Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Kyllinger dør i rugemaskinen  (Læst 35955 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Kaffka

• Bruger
Sv: Kyllinger dør i rugemaskinen
« Svar #45 Dato: 20 Februar , 2011, 21:33 »
Psycho:
Jeg ved godt at du ikke prøver at overbevise nogen, du beskriver kun hvad du har gjort og hvad resultaterne er. Og det er spændende læsning.
Det lyder rigtig spændende det med chipsene.

Erik:
Det jeg bare mente var at vi egentlig slet ikke behøver at diskutere hvem der er bedst til udrugning - for det er fuglene selvfølgelig selv.

Det interessante er hvordan vi på bedst mulig måde lære dem kunsten af. Og i forlængelse af dette prøver industrien jo også at lære dem kunsten af - og så er det store spørgsmål så bare hvorfor bliver rigtig mange maskiner lavet til 1 vending pr. time? Jeg har som sådan ikke svaret - men bygger de bare deres maskiner udfra skrøner? Det er jeg ikke overbevist om.

Iøvrigt kalder du det ikke for en vending når hønsene skubber eller triller lidt med æggene (og det er det i vores måde at tænke på vel heller ikke) - men hvad nu hvis det lige netop er dét der gør den store forskel? Når æg i en maskine ikke bliver vendt ligger de jo bomstille hele tiden i 3 uger. En høne træder måske lidt på dem, ruller lidt med dem, ligger sig ned, rejser sig op osv.
Mvh

Claus

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #46 Dato: 20 Februar , 2011, 22:03 »
Det interessante er hvordan vi på bedst mulig måde lære dem kunsten af. Og i forlængelse af dette prøver industrien jo også at lære dem kunsten af - og så er det store spørgsmål så bare hvorfor bliver rigtig mange maskiner lavet til 1 vending pr. time? Jeg har som sådan ikke svaret - men bygger de bare deres maskiner udfra skrøner? Det er jeg ikke overbevist om.

Claus. Jeg er (næsten  ;D) mundlam.

Hvis man begynder at tænke over hvorfor maskiner laves med vending 1 gang i timen, og sammenholder det med al den markedsføring der er for fuldstændig uvirksomme eller totalt ubrugelige produkter, kan man jo blive helt (sk)ør.

Jeg prøver ikke at sige at der ikke kan være en positiv effekt af meget regelmæsig vending. Jeg bruger selv Madam Blå fra America-Thisted, med automatisk vending. Det jeg prøver at sige er at der er meget delte meninger om hvad der er optimalt, og hvad der er behov for ifm rugning.

Jeg har ihvertfald gjort mig nogle tanker efter at have fyldt halvdelen af Madam Blå op med æg der havde stået i 14 dage uden nogen form for berøring, i køleskab ved 4-5 grader. Det sætter uvægerligt nogle tanker i gang, når du på sådanne æg opnår ca 80 procents succes.
Mvh
Erik Andersen

Offline Kaffka

• Bruger
« Svar #47 Dato: 20 Februar , 2011, 22:43 »
Ro på - vel er der da meget ubrugeligt skidt ind imellem og plattenslagere der lige skal tjene en hurtig skilling - men en maskine til et kæmpe rugeri til måske 100000 æg og som koster en jetjager er jo nok rimelig seriøst bygget eller overlevede firmaet der byggede maskinen jo ikke længe hvis det hele bare var fup og fidus. Ligeledes kan Brinsea maskinerne (bare for at tage et eksempel på mindre maskiner) vel heller ikke kaldes for dårlige maskiner (det siger jeg ikke du gør). Så der er jo gode ting ind imellem.

Ja der er jo netop delte meninger og det er jo netop dem vi skal have frem. Og erfaringer. Som f.eks. det du har prøvet med køleskabs æg. Og Psycho med kun 3 vendinger på 3 uger.

Så hvis man sumerer lidt op er der vel rimelig stor enighed herinde på at hvis man skal have nogenlunde gode resultater, så:

1. Sunde dyr til avl og ikke for gamle æg
2. Skrukhøner er stort set i alle tilfælde bedre end maskine
3. Hvis maskine - skal temperaturen være med så små udsving så muligt
4. Fugtighed - mange delte meninger hvor tør rugning nok er mest     
    udbredte metode.
5. Vending - mange delte meninger men hvor flertallet dog vender æg   
    lige fra 2 - 24 gange i døgnet.
Mvh

Claus

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #48 Dato: 20 Februar , 2011, 22:59 »
men en maskine til et kæmpe rugeri til måske 100000 æg og som koster en jetjager er jo nok rimelig seriøst bygget eller overlevede firmaet der byggede maskinen jo ikke længe hvis det hele bare var fup og fidus.

