Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Problemer med forkølelse hele tiden  (Læst 24896 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline kvb

• Passiv bruger
Sv: Problemer med forkølelse hele tiden
« Svar #45 Dato: 23 Februar , 2011, 17:14 »
I beskrivelsen af ILT står der følgende:
I en mildere form se der i en hønseflok let rallen, let hoste og hovedrysten, næseflåd og øjenbetændelse.
Det er vel netop disse symptomer, som du beskriver.

hvis du læser længere ned i teksten står der også:
ILT er en anmeldepligtig sygdom. Ved mistanke om sygdommen tilkaldes en dyrlæge.

Så hvis du har mistanke om at det kan være ILT, så skal du faktisk kontakte dyrlægen. Håber selvfølgelig for dig, at dette ikke er tilfældet, og muligvis kan dyrlægen allerede ud fra din beskrivelse af forløbet afkræfte mistanken, baseret på fx sygdomsforløbets længde og mangel på dødsfald mm.
Kevin Byskov
medlem af www.v-o-f.dk, www.racefjerkrae.dk, www.sussex.dk og www.brahma-klubben.dk
Leger lidt med forskellige farvekombinationer :)

Offline Bettina

• Bruger
« Svar #46 Dato: 23 Februar , 2011, 18:24 »
ILT nedlægger en besætning meget hurtig, så nej det er nok heller ikke ILT. Jeg kan simpelthen ikke forstå hvad dine høns fejler men håber du snart finder ud af det....  ::)
Mvh Bettina.
Opdrætter af Sussex i stor i farverne Brun sort/Porcelænsfarvet, Sølvgrå, Gul sort/blå columbia og Hvid sort columbia.
Medlem af DfFR, Sussexklubben og Herning Fjerkræ klub.

johan10

• Gæst
« Svar #47 Dato: 23 Februar , 2011, 20:14 »
Jeg har altså også to høner som trofast lægger æg hver dag selvom de er syge, og det burde de ikke efter beskrivelserne. Men det nytter vel ikke at jeg ringer til en hvilken som helst landdyrlæge. Det er jo ikke alle der har forstand på høns. Nogen som kender nogen gode på Sjælland?

Offline lisbethpilkjær

• Passiv bruger
« Svar #48 Dato: 23 Februar , 2011, 20:40 »
Jeg ser du i et notat længere oppe efterlyser, om der var en der kunne kigge forbi og se om de kan se noget påfaldende.
Da der åbenbart ikke er nogen af dem der bor i nærheden af Ringsted der gider lette r... og tage et lille besøg hos dig, så kan vi komme forbi.

Vi skal besøge nogle vi kender i Kalundborg her til den 1., men har ikke noget imod at komme forbi og kigge på dine dyr og forholdene de lever i.

Du kan sende mig en PM hvis du er interesseret  ;)

Offline Bettina

• Bruger
« Svar #49 Dato: 23 Februar , 2011, 20:48 »
Det var kanon pænt af dig Lisbeth, det tager jeg hatten af for  /o /o /o /o /o /o /o /o /o /o /o /o /o /o
Mvh Bettina.
Opdrætter af Sussex i stor i farverne Brun sort/Porcelænsfarvet, Sølvgrå, Gul sort/blå columbia og Hvid sort columbia.

johan10

• Gæst
« Svar #50 Dato: 23 Februar , 2011, 20:58 »
Mange tak Lisbeth  :) Ved nu ikke om det alligevel er nødvendigt, for det hele er som jeg har beskrevet det. Det er jo lidt en omvej for jer at komme forbi her. Men ellers mange tak for tilbuddet  /o Jeg ved bare ikke rigtig hvad det skal hjælpe alligevel.

Offline lisbethpilkjær

• Passiv bruger
« Svar #51 Dato: 23 Februar , 2011, 21:11 »
Det betyder ikke noget for os. Vi har lige taget turen til Esbjerg for at kigge på Mikkels høns, og jeg synes du har brug for noget andet, end at folk remser de værste sygdomme op.
Vi vil gerne komme og kigge på dine dyr.

