Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Urte-pensil  (Læst 10028 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Helle K.

• Administrator
Urte-pensil
« Dato: 09 Februar , 2011, 19:54 »

Jeg har indkøbt et glas urte-pensil tabletter, som jeg har tænkt mig at give hønsene forebyggende mod forkølelse, hoste, betændelse, ubalance i fordøjelse, bylder, træthed, røde øjne, irriteret tarm, diarre, ømme led, hovedpine, søvnløshed, kolde tæer, dårligt humør...m.m. ???

Jeg vil nu høre, om der er andre her, som bruger urte-pensil til hønsene, da jeg er noget i tvivl om, hvordan jeg skal dosere.

Pilegaarden (Erik) bruger det til sine grise, ved jeg...så Erik ..haaaalllloo....hvor mange tabletter pr. dag pr. høne vil du mene, jeg skal give??
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
Sv: Urte-pensil
« Svar #1 Dato: 25 Februar , 2011, 22:46 »
@ Helle

Beklager at jeg først har set dit spørgsmål i dag. (Da jeg lige brugte søgefunktionen til at finde tidligere indlæg om grise  :D)

Der er en anvisning om dosering for voksne mennesker på emballagen. 5 gange dagligt med 1-4 ampuller. En noget bred beskrivelse indrømmer jeg. Jeg har på grisene praktiseret max dosis men kun 2 gange dagligt og i forhold til aktuel vægt.

Så jeg ville gøre føljende regnestykke.

2 x 4 tabletter pr 80 kg 'patient' pr dag. Svarende til 1 ampul pr 10 kg pr dag.

Og det bliver jo så ikke mange ampuller dagligt når vi taler høns, medmindre man har rigtigt mange høns. ;D
Mvh
Erik Andersen

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #2 Dato: 26 Februar , 2011, 07:45 »
De har det på tilbud i reklameavisen fra Matas, som lige er kommet i går.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #3 Dato: 26 Februar , 2011, 07:49 »
@ Erik

Når man ikke BARE kan få andre til at hjælpe, må man tænke selv..og det er nok ikke så skidt endda ;D

Jeg har fundet en forhåbentlig egnet dosring...indtil videre er kun en høne død (DET var meget sort humor...og slet ikke sjovt :'().

Nej...jeg er begyndt at give urte-pensil som tilskud i maden. Tak for rådet
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #4 Dato: 26 Februar , 2011, 07:49 »
Tak Marianne ,så kan jeg spare lidt der /o
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #5 Dato: 26 Februar , 2011, 22:33 »
...indtil videre er kun en høne død (DET var meget sort humor...og slet ikke sjovt :'().

Helle,

Gav du hende fuld menneskedosis?? eller var hun blot for syg til at redde?

Og nu vi er i alternativ medicin.

Der findes et hav af produkter som lover guld og grønne skove. Desværre giver mange af produkterne kun guld og grønne skove til den der producerer og forhandler produkterne. Derfor kunne det være interessant at høre Forum medlemmernes positive erfaringer med brug af alternativ medicin. Måske vi skal oprette et link et eller andet sted her på Forum. Leksikon eller artikler om sygdomme. Jeg starter lige en tråd om alternativ medicin, så kan folk jo give deres bidrag, men vi gider kun høre om noget der faktisk virker. Så kan Admin jo overveje om, eller hvor vi skal gemme informationen.
Mvh
Erik Andersen

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #6 Dato: 26 Februar , 2011, 22:37 »
Super ide med en tråd omhandlende alternativ medicin.
Men husk lige hvis jeres høns ikke får f.eks. levertran/vitaminer/spiret hvede så er det min bedste overbevisning at det bør man iværksætte først.
Hønsene bliver stærke og sunde af det, og dermed ikke syge. Dette er erfaringen hos mig, hvor der er år mellem et sygt dyr, og jeg har altså mere end 15-20 avlsdyr  ;D

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #7 Dato: 26 Februar , 2011, 22:45 »
Min høne døde af æggelederbetændelse. Indtil nu er det sket for to af mine Isaèr.

At nævne det i forbindelse med Urte-pensil var blot en rigtig, rigtig dårlig joke.

Rigtig god ide at oprette en tråd om alternativ medicin til vores dyr /o
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #8 Dato: 26 Februar , 2011, 22:47 »
Rudy@ Når du giver levertran, kommer du det så i foder eller vand?
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #9 Dato: 27 Februar , 2011, 09:45 »
Helle@ Levertran syntes jeg ikke rigtig fordeler sig i vand pga. at der er olieaktig. Derfor tilsætter jeg det altid i foderet. Pas på med overdrivelse, det giver altså afsmag i æg.
Andre vitaminer får de så i drikkevandet.

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #10 Dato: 27 Februar , 2011, 10:20 »
Tak Rudy /o
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #11 Dato: 27 Februar , 2011, 20:59 »
Men husk lige hvis jeres høns ikke får f.eks. levertran/vitaminer/spiret hvede så er det min bedste overbevisning at det bør man iværksætte først.

Rudy.
Helt enig. Forebyggelse er bedre end helbredelse.

Et evt opslag om alternative medikamenter kunne godt startes med en indledning om generel styrkelse af immunforsvar vha regelmæssig tilførsel af vitaminer/levertran/spiret korn/hønseguf og lignende.

Mvh
Erik Andersen

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #12 Dato: 27 Februar , 2011, 21:01 »
Tak Erik.

Altid rart når andre syntes, at det ikke er helt tosset den måde man går og passe sine høns på  ;D

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #13 Dato: 27 Februar , 2011, 21:08 »
Rudy.

Jo, men det er jo i grunden bare almindelig logik. Du og jeg sørger også for at få en alsidig og rigelig kost, og om nødvendigt lidt vitamintilskud, da vi af erfaring har lært, at hvis vi ikke sørger for at forebygge, så ryger vi meget let en tur på langs med dynen helt op under næsen i indtil flere dage.  :D :D :D

Og det er lidt spild af god tid.
Mvh
Erik Andersen