Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Uopdragne høns  (Læst 7131 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline kirsten w

• Passiv bruger
Uopdragne høns
« Dato: 14 Februar , 2011, 09:32 »
Jeg har 4 landhøns. De er 8 mdr. og er lige begyndt at lægge æg. Jeg får 2 - 3 hver dag. De har et fint lille hønsehus med en firkantet pind. Men de vil helst sove i æggereden alle 4. Jeg har i snart 1 mdr. hver aften pillet dem ud af reden og sat dem på pind, men er par af dem hopper over i reden igen.
I starten da de var små lå de i et hjørne i en bunke og sov. Men nu syntes jeg de er gamle nok til at sidde på pind.
Hvad gør man? Det er mine første høns og de går rundt i hele haven om dagen. Gode råd modtages. Reden er en firkantet kasse der sidder på væggen, en såkaldt forsvindingsrede hvor ægget falder ned i en skuffe under.
Magne venlige hilsner Kirsten W. ??? ??? ???
Kirsten W.

Offline bibit

• Passiv bruger
Sv: Uopdragne høns
« Svar #1 Dato: 14 Februar , 2011, 09:55 »
Jeg har en flok wyandotter fra sidste sommer. Der er stadig tre af dem, der foretrækker at sove på gulvet i en bunke halm. Resten er hoppet på pinden, så jeg tror dine finde ud af det helt af sig selv.
1,2 Blå araucanere; 0,1 sort araucaner;0,1guldbrakel;2,4guldrandede wyandotter;0,2 islændere;2,2katte; 3 dejlige drenge

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #2 Dato: 14 Februar , 2011, 10:05 »
Hej Kirsten

Nogle har held med at opdrage hønsene til at sove på pind, andre har høns, som selv VIL bestemme.
Jeg har høns tilhørende sidste kategori. De kunne ikke drømme om at sove på pind...og det har jeg det så helt fint med
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Bo Skov Kokholm

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 14 Februar , 2011, 10:08 »
jeg har haft hel med at sætte min 5 høns og 2 håner op på pinden og nu hoppe de selv op når de synes det er tid til det... en af hanerne gør det ikke altid men det kommer vel nu hvor de andre sidder der oppe
med venlig hilsen Bo

1,4,2 gråstribet dværg maran
0,1 araucana sort
0,1 araucana/maran blanding gråstribet
0,2 hybrid
1,1nymfeparakit
0,1 min bette hund
0,1 kanin
1,1 børn
0,1 kone
2 Stk bistader

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #4 Dato: 14 Februar , 2011, 10:55 »
Kirsten, en firkantet pind er bare helt perfekt, men du skal være opmærksom på, at den ikke må have skarpe hjørner, jeg har taget en grov fil og lige givet kanterne en tur på mine siddepinde /o
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Ingrid

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 14 Februar , 2011, 13:39 »
Forslag, der har virket her:
HVER aften i tusmørke gåt du ned og sætter på pind. Efter 2 - 30 dage gør de det selv.
MEN jeg har nu Brahma. Jeg har gjort det samme.
Resultat: Flokken i det ene hus hoppede selv op efter 2 dage. I det andet hus måtte jeg give op efter 1½ måned. ;D
Hilsen fra Ingrid.
Ejer af:
0.7 blå-hvid columbia Brahma.
0.2 hvid-sort columbia Brahma
3.0 main-coon katte.
1.0 dværgvædder
2.0 børn og 1.0 mand.

Offline kvb

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 14 Februar , 2011, 14:08 »
Kan det være, at det trækker ind på dem, når de sidder på pinden indtil du lukker for dem. Måske kunne du overveje et lille vindfang, hvis du ikke allerede har et.
Kevin Byskov
medlem af www.v-o-f.dk, www.racefjerkrae.dk, www.sussex.dk og www.brahma-klubben.dk
Leger lidt med forskellige farvekombinationer :)

Offline Heidi NJ

• Passiv bruger
  • Det er høns! De er ikke organiserede!
« Svar #7 Dato: 14 Februar , 2011, 15:25 »
Sjovt for mine landhøns kan nærmest ikke komme højt nok op.

Udover de råd der er givet, kan du jo prøve at lukke af for redekassen, så de ikke kan komme derind til natten.
Med venlig hilsen Heidi

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
« Svar #8 Dato: 14 Februar , 2011, 15:38 »
Ja, mystisk. Jeg har måttet sætte net over min hønsegård med landhøns, for ellers så sover de oppe på hegnet om hønsegården eller i de nærmeste træer. Men når de er hegnet ind, så går de pænt på pind. Da der var noget overbefolket i hønsegårdene i efteråret så sad både de unge barneveldere og landhøns i skøn forening rundt omkring så højt de nu kunne komme til.  :D
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Erik holst Pedersen

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 14 Februar , 2011, 16:37 »
Hej Kirsten.

Hvordan sidder redekassen i forhold til siddepinden. Hvis redekassen sidder højere en pinden. Kan problemet være her. Hønsene vil helst sidde det højeste sted. Sådan har mine høns det.  :)
Venlig Hilsen Erik.
  1,3 Lys Sussex
  1,2 Lys Sussex
  1,5 Sort Australorps

Offline Christian Ernstsen

• Hr. Hanegal - far til Poul Try
  • Passiv bruger
  • Høns i haven er herligt!
« Svar #10 Dato: 16 Februar , 2011, 10:28 »
Sjovt for mine landhøns kan nærmest ikke komme højt nok op.

Udover de råd der er givet, kan du jo prøve at lukke af for redekassen, så de ikke kan komme derind til natten.

Samme oplevelse med landhøns her - jo højere, jo bedre!

Vi har også haft held med at lukke for redekasserne om eftermiddagen, og når så der er helt mørkt, åbner vi for dem igen. Når man har gjort det en uges tid, er det vores erfaring, at så har de vænnet sig til at sove det nye sted. Et rigtig godt princip: Gør det "forkerte" sted uattraktivt som soveplads, og gør det "rigtige" sted så attraktivt som muligt, det er måske logik for høns, men det tog mig lidt tid før jeg kom til at tænke på det, så hermed er erfaringen givet videre!  ;D
Med sommerlige hilsner, Christian

Offline Benny

• Passiv bruger
  • Ikke så køn, men vistnok rar.
    • Hovsaarten
« Svar #11 Dato: 16 Februar , 2011, 12:49 »
Du skal bare tænke som en fugl.... Og her skal du tænke på den første, der skal sætte sig...

Den vil gerne have noget, på siden, så den føler sig tryg... Fugle sover jo aldrig helt... Moderne sagt, den sover i en side af gangen, og vender sig så, i løbet af natten... Således at fuglen har et øje, der kan kigge ud under vingen.... Derfor vil første fugl, gerne have noget beskyttende, på den ene side.. ( Den side den ikke kan se til ).  Kan den ikke finde det, bliver redekassen jo ideel.
Dermed ender første fugl i redekassen, og de andre klumper omkring den.... Sidder dine siddepinde i tråden, så sæt en plade på tråden, så de ikke kan se igennem, det gør pinden mere attraktiv.

M.V.H....Benny..
Vi er skøre i skallen, men vi er friske :-))