Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Kyllingemoder - længde?  (Læst 3575 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Mikkel Schmidt

• Passiv bruger
Kyllingemoder - længde?
« Dato: 16 Februar , 2011, 18:15 »
Når jeg kommer i gang med at ruge kommer der til at klække kyllinger en gang i ugen, cirka hver fredag i fire uger. Det bliver så til fire kuld kyllinger. Jeg har kun en lukket rugemor, men har så til gengæld tre store kyllingerum til kyllingerne efterfølgende. Kan de godt nøjes med at være i kyllingemoderen en enkelt uge og derefter komme i et kyllingerum? Kyllingerummene er indrettet med sider på 50 cm, et tykt lag strøelse og en varmeplade eller en varmelampe. Det eneste minus er at det er i selve hønsehuset så temperaturen er kun to-fire grader varmere end temperaturen udendørs. Hvad syntes i?
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Rudy

• Bruger
Sv: Kyllingemoder - længde?
« Svar #1 Dato: 16 Februar , 2011, 18:21 »
Hmmm .. ja i de fleste bøger om emnet, kan læses at temperatur bør være min. 15-18 gr. (aldrig under) og helst omkring 18-20 gr. i det rum kyllingerne løber ud i, når de ikke lige er under varmelampen.

thorleif

• Gæst
« Svar #2 Dato: 16 Februar , 2011, 19:13 »
Jeg synes nog dit "set-up" lyder fornuftigt. Saa lenge de smaa kan "lade batterierne" under varme, saa gaar det nog godt. Jeg har selv haft 3 kuld nu i kulden, 2 kunstigt og et med skruk, og de er alle friske og raske.

Offline Mikkel Schmidt

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 16 Februar , 2011, 19:50 »
Tak for svar begge to, jeg tror lige at jeg tygger en ekstra gang på tingene så, der skulle jo helst ikke ske noget med de små ;)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.

Offline Johanne Schiødt

• Passiv bruger
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
« Svar #4 Dato: 16 Februar , 2011, 20:03 »
Mine store kyllinger rød ud i går, 20 stk. med en kyllingemor fra America. Det er næsten som om de ikke har opdaget at de ikke er indenfor mere /o

Jeg ved godt de er lidt ældre end 1 uge, men de er altså utroligt seje små størrelser. Vil iøvrigt påpege at et marsvinebur i plastik, 100x50 kan indeholde rigtigt mange kyllinger, med en kyllingemoder 40x40.

Jeg har to hold gående sammen, 1 uge gamle og daggamle, det går rigtigt fint og de store viser de små nye rundt. Når de bliver 14 dage og de nye kommer til ryger de store ud :)
Nu tilbage som Johanne Schiødt

Offline Mikkel Schmidt

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 16 Februar , 2011, 20:12 »
Super, så kan jeg begynde at planlægge! ;)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.

Offline Mikkel Schmidt

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 17 Februar , 2011, 10:27 »
Hej Jørn

Ja det var jo også en mulighed, der er sørme mange spændende måder at gøre tingene på :)

Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.