Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Kyllinger dør i rugemaskinen  (Læst 35953 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Benni Frandsen

• Passiv bruger
Kyllinger dør i rugemaskinen
« Dato: 10 Februar , 2011, 16:08 »
 Hej alle sammen , jeg er blevet guidet herind for at spørge alle veteraner, om gode råd ang hvorfor mine kyllinger dør i ægget efter 18 dag, det er ligesom skallene er for tykke, ud af 29 æg ligger jeg omkring 15-18 levende indtil 19 dagen , når de så skal komme dør de i skallen de når som regel lige en lille bitte hul så er det slut, jeg tilfører vand på 18 dagen men lige lidt hjælper, den kuld jeg har ruget ud der skulle komme i går kom der kun 5 ud af 20 resten døde i ægget hvad gør jeg forkert det er en turn-x maskine fra amerika thisted jeg bruger (den blå model), jeg modtager alt hjælp med kyshånd, for det er deprimerende og miste så mange kyllinger hver gang MVH: SHINE

Offline Jean Hansen (Lavbo)

• Bruger
Sv: Kyllinger dør i rugemaskinen
« Svar #1 Dato: 10 Februar , 2011, 16:15 »
Velkommen til...men sikke da noget være noget :o

Hvor højt får du fugtigheden op til sidst? For mig lyder det som om den ikke er høj nok. Men tror de der er klogere må træde til...
3 hunde, 10 katte, 3 kaniner, en masse duer, skildpadder, fisk og det løse :)
Mand og 3 børn

Offline John Jacobsen

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 10 Februar , 2011, 16:33 »
Rugemaskiner kan være meget forskellige, ligesom æg også er det lidt hen af vejen. Nu får jeg ruget ud hos klubbens rugemester, men tidligere gjorde jeg det også selv og min maskine/æg skulle ikke have tilsat vand under klækning. De første kyllinger kom uden og deres klækning bevirkede nok fugtighedsstigning til, at resten kom uden problemer.
Men vigtigst er det jo, at dit udstyr viser rigtigt. Har du kontrolleret dit hygrometer (fugtighedsmåleren)? Hvis æg ruges for tørt <40% er det ikke godt, mens for vådt >60% er værre - for så "drukner" kyllingerne inde i ægget. Luftblæren skal blive tydeligt større mod klækningen se http://fjerkrae.dk/prod/index.php?page=31
Man kontrollerer sit hygrometer ved at lægge det i en lille tæt plastpose f.eks. frysepose sammen med et stykke vådt køkkenrulle. Pust lidt luft i posen og bind for posen. Læg det i den tændte rugemaskine. Vent et par timer. Hygrometeret skal nu vise præcist 100%. Gør det ikke det skal man stille på skruen bag på hygrometeret. Gentag for en sikkerheds skyld kontrollen efter indstilling.
Håber det er hjælp nok.
« Senest Redigeret: 10 Februar , 2011, 16:36 Fra John Jacobsen »
--ñ--
Avler og udstiller af: Australorps i sorte, blå-randtegnede, moskusænder i sort broget
-og ejer af en dejlig brun labrador ;)

Offline Marianne M.

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 10 Februar , 2011, 17:18 »
Man kontrollerer sit hygrometer ved at lægge det i en lille tæt plastpose f.eks. frysepose sammen med et stykke vådt køkkenrulle. Pust lidt luft i posen og bind for posen. Læg det i den tændte rugemaskine. Vent et par timer. Hygrometeret skal nu vise præcist 100%. Gør det ikke det skal man stille på skruen bag på hygrometeret. Gentag for en sikkerheds skyld kontrollen efter indstilling.

Godt fif ! Også tak herfra.
Mvh Marianne

Offline Benni Frandsen

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 10 Februar , 2011, 18:44 »
hejsa takker for svarene jeg må nok tilstå at den hygrometer der var med maskinen, ikke er helt til at stole på så jeg ved ikke oræcis hva fugtighed jeg har haft gennem alle udrugninger synes bare det er brand ærgeligt at se alle de pyller gå tabt når de er i live så længe mvh SHINE

Offline Nielsen

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 10 Februar , 2011, 18:48 »
Det kan også skyldes racen, hvilken race er æggene fra ?

Offline Bjørn Nielsen.

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 10 Februar , 2011, 18:56 »
Er der ruget ved korrekt temperatur ?

Offline Bettina

• Bruger
« Svar #7 Dato: 10 Februar , 2011, 18:59 »
Mine erfaringer er ÅBEN IKKE OVERHOVEDET under klækning og først vand på, på 19 dagen da de kan drukne. Fugten op på over 65 % efter 19 dagen og fyld hele bunden med lunken vand. op til bruger jeg ikke vand hvor jeg har en fugtighed uden vand 35-40 %
Prøv også at tjekke temperaturen, tjek med et termometer i et glas vand med den du har og se om de visser det samme.

