så var en blanding af græsplæne og flisunderlag med en stolpe (alla dem man bruger til gyngestativer) til at afgrænse de to underlag fra hinanden...?

Og til slut - Mikkel ræk kan på ingen måde komme ind i min have men betyder det at jeg ikke behøver at ligge net ned i jorden eller skal det stadig til ???
Gift med 1.0 fantastisk mand og mamma til 1.2 skønne unger + 0,1 tæske lækker golden retriever og så liiige 2,0 tykke niner :)

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
Sv: Flis i hønsegård...?
« Svar #1 Dato: 17 Februar , 2011, 21:16 »
Dine høns vil elske at gå og skrabe i sådan en gang flis. Der er meget lækkert krible-krable i sådan et underlag.

Jeg er ikke helt med på hvad du mener med at lægge net i jorden?

Men hvordan kan du være så sikker på at Mikkel ikke kan komme ind?

Og udover Mikkel er der jo også Hr. Melin og andre lignende fætre.
Mvh
Erik Andersen

Offline G. Lausen

• Passiv bruger
  • Grafitti :)
« Svar #2 Dato: 17 Februar , 2011, 21:21 »
jeg har barkflis i bunden af min hønsegård... og intet net... bare 2 m højt hegn omkring og så overdækket... vel lidt alá voliere.... det fungerer fint...
flisen er nu efter ca. 1,5 år nærmest omsat til kompost... blandet med hønsebæ, og finthakket halm (så damerne gik ud her i vinter m. sne i hønsegården tiltrods for at der er "låg" på  :o ... den frække sne kom bare ind fra siden  ::) )

held og lykke med foretagnet... høns er hygge!!  /o /o
venlig hilsen
Grethe

1,0 Australtorp Kong Hans :-), 1,0 Araucana Grafitti :-D , 0,5 austalorps, 0,5 gul columbia sussex, 0,4 hvid-sort columbia sussex, 0,1 maran, 0,1 maranbland,, 0,2 grünleger, 0,9 araucana
1,0 mand (der ikke har pip)
1,0 Labrador (Labbe)
1,0 Foxterrier (Bølle)

Offline John Mejland

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 17 Februar , 2011, 22:14 »
http://www.flisogskimmelsvampe.dk/maskine/1_skimmel/1a.htm

Jeg ville nu være betænkelig ved at bruge flis, jeg har kendskab til et par tilfælde hvor det gik helt galt.
Den ene var på Landsforeningen Danske Fugleforeninger der havde landsudstillling i Fredericia midt i 90,serne

Der døde en del fugle af uforklarlige grunde, man kom så frem til at flisen var blevet vandet for ikke at støve og havde derved udviklet svampe som var skyld i dødsfaldene, jeg erindrer dog ikke om LDF påtog sig ansvaret.
Den anden tilfælde var ved en medlem af den lokale fugleforening, en ung mand der kom med tårer i øjnene og fortalte at hans dyre afrikanske papegøjer var begyndt at dø og resten så meget syge ud.

De blev fjernet fra volieren og fik antibiotika nogle få overlevede, men det kostede på den anden side af 15.000,- mener jeg.

Så jeg turde personlig ikke bruge en tyk lag flis, om der er forskel på hvad flis der bruges ved jeg ikke.
Mvh.
John

0,2 gule orpington, 1,2,14 sort,
Bob White vagtler i hvid og lemmon
skælvagtel,
1,1 Blåpandet amazone
Kanarier, bæltefinker, diamantfinker mm.
0,1 Labrador.
www.rogges.dk (forum for voliere og burfugle)

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #4 Dato: 17 Februar , 2011, 22:33 »
Jeg ville nok også have betænkeligheder ved at bruge flis ifm at holde meget specielle og dyre fuglearter, og da især hvis disse tidligere har været hold i relativt 'sterile' omgivelser.
Men jeg ville ikke have betænkeligheder ifm at holde høns. Ja, der er sikkert forskellige bakterier og svampe i flis. Måske i forholdet 10-20-30 procent af forekomsten af bakterier og svampe i en almindelig hønsegård.
Lagde iøvrigt mærke til at linket beskrev at nogle af disse svampe ligefrem dannede pencillin, m e g e t farligt.

