Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Store wyandotter, hvornår kan man se køn?  (Læst 1663 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Marianne M.

• Passiv bruger
Store wyandotter, hvornår kan man se køn?
« Dato: 08 Februar , 2011, 19:08 »
Hvor tidligt kan man mon se forskel på høner og haner hos store wyandotter ?
Mvh Marianne

Offline Johanne Schiødt

• Passiv bruger
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
Sv: Store wyandotter, hvornår kan man se køn?
« Svar #1 Dato: 08 Februar , 2011, 20:49 »
Jeg vi skyde på ret sent. Mine brahma kyllinger på 3 uger er stadigt umulige at se forskel på. De har jo ikke meget kam
Nu tilbage som Johanne Schiødt

Offline Brian Søndergaard

• Passiv bruger
    • Bjerringbro & Omegns Fjerkræklub
« Svar #2 Dato: 08 Februar , 2011, 20:59 »
Jeg må indrømme jeg ikke har tænkt nærmere over det, pånær at det er sent...

Jeg har gjort det til en vane at bestille ekstra ringe og så sætte dobbelt ringe på kyllingerne, synes ind i mellem det kan være svært på nogle racer at se forskel...

Dog synes jeg silkehøns er langt værre...
Opdrætter af Sølvplettet, Spidstoppet Appenzeller & Sort Sølvbåndet Wyandot i Stor
Medlem af Bjerringbro & Omegns Fjerkræklub, Wyandotklubben og selvfølgelig DFfR ;-)
Webmaster på www.bjerringbrofjerkraeklub.dk
Sekretær i Bestyrelsen for Bjerringbro & Omegns Fjerkræklub

Offline Danny Westh

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 08 Februar , 2011, 21:05 »
Da jeg havde store Wyandotter kunne jeg udpege hovedparten af hanerne allerede ved 3-4 ugers alderen.
Ved mine wyandotter, var hønerne også en del hurtigere til at sætte fjer, end hanekyllingerne var. Så når de var 6-7 uger var der ikke noget at være i tvivl om.

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline Marianne M.

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 08 Februar , 2011, 21:13 »
Ok, Danny, du er mit forbillede i den retning, så jeg vil prøve at gøre dig kunsten efter, og jeg plejer at have en god fornemmelse for det   :P
Mvh Marianne

Offline Danny Westh

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 08 Februar , 2011, 21:15 »
Bare du ikke kommer og skælder mig ud bagefter, fordi at du synes jeg er fuld af løgn... Så er det fint med mig.

Men det jeg skrev passer nu godt nok.

God fornøjelse når den tid kommer ;)

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline Marianne M.

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 08 Februar , 2011, 21:17 »
Ku' da ikke drømme om at skælde dig ud...  :D Men det glæder mig, at jeg ikke skal vente i månedsvis...  ;)
Mvh Marianne

Offline Jean Hansen (Lavbo)

• Bruger
« Svar #7 Dato: 08 Februar , 2011, 21:18 »
Så vil jeg poste nogen billeder når mine kyller er kommet og så må i hjælpe mig med at bestemme køn ;D
3 hunde, 10 katte, 3 kaniner, en masse duer, skildpadder, fisk og det løse :)
Mand og 3 børn

frida

• Gæst
« Svar #8 Dato: 08 Februar , 2011, 21:36 »
Min mand har et talent for at spotte kyllingernes køn rimeligt tidligt ;D. Han kigger ikke udseendet, men udelukkende adfærd. Hanekyllinger er tidligt til at "gå egne veje", og ved håndtering skriger hanekyllinger, som gælder det livet. Hønekyllinger går mere tæt på flokken, og er ikke så selvstændige tidligt. Derimod er de mere rolige ved håndtering.
Jeg ved godt, det nok ikke er brugbart til kønsbestemmelse for dig ;), men jeg synes det er en lidt sjov observation fra min, ikke særlig hønseinteresserede, mand. Han har altid haft ret i de gæt han har givet, dog har der været nogle få, han ikke har "budt på" /o.

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #9 Dato: 08 Februar , 2011, 21:51 »
Omend de ikke nødvendigvis er 100 % retvisende er det nogle meget gode (logiske) observationer din mand har gjort.

En anden ting der tidligt viser sig med hanekyllinger er, at de duellerer. De stiller sig overfor hinanden, løfter sig lidt på benene og viser brystkasser, normalt med blafrende vinger.
Mvh
Erik Andersen

Offline Nielsen

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 08 Februar , 2011, 22:10 »
Som jeg har læst, så har Danny ret. Hønekyllingerne hos wyandotter sætter hurtigere fjer end hanerne  ;)

Offline Bettina

• Bruger
« Svar #11 Dato: 08 Februar , 2011, 22:15 »
Som jeg har læst, så har Danny ret. Hønekyllingerne hos wyandotter sætter hurtigere fjer end hanerne  ;)

Også mine erfaringer, (halvskaldede hønsedrenge)  ;D
Mvh Bettina.
Opdrætter af Sussex i stor i farverne Brun sort/Porcelænsfarvet, Sølvgrå, Gul sort/blå columbia og Hvid sort columbia.
Medlem af DfFR, Sussexklubben og Herning Fjerkræ klub.

Offline kvb

• Passiv bruger
« Svar #12 Dato: 09 Februar , 2011, 08:17 »
Også her. Næsten ingen fjer på hanen i starten, mens de 2 høner jeg havde var hurtigere til at ud vikle fjer. Har dog også kun haft 3 Wyandott-kyllinger.
@Johanne
Vil sige det samme om Brahma. Her var det hos mine dog primært udvikling af halefjerene som foregik forskelligt. Hanen havde ingen hale, mensønerne havde. Igen her er erfaringerne dog på en beskeden stikprøve (3 stk)  ;D
Kevin Byskov
medlem af www.v-o-f.dk, www.racefjerkrae.dk, www.sussex.dk og www.brahma-klubben.dk
Leger lidt med forskellige farvekombinationer :)

Offline Mikkel Schmidt

• Passiv bruger
« Svar #13 Dato: 09 Februar , 2011, 11:48 »
Omend de ikke nødvendigvis er 100 % retvisende er det nogle meget gode (logiske) observationer din mand har gjort.

En anden ting der tidligt viser sig med hanekyllinger er, at de duellerer. De stiller sig overfor hinanden, løfter sig lidt på benene og viser brystkasser, normalt med blafrende vinger.

Hønerne kan altså også godt slås lidt, men det er bare ikke helt i samme stil ;)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.