Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hjælp, hvad gør jeg forkert  (Læst 4668 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Lonekh

• Bruger
Hjælp, hvad gør jeg forkert
« Dato: 09 Februar , 2011, 19:07 »
Hej Alle i kloge hoveder  :D  Jeg har for første gang en skruk høne, jeg gik straks i gang med at læse alle mine hønsebøger  også gik vi i aktion. Jeg har en kyllingegård med hus, der står inde i stalden. Den blev foret med halm, vi lavede en rede og lagde 10 æg derned. Vi ventede til det blev mørkt og flyttede hønen (sort/hvid succex), ned på reden. Men ak hun forlod reden stort set med det samme. HVAD GØR VI GALT?  Hun er stadig skruk og vi vil super gerne have kyllinger på den naturlige måde.  ??? ??? ???  Mvh. Lone
Mvh Lone
1,2,25 Brahma
0,2 blandingshøns
0,3,2 skotsk højlandskvæg
1.0. tysk langhåret hønsehund
1,0 tysk ruhåret hønsehund
1,0 kat
1 lækker mand

Offline mineunger

• Passiv bruger
Sv: Hjælp, hvad gør jeg forkert
« Svar #1 Dato: 09 Februar , 2011, 19:27 »
Hmm måske skal I bare lade hende ruge der hvor hun er nu?? Sæt et X på rugeæggene, så I kan tage evt andre æg fra, som de resterende høns lægger.  :)

Stina
1,1 vildtfarvet araucana
1,1 rød silke (min datters)
1,1 hvedefarvet maran
1,1 huskatte
1,1 labrador
2,1 dejlige unger

Offline Jytte

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 09 Februar , 2011, 19:39 »
Når jeg flytter mine til deres skrukhus, sætter jeg en plade for indgangen, og lader den stå en dag, så bliver de der. Men den skal stå fast, de kan godt finde på, at ville ud lige i starten, men så lægger de sig, jeg flytter dem om aftenen.
Jeg ved ikke om jeg har været heldig, men har gjort det med både sussex og wyandotte, og haft held med det.
Blandet landhandel, dog med Hollandsk toppede, stor race som ren avl.
1.1 riesenschnauzer
1.0 Tålmodig ikke hønse mand

Offline Steen S. Nielsen

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 09 Februar , 2011, 20:12 »
Man må erkende, at det bare ikke er alle racer, man kan flytte med, når de er skruk. Mine kochin kan man næsten gøre med hvad man vil, men min svigerfars gl. enkelske kamphøns går grasat, hvis man forsøger at flytte dem. Når du flytter dem, så er det optimale, at de ligger i en flytbar rede, så du ikke først skal flytte hønen over i en fremmed rede. Jeg har lukkede reder der lige er til at sætte en plade for og flytte hele molevitten hen, hvor den skal være. Flyt altid i nattens mulm og mørke. Læg hende på nogle prøveæg til en start. Det er surt, at den har ruget 2 dage og så løber fra det hele. Det optimale er, at den ligger for sig selv, hvor de andre ikke kan komme til. Man risikerer de jager den rugende høne ud af reden og lægger deres egne æg. I mellemtiden har skrukken lagt sig i naboreden og hendes egne æg bliver kolde, når de igen er forladt. Jeg har en enkelt gang flyttet alle de andre høns til et andet hønsehus, når det bare ikke måtte gå galt. Men det kræver jo lidt plads. !a
Vild med store tværstribede Plymouth rock og dværgkochin

Offline Marianne M.

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 10 Februar , 2011, 11:04 »
Det er også en god ide at lade hønen ligge nogle dage før man flytter den, så den ligesom er kommet rigtigt i 'skruk-mode', og man er sikker på den ligger fast. Flytter man den inden for de første par dage, er de lettere til at hoppe af. Når mine høns er rigtigt skrukke, folder de ikke benene ud, når man løfter dem  :D

Men mørke og så lidt forstyrrelse som muligt ved flytningen, så plejer det at gå.

Held og lykke med det.
Mvh Marianne

Offline Egon

• Bruger
    • Egonnyt
« Svar #5 Dato: 10 Februar , 2011, 16:44 »
Det har også givet problemer her tidligere. Drrfor lader jeg mine skruk ligge hvor de har lagt sig og spærrer af så hun ikke forstyrres, og så luftes hun 2 gange dagligt
med venlig hilsen Egon Jensen - 0,2 dværg sussex i 2 farver - og en guldfasan hane.  www.egonnyt.dk

Offline Lonekh

• Bruger
« Svar #6 Dato: 10 Februar , 2011, 19:37 »
Hej alle sammen
Tusind tak for jeres svar, nu prøver jeg igen, hun har nu ligget en lille uge, så jeg håber det går, jeg har taget chancen og flyttet hende, vi har sat en plade op foran hende, så huset nu er lukket, så krydser vi fingre. Hvor mange æg lægger i under sådan en forholdsvis stor høne, som en Sussex er? Jeg har lagt 11 er det okay?    Lone
Mvh Lone
1,2,25 Brahma
0,2 blandingshøns
1,0 kat
1 lækker mand

Offline Steen S. Nielsen

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 10 Februar , 2011, 19:56 »
11 æg er fint. Hellere lidt få æg til en stor tung høne ellers kan den komme til at knuse dem. Har den lidt hø/halm i redekanten så æggene ikke kan trille væk? Jeg spærrer altid for hønen, når vi når 20.dagen, så ikke en kylling forvilder sig udenfor og dør af kulde. Man kan også risikere, at hønen følger den ene kylling og resten dør af kulde. Jo, der er mange små fif, så du ikke laver samme dumme fejl, som en anden en har gjort....på den hårde måde!
Vild med store tværstribede Plymouth rock og dværgkochin

Offline Lonekh

• Bruger
« Svar #8 Dato: 11 Februar , 2011, 18:02 »
Først en god nyhed, nu ligger hønen på æggene jubiiii  :D men jeg ved ikke om vi ellers gør det rigtigt, vi har lagt fugtig hø i bunden af huset, og tørt halm ovenpå, men vi har ikke bygget en egentlig rede. Da jeg kom derud i dag, lå der et æg uden for reden, jeg ved ikke hvor længe det har ligget der en time måske.  Jeg troede at høns havde styr på hvor mange æg der var og sørgede for at de alle lå under hende, men jeg tager nok fejl.  Lone
Mvh Lone
1,2,25 Brahma
0,2 blandingshøns
1,0 kat
1 lækker mand