Man skal være forsigtig med at male  <B på væggen, fordi man over en 15 årig periode har to triste eksempler. Som iøvrigt sikkert aldrig er blevet undersøgt, videnskabeligt, til bunds for årsager.
Mvh
Erik Andersen

Offline John Mejland

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 17 Februar , 2011, 22:52 »

Pilegården, du kan da have ret, men nu ved vi jo ikke om der har været flere dødsfald på grund af  flis, der var en del skriveri dengang i vores landsdækkende blad, Dansk Fuglehold. som jo nok har afskrækket en del.

Men nu har jeg gjort hvad jeg syntes jeg burde, og så kan man jo gøre hvad man vil, og man har jo altid muligheden for at fortryde bagefter. :(
Mvh.
John

0,2 gule orpington, 1,2,14 sort,
Bob White vagtler i hvid og lemmon
skælvagtel,
1,1 Blåpandet amazone
Kanarier, bæltefinker, diamantfinker mm.
0,1 Labrador.
www.rogges.dk (forum for voliere og burfugle)

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #6 Dato: 17 Februar , 2011, 23:08 »
John.

Det er altid en god ting at hejse advarselsflaget, hvor der er en potentiel risiko.

Men lad os få alle andre på banen her.

Hvem bruger flis i hønsehus eller hønsegård?

Og lad os få Jeres erfaringer på, både gode og dårlige, så vi kan få et nuanceret billede.
Mvh
Erik Andersen

Susanne

• Gæst
« Svar #7 Dato: 17 Februar , 2011, 23:17 »
Jeg bruger flis, men jeg har også haft uforklarlige dødsfald. Ingen kan vide, om de to ting har forbindelse eller om de ikke har.

Så jeg tæller vist med et stort nul i den statistik  :D

Offline PrintzDK

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 18 Februar , 2011, 08:53 »
Nu underviser jeg anlægsgartnere, og vi må ikke arbejde med flis, med mindre vi bruger åndedrætsværn :-[ Det er heller ikke lovligt at bruge flis som faldunderlag på legepladser.

Jeg vil være nervøs ved at bruge et tykt lag flis i hønsegården, da de mange mellemrum imellem flisstykkerne giver god grobund for svampe, men når det er sagt så har jeg selv et tyndt lag flis rundt om mit hønsehus, så det ikke bliver så mudret, for når det er blandet med jorden er der ikke så stor riciko for en stor opblomstring afsvampesporer.
KH. Klaus

0.2 sorte dværgwyandotter
0.2 gule dværg orp'er
0.2 Marsvin
1.1 Dansk Svensk Gårdhund
1.2 Dejlige unger
0.1 Skøn kone

Offline Christina

• Passiv bruger
  • Alle burde have en 2-årig...
« Svar #9 Dato: 18 Februar , 2011, 14:04 »
Jeg har et hjørne med flis, og så har jeg ellers halm i min gård :) Det fungerer SUPER godt med halm, og hvis du ikke vil have halm i hele haven, kan du afgrænse med plexiglas for neden i gården.

Ræve kan godt grave sig ned under et hegn, og det er smart at grave hegn ned...men du behøver ikke have det i hele bunden :) Jeg har ikke rævesikret, men kan lukke hønsehusene af for natten...

Offline Ingrid

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 18 Februar , 2011, 15:09 »
Jeg har flies i mine hønsegårde. Hønsene elsker det. :)
Jeg har købt ret billig frisk-"klippet" flies. Så vidt jeg kan se, når hønsene at vende lagene mange gange.
Hilsen fra Ingrid.
Ejer af:
0.7 blå-hvid columbia Brahma.
0.2 hvid-sort columbia Brahma
3.0 main-coon katte.
1.0 dværgvædder
2.0 børn og 1.0 mand.

