Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Mangan - mangel - æh hvordan kommer man det til "livs" ?  (Læst 11430 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline hanegalgak

• Passiv bruger
Mangan - mangel - æh hvordan kommer man det til "livs" ?
« Dato: 11 Februar , 2011, 21:47 »
Iflg. nyeste nummer af det "grønne blad" , er mangan mangel en trussel mod de store racer og deres knogle dannelse.
Her på forum er der mange med store racer og med forskellige forhold til racerne , det være sig industri plymouth rock , store racer som følge af krydsninger i det blandede fjerkræ hold , som "bare" skal indgå i husholdningen. Eller de smukke store høns vi ser på udstillingerne landet over.
Alle der holder store racer , må have interesse i , at deres høns har eller får en god knogle struktur.
Jeg aner bare ikke hvordan man gør det der mangan tilgængeligt for hønsene ? Kan mangan købes flydende / i pulver ? I hvilken form er mangan naturlig tilgængeligt ? Kan man overdosere ?
Er der nogen der kan hjælpe ?

hanegalgak
Billeder ? Er det ikke noget børn maler ?

Offline Bettina

• Bruger
Sv: Mangan - mangel - æh hvordan kommer man det til "livs" ?
« Svar #1 Dato: 11 Februar , 2011, 22:18 »
Her er det vist  Lene Lestat der skal træde til  ;)

http://fjerkrae.dk/prod/index.php?topic=11906.msg111488#msg111488
Mvh Bettina.
Opdrætter af Sussex i stor i farverne Brun sort/Porcelænsfarvet, Sølvgrå, Gul sort/blå columbia og Hvid sort columbia.
Medlem af DfFR, Sussexklubben og Herning Fjerkræ klub.

Offline Eva

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 11 Februar , 2011, 22:37 »
Hvis mine stor høns mangler mangan, så ved de det ikke og det gør jeg heller ikke. Mon ikke en alsidig kost er nok til at opfylde hønsenes behov for vitaminer og mineraler? det vil jeg tro.
Jeg har endnu ikke modtaget det grønne blad. Men det lyder da sært hvis de beskriver et problem uden at komme med en løsning.
Venlig hilsen
Eva

Offline Johanne Schiødt

• Passiv bruger
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
« Svar #3 Dato: 12 Februar , 2011, 00:34 »
Er der nogen der ved hvor man kan købe det i lidt større mængder?
Nu tilbage som Johanne Schiødt

frida

• Gæst
« Svar #5 Dato: 13 Februar , 2011, 21:43 »
Er der nogle der har skrevet eller læst om evt. overdosering?
Det kommer mig for, at jeg har læst et sted, (jeg ikke kan finde ???), at mangan ved overdosering skulle give samme symptomer som ved mangel. Dvs. bla. smerter i led/knogler. Er det bare min fantasi der løber af med mig :o? Prøver lige at lede videre, for jeg tror bestemt ikke , at jeg er småskør ;D

Jeg har fundet lidt fra netdoktor. Det er ikke det jeg oprindeligt tænkte på, og det vedrører jo mennesker, så man kan jo nok ikke trække paraleller ;D.
http://www.netdoktor.dk/vitaminer/mangan.htm
Håber linket virker. Jeg søger lidt videre, men måske andre kan be- eller afkræfte, eller forklare, hvad jeg søger?
« Senest Redigeret: 13 Februar , 2011, 21:49 Fra AnetteJ »

Offline Bettina

• Bruger
« Svar #6 Dato: 13 Februar , 2011, 21:49 »
Er der nogle der har skrevet eller læst om evt. overdosering?
Det kommer mig for, at jeg har læst et sted, (jeg ikke kan finde ???), at mangan ved overdosering skulle give samme symptomer som ved mangel. Dvs. bla. smerter i led/knogler. Er det bare min fantasi der løber af med mig :o? Prøver lige at lede videre, for jeg tror bestemt ikke , at jeg er småskør ;D

Jeg mindes også at have læst det et sted men kan heller ikke huske det.
Mvh Bettina.
Opdrætter af Sussex i stor i farverne Brun sort/Porcelænsfarvet, Sølvgrå, Gul sort/blå columbia og Hvid sort columbia.
Medlem af DfFR, Sussexklubben og Herning Fjerkræ klub.

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
Mvh
Erik Andersen

Offline KEW

• Bruger
« Svar #8 Dato: 13 Februar , 2011, 22:10 »
Mener du kan få mangan gennem nødder.
Hilsen Kenneth

0.2.0 Store Røde Silkehøns
1.4.0 Dværg Laksefarvet Faverolles
Formål med høns: hygge,æg,kød.

Offline Willy Littau

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 14 Februar , 2011, 20:34 »
Mange har oplevet at deres kyllinger (stor race) under opvæst kommer til at lide af forvoksede knogler, ligger ned og spiser. Det kan skyldes manganmangel i bl.a. det korn man bruger.
Andre døjer med at deres kyllinger under opvoksten har så bløde brystben, at de bliver skæve m.v.
Et gammelt husråd er at give et tilskud af mangansulfat - et hvidt pulver som kan købes flere steder bl.a. på møllen eller ved foderstofhandleren. Bl.a. Herning ny Mølle sælger mangansulfat i 1 kg poser.
Giv dine daggamle kyllinger (stor race) en teske fuld i 3 liter vand som det første drikkevand og derefter ca. hver 14 dag 1 teske i 10 liter vand - så oplever du ikke skæve brystben og andre mangler.

Offline KEW

• Bruger
« Svar #10 Dato: 14 Februar , 2011, 22:07 »
Hvordan opstår den mangel?
Hvis man søger for varieret foder kommer det vel ikke.
Er det kun store racer?
Hilsen Kenneth

0.2.0 Store Røde Silkehøns
1.4.0 Dværg Laksefarvet Faverolles
Formål med høns: hygge,æg,kød.