Jeg har også bøvlet med døde kyllinger i ægget hele sidste år.

Bjørn du kom først
« Senest Redigeret: 10 Februar , 2011, 20:06 Fra bettina30 »
Mvh Bettina.
Opdrætter af Sussex i stor i farverne Brun sort/Porcelænsfarvet, Sølvgrå, Gul sort/blå columbia og Hvid sort columbia.
Medlem af DfFR, Sussexklubben og Herning Fjerkræ klub.

Offline Danny Westh

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 10 Februar , 2011, 19:59 »
Der kan nærmest kun være 2 årsager til det du beskriver.

Den ene mulighed er at du ruger med for lav temperatur under hele forløbet, her snakker vi 1-3 grader under de anbefalede 37,8. Hvis man gør det så kan kyllingerne godt udvikle sig men dør typisk sidst i forløbet.
Den anden mulighed er at du ruger med for høj gennemsnits fugtighed.

Hvad temp. ruger du ved?
Hvilket termometer måler du med?
Tilføre du fugt fra dag 1 til dag 19?

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline Benni Frandsen

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 10 Februar , 2011, 20:43 »
jeg har høns af rød amerikaner og brahma, som sagt fugtigheden kan jeg ikke udtale mig om. jeg fyldte begge beholdere i turn-x med 37,8 grader varmt vand, har lånt en termometer fra en herinde +-0,1 grad, og jeg rugede ved 37,8 grader, hele sidste sæson gik på samme måde, var helt oppe på 18 ud af 20, der var levende indtil den dag de skulle komme ud , men det har der indtil nu kun været 5-8 stk der har overlevet at komme ud. MVH:SHINE

Offline Benni Frandsen

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 10 Februar , 2011, 21:02 »
P.s jeg tilfører vand på 18 dagen
                                             SHINE

Offline Bjørn Nielsen.

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 10 Februar , 2011, 22:44 »
Hmm   ???   Hvis temperaturen er ok på de 37,4 - 37,8°C, og der først tilføres fugt på 18 - 19 dagen, så skulle det virke, det gør det jo så bare ikke hos dig  :-\

Hvad med ventilationen i maskinen ? Du skriver at det er en X-turn maskine, det kalder Harald Nyborg den også, men den hedder faktisk en "America" ruger ( eller den lille Blå ), X-turn rugeren er lagkageformet og opvarmes af en alm. pære, den udgik for nogle år siden, men i toppen af America rugeren sidder der nogle små propper til luft, har du pillet de fire af dem af de første 18 dage ? det vil skabe noget udskiftning af luften i maskinen, fra 18 - 19 dagen eller når du fylder vand på maskinen skal propperne stoppes i igen, hvor stor er luftlommen i æggene på 18 dagen ?

Offline John Mejland

• Passiv bruger
« Svar #12 Dato: 11 Februar , 2011, 08:08 »

Det med luftlommen der måske er for lille, kunne godt være problemet.
Her et sted på forum er der et sted hvor der ligger et billede af en masse æg
hvor luftlommen er vist dag for dag, så vidt jeg husker, det er ikke den tegnede udgave ude i venstre margin.
Mvh.
John

0,2 gule orpington, 1,2,14 sort,
Bob White vagtler i hvid og lemmon
skælvagtel,
1,1 Blåpandet amazone
Kanarier, bæltefinker, diamantfinker mm.
0,1 Labrador.
www.rogges.dk (forum for voliere og burfugle)

Offline sette

• Bruger
« Svar #13 Dato: 11 Februar , 2011, 09:04 »
hej
jeg har en maskine magen til og jeg havde et lignende problem,men så købte jeg et digitalt hydgrometer og termometer for man kan ikke stole på maskinens egen.
jeg ruger med 30 % fugt indtil 18 dagen hvor der kommer mere vand på så jeg får 60-70 %.
Jeg har to svampe liggende i bunden i de to rum til vand som kun lige er dyppet i de første 18 dage ,derefter er der vand til randen af rummene.
Jeg har lært mig selv kun at løfte låget ved vandpåfyldning og lysning ,ellers svinger maskinen simpelthen for meget i temperatur.
Ved første gang i 2010 fik jeg 13 kyllinger ud af 30 æg , næste gang fik jeg 1 ud af 10 ,men i år har jeg fået 9 ud af 15 æg .
hilsen Sette ;)

1 mand
4 piger
2 katte
Hund
guld fisk og koikarper
 16 forskellige race høner .

Offline Thomas Poulsen

• Passiv bruger
« Svar #14 Dato: 11 Februar , 2011, 09:48 »
du kan sagtens vente til dag 19 eller 20 med at hælde vand på maskinen.. det lyder som drukning af kyllingerne