Jane, den bekymring havde min nabo også, da han så vi fik høns! Indtil videre er hans forventninger om at høns = rotter ikke indfriet.

Der er få enkle forholdsregler, du kan tage; det er en god idé at klodse huset op, så der er 20-40 cm luft under, det har også den fordel, at hønsene altid har et godt tørt sted at støvbade. Rotter vil nemlig gerne have huler under gulvet, og den mulighed er udelukket med huset klodset op.
Al foder skal opbevares i tætte beholdere med låg, jeg bruger nogle af de foderspande, man også bruger til hunde- og kattefoder, jeg har nogle både i metal og plast.
Hold rent og ordentligt omkring hønsene (det er nu også rarere for dig selv).
Sørg for at der ikke ligger uspist foder i hønsegården om natten. Hvis der kan komme rotter ind i dit hønsehus gælder det også for huset; i mit hus kan de ikke komme ind, så der behøver jeg ikke være så forsigtig.
Og endelig skulle du få mistanke om, at der alligevel skulle være dukket en rotte op, skal du kontakte kommunen med det samme (det har du faktisk pligt til), så kommer deres rottefænger og tager sig af det fornødne.
Held og lykke med dit rottefrie hønsehold.
Nå, Lene, du kom først