Vores høns er også ret snottede og har været det stort set hele vinteren. De har også fået behandling, men er nu snottet igen.
Kunne det være, at du ligger lidt for meget mærke til hvordan dyrene gør, altså om de nyser for meget, ryster på hovedet osv.?
Jeg plejer at sige, at hvis vores dyr går til fodertruget og drikker, så er de ikke helt syge. Men hvis de står oppustet og hænger eller hiver efter vejret, så er der ingen tvivl, så er de syge.

Men som sagt vi kommer gerne forbi  ;), det er ingen omvej. Så kan min fynske mand se lidt af "Djævleøen" som de kalder Sjælland herovre  ;D

johan10

• Gæst
« Svar #52 Dato: 23 Februar , 2011, 21:25 »
Jamen så er i da meget velkomne til at komme og kigge  :) Dejligt at i gider det.

Jeg kan bare ikke lade være med at lægge mærke til hvordan de har det. Normalt plejer jeg heller ikke at tage det så tungt, når de bare nyser en lille smule, men jeg tror desværre at det er et lidt værre tilfælde denne gang.

johan10

• Gæst
« Svar #53 Dato: 23 Februar , 2011, 23:10 »
Ja hvis jeg skulle sige som dig Lisbeth så er de da alle sammen raske for de både spiser og drikker alle sammen  :D

Offline Mikkel Schmidt

• Passiv bruger
« Svar #54 Dato: 24 Februar , 2011, 09:03 »
Johan, efter en lang sygdomsperiode vil de have svært ved at komme sig, det kan jeg også se ved mine. De er i bedring, men det tager laaaaang tid ::)

Kontakt dyrlægen i Hårlev. Han ved ihvertfald noget om høns :)

http://www.haarlevdyreklinik.dk/

Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

johan10

• Gæst
« Svar #55 Dato: 24 Februar , 2011, 18:47 »
Tak Mikkel. Ham kendte jeg ikke  :)

johan10

• Gæst
« Svar #56 Dato: 28 Februar , 2011, 18:48 »
Nu skal jeg til dyrlægen på onsdag med et par stykker af dem, og så skal han tage nogle prøver for at finde ud af hvilken behandling der vil virke bedst. Det hele vil komme til at koste 6-700 kr. Det er jo egentlig ret "billigt."

Men jeg vil jo gerne prøve at undgå at det her sker igen, så hvad kan i anbefale at jeg gør. Jeg tænker på foder. Hvad med vitaminer? Er det nødvendigt og hvordan og hvor ofte giver man dem det?
Nu fodrer jeg med fuldfoder, som jeg køber fra en hønsefarm tæt på os. Han siger at foderet skulle være godt. Jeg har ikke fodret med andet end det og så køkkenaffald selvfølgelig.

Offline Mikkel Schmidt

• Passiv bruger
« Svar #57 Dato: 01 Marts , 2011, 08:09 »
Godt Johan, så skal dyrlægen nok hjælpe dig. Det er lettere at finde ud af hvad du skal gøre efter at vi ved hvad det er. Hvis det er noget de er blevet smittet med og som ikke er opstået i flokken så er det sandsynligvis ikke din skyld, men noget der kan være opstået i forbindelse med det kortvarrige fugtige hus. Så vent lige og se hvad dyrlægen mener og så giv en tilbagemelding, så kan vi kigge på det ;)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Bettina

• Bruger
« Svar #58 Dato: 01 Marts , 2011, 09:21 »
 /o glæder mig til at høre mere  ;D
Mvh Bettina.

johan10

• Gæst
« Svar #59 Dato: 02 Marts , 2011, 18:55 »
Så har jeg været til dyrlægen med tre af dem i dag. Da jeg ringede i telefonen kunne han ikke nægte at det kunne være ILT, men da jeg kom ned med dem, og han hørte, hvor længe de havde haft det sådan, og at der ikke har været nogen dødsfald, var han sikker på, at det bare er en virus  :) Han tog en prøve, og skal så nu dyrke bakterierne for at finde ud af hvilken medicin der virker bedst. På fredag får jeg så den medicin som de har brug for.

Skønt at det ikke er ILT. Jeg havde da frygtet det lidt  :)
Dejligt at der endelig er bedring på vej  :D