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #11 Dato: 18 Februar , 2011, 21:07 »
Det var ikke mange bidrag der var fra brugere af flis.

Enten er der ikke mange der bruger det eller også er de meget generte <G
Mvh
Erik Andersen

Offline FamHeimann

• Passiv bruger
« Svar #12 Dato: 18 Februar , 2011, 22:43 »
Dine høns vil elske at gå og skrabe i sådan en gang flis. Der er meget lækkert krible-krable i sådan et underlag.

Jeg er ikke helt med på hvad du mener med at lægge net i jorden?

Men hvordan kan du være så sikker på at Mikkel ikke kan komme ind?

Og udover Mikkel er der jo også Hr. Melin og andre lignende fætre.

Den eneste måde jeg kan se på hvordan jeg skal grave net ned i jorden ved hønsegården - af hensyn til mikkel - er ved at grave hele hullet ud hvor hønsegården skal stå, så sætte net rundt i kanten og så fylde hullet igen... Måske er det en meget nørklet måde at gøre det på men jeg kan ikke udtænke hvordan jeg ellers skulle gøre det - og den store proces ville jeg rigtig gerne være fri for  ;)

Altså jeg forestiller mig at jeg kan være sikker... Jeg får til sommer plankeværk rundt i halvdelen af haven - og ja han kan grave sig under - resten af haven er med hæk men der ville jeg sætte volierenet rundt i kanten indtil jeg har sat hegn op der også for jeg havde tænkt at hønsene kunne gå frit i haven også...

Jeg føler mig ret overbevist om at ræven ikke kommer her... Nu har jeg boet her i 24 år og jeg har set en ræv en gang i mine forældres have (de bor længere nede af vejen) og vitterligt så er vi overbeviste om at den kun kom der fordi der var en ubeboet grund i baghaven som var fyldt med rævehuller...
Gift med 1.0 fantastisk mand og mamma til 1.2 skønne unger + 0,1 tæske lækker golden retriever og så liiige 2,0 tykke niner :)

Offline FamHeimann

• Passiv bruger
« Svar #13 Dato: 18 Februar , 2011, 22:46 »
Nu underviser jeg anlægsgartnere, og vi må ikke arbejde med flis, med mindre vi bruger åndedrætsværn :-[ Det er heller ikke lovligt at bruge flis som faldunderlag på legepladser.

Jeg vil være nervøs ved at bruge et tykt lag flis i hønsegården, da de mange mellemrum imellem flisstykkerne giver god grobund for svampe, men når det er sagt så har jeg selv et tyndt lag flis rundt om mit hønsehus, så det ikke bliver så mudret, for når det er blandet med jorden er der ikke så stor riciko for en stor opblomstring afsvampesporer.

Lidt mere indvielse i planerne nu når en anlægsgartner mere kom på banen  /o

Jeg ville i 1/3 af haven dele haven op med en stolpe i jorden og så komme flis over den 1/3 af haven... Grunden hertil er at jeg gerne vil have min køkkenhave herop og stå i højbede så jeg slipper for at græsstykkerne smutter op i bedene når jeg slår græs...
I enden af dette stykke skulle den kommende hønsegård så være - som jeg nok gør til kaningård hvis boligforeningen ikke godkender mit hønseprojekt... Derfor ville noget af hønsegården være med flis og resten græsplæne og dermed også i to (små) niveauer...

Hvordan lyder mine planer i dine øre ???

Offline Jesper Arnecke

• Passiv bruger
« Svar #14 Dato: 18 Februar , 2011, 23:06 »
Bruger flis i hønsegården når det smatter til forår - vinter.. Ser ikke det store til svampe.. Eller døde høns..

Det bliver så også blandet godt op med alt muligt andet...