Uha - det var et statement. Jeg har set meget dyrere investeringer, som var fuldstændig ubrugelige, det kunne jeg tale længe om. Men lad det nu ligge. Det er blot (spildte) penge, og heldigvis ikke mine.  :D

Ellers vil jeg tilslutte mig din opsummering, undtagen omkring tørrugning. Jeg er af den opfattelse at det er bedst med en relativ høj fugtighed omkring klækningstidspunktet da hinden ellers tørrer ind og besværliggør vellykket klækning. Jeg er mere fleksibel mht fugtigheden indtil ca dag 19.

Mvh
Erik Andersen

Offline Kaffka

• Bruger
« Svar #49 Dato: 20 Februar , 2011, 23:08 »
Mvh

Claus

Offline Thomas Poulsen

• Passiv bruger
« Svar #50 Dato: 20 Februar , 2011, 23:38 »
Et æg bliver jo rystet engang imellem i køleskabet (når køleren går igang), ligeledes vil det også blive rystet engang imellem i en hjemmelavet rugemaskine (når varmeren går igang) ?

Offline John Mejland

• Passiv bruger
« Svar #51 Dato: 21 Februar , 2011, 07:47 »
Et æg bliver jo rystet engang imellem i køleskabet (når køleren går igang), ligeledes vil det også blive rystet engang imellem i en hjemmelavet rugemaskine (når varmeren går igang) ?

Jeg tror ikke der er noget der ryster i en hjemmelavet rugemaskine.
Hvis den er med blæser/ventilator kører den jo hele tiden.
Varmekilden, pærer eller varmetråd giver ingen rystelser når de tænder.

Jeg kunne godt tænke mig at vide, når man bader æg på 18 dagen, hvor lang tid må de være i vandet.
Jeg har en ide om at jo længere jo nemmere kan skallen måske være at gennembryde, er der erfaringer med det?
Mvh.
John

0,2 gule orpington, 1,2,14 sort,
Bob White vagtler i hvid og lemmon
skælvagtel,
1,1 Blåpandet amazone
Kanarier, bæltefinker, diamantfinker mm.
0,1 Labrador.
www.rogges.dk (forum for voliere og burfugle)

Offline Kaffka

• Bruger
« Svar #52 Dato: 21 Februar , 2011, 11:57 »
Hvis vi igen sammenligner med en høne (som jo kan sit kram) bader hun dem jo slet ikke direkte i vand. Hun hæver fugtigheden på anden vis, som vi jo også gør - men det er jo trods kun til måske 60 - 80%.

Personligt tror jeg ikke det har nogen betydning for klækningen om man bader æggene - jeg gør det kun for at chekke for liv i æggene. Ved ikke hvor længe de må ligge i vandet, men jeg tempererer altid vandet ret nøjagtigt til 37-38 grader. Og de ligger der vel max 1 minut.
Mvh

Claus

Offline Psycho

• Passiv bruger
  • Dorking Høne f. 2010
« Svar #53 Dato: 22 Februar , 2011, 16:13 »
Yderligere en god artikel der Kaffka. Jeg er i hvert fælde overbevidst.

Skal bare tilføje at første gang det blev prøvet, var fordi at en mink taget alle naboens høns.
Han ville absolut beholde sine gamle stamme.
Derfor blev alle æg, hentet fra køleskabet. En del af dem var over tre uger gamle...

Alle klækkede  /o

Thomas
Med venlig hilsen Thomas Stjernaas

Har ingen høns nu, men ønsker at få fat i 1,4 Maran Sort Kobber
0,2 Blandingshund (Psycho & Schizo)

Offline Kaffka

• Bruger
« Svar #54 Dato: 22 Februar , 2011, 18:30 »
Men hvordan kan det lige være at dig og din nabo fandt på at I ikke ville vende hans æg? Var det noget han sagde?

