Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Behandling af utøj  (Læst 2134 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Iben Rasmussen

• Passiv bruger
Behandling af utøj
« Dato: 17 Februar , 2011, 18:02 »
Så har jeg desværre fundet utøj på mine høns. Det er nogle små gullige lusse-agtige kryb, som sidder under vingerne på hønsene. Jeg har lige måtte aflive en høne, ved ikke om det er p.g.a. utøjet hun var blevet svag, eller om de bare har fundet et nemt offer på en sløj høne, men hun var fuldstændig levende af kryb under vingerne, og hang bogstaveligt talt med næbet. Er der special behandling af hvilket slags "husdyr" man har fået, eller skal alt utøj behaldes med samme middel? ???

Offline KEW

• Bruger
Sv: Behandling af utøj
« Svar #1 Dato: 17 Februar , 2011, 18:05 »
umiddelbart ville stald-chok nok kunne tage det meste jeg ville ihvertfald prøve som det første og så genbehandle.
men jeg har endnu ingen erfaring med utøj...
Hilsen Kenneth

0.2.0 Store Røde Silkehøns
1.4.0 Dværg Laksefarvet Faverolles
Formål med høns: hygge,æg,kød.

pylle pylle

• Gæst
« Svar #2 Dato: 17 Februar , 2011, 18:16 »
det lyder som lus. Giv chock under hver vinge og et i måsen, og gentag behandlingen efter en 10 dage ca. Skift alt i huset (redemateriale, bunddække osv., og spray godt med chock i revner og huller. Lad være at træk vejret i det hvis muligt - jeg tager en klud for munden og skynder mig ud.. Luk hønsehuset af en times tid, og luft så godt ud.
Det bedste ville være at vaske det hele ned, men det tørrer jo aldrig når det er så koldt. Så du må være over projektet indtil foråret. Måske du dog kommer det til livs inden da. held og lykke..

thorleif

• Gæst
« Svar #3 Dato: 17 Februar , 2011, 18:48 »
NU er tiden at faa taget dem! Til foraaret 20-dobler de sig i doegnet, medens i kulden avler de meget mindre. Ideelt, behandle 2gange med 2 dage imellom, og strags efter den 2nden behandling, ind i midlertidig bolig, vask huset godt ud, behandle dyrene igen efter 5-6 dage, og de kan flytte tilbage inden en uge. Selv om de skal bo i nogle pap-kartoner er det bedre. 2 dage efter du har vasket/dicinficered huset kan du sette ind varme for at toerke det ud. Men, goer det NU!