Lige et spørgsmål: når du siger du vender 3 gange er det så en egentlig vending hvor du ved (via f.eks. et kryds på æggene) at de er vendt eller er det bare det at du har haft dem i hænderne eller i vand bad - og ligger dem tilfældigt ned i maskinen igen du kalder en vending?

Ja den artikel giver da stof til eftertanke - det er træls du ikke kan finde den undersøgelse du engang læste, den kunne jeg også godt tænke mig at læse. Men ihvertfald har jeg sat mig for at afprøve det.
Mvh

Claus

Offline Psycho

• Passiv bruger
  • Dorking Høne f. 2010
« Svar #55 Dato: 22 Februar , 2011, 19:13 »
Men hvordan kan det lige være at dig og din nabo fandt på at I ikke ville vende hans æg? Var det noget han sagde?

Lige et spørgsmål: når du siger du vender 3 gange er det så en egentlig vending hvor du ved (via f.eks. et kryds på æggene) at de er vendt eller er det bare det at du har haft dem i hænderne eller i vand bad - og ligger dem tilfældigt ned i maskinen igen du kalder en vending?

Ja den artikel giver da stof til eftertanke - det er træls du ikke kan finde den undersøgelse du engang læste, den kunne jeg også godt tænke mig at læse. Men i hvertfald har jeg sat mig for at afprøve det.

Jeg havde jo læst den artikel og bestemt mig for og prøve. Ville dog ikke prøve med mine dyre importer af Maran og Dorking æg.
Derfor bestemte jeg mig for og gøre det med naboens æg. Jeg havde ingen fidus til at det skulle lykkes med så gamle køleskabs æg...

Jeg mærker jo æggene med hvilket ringnr. moderen har. Derfor kan jeg se at de bliver vendt.
At jeg vender dem de tre gange er bare fordi at jeg alligevel skal til og håndtere dem. Er for nysgerrig til og lade være med og lyse æggene. Måske gik det endnu bedre hvis jeg ikke gjorte det. Hvem ved. Har ikke tænkt mig og prøve.

Skal prøve og finde artikeln ved en tidspunkt.

Thomas

Susanne

• Gæst
« Svar #56 Dato: 23 Februar , 2011, 12:18 »
Thomas, her er artiklen:

http://backyardchickens.com/forum/viewtopic.php?id=32715

Jeg tror, det er samme eksperiment, som er omtalt i Kaffka,s link - dog lidt mindre udførligt.

Men stadig uhyre interessant   /o
« Senest Redigeret: 23 Februar , 2011, 12:42 Fra Susanne »

Offline Psycho

• Passiv bruger
  • Dorking Høne f. 2010
« Svar #57 Dato: 23 Februar , 2011, 13:02 »
Thomas, her er artiklen:

http://backyardchickens.com/forum/viewtopic.php?id=32715

Jeg tror, det er samme eksperiment, som er omtalt i Kaffka,s link - dog lidt mindre udførligt.

Men stadig uhyre interessant   /o

Nej Susanne.

Det var heller ikke den. Tror dog at det er samme professor de taler om. Artikel 1 var på norsk og med et link til en lang Engelsk artikel.

Spændende det med hormonbehandling ellers....

Thomas

Susanne

• Gæst
« Svar #58 Dato: 23 Februar , 2011, 13:15 »
Jamen så prøver jeg lige igen:

Jeg synes bare, at det er den samme artikel, der blev link'et til i den norske tekst, som jeg har fundet frem igen:

http://www.fuglepraten.no/index.php/topic,2894.msg20815.html#msg20815

Her er en længere diskussion og ihvert fald to forskellige link's. Den rigtige artikel burde kunne genfindes der.  :D
« Senest Redigeret: 23 Februar , 2011, 13:17 Fra Susanne »

Offline Psycho

• Passiv bruger
  • Dorking Høne f. 2010
« Svar #59 Dato: 23 Februar , 2011, 13:20 »
Nu kan jeg forstå, hvorfor du er så sikker Susanne. Det er jo dig der har skrevet den tråd  /o

Ja, jeg fandt også tråden og det du skrevet. Oh ja, det er det jeg læst. Hvordan, jeg så kommet videre til yderligere en artikel ved jeg ikke helt endnu....

Skal nok finde det ved en tidspunkt!

Thomas