Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: købe hvor ? og hvilke ?  (Læst 931 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Christa

• Passiv bruger
købe hvor ? og hvilke ?
« Dato: 08 Februar , 2011, 17:21 »
For år tilbage havde jeg hønse - ca. 50 stk, og de skulle bare lægge æg...hvilket de jo også gjorde. Nu har jeg lyst til at have nogle få, smukke dyr - de må selvfølgelig gerne lægge æg  ;) men lige så vigtigt er det, at de skal være smukke og hyggelige . Hvilke høns ? wyandotter er nævnt - andre forslag ?...og kan det så passe, at man skal helt til hovedlandet for at købe dem ??

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: købe hvor ? og hvilke ?
« Svar #1 Dato: 08 Februar , 2011, 17:28 »
Nu kommer vi alle på banen med vores yndlingshøns!  :D
Prøv at kigge i leksikon foroven og lav en liste over hvad du gerne vil have/ikke vil have.
Skal de både give æg og en god steg?
Farve og tegninger du kan lide/ikke lide
Fjer på ben/ikke fjer på ben?
Størrelse?
Mindre høns er mere flyvske ind større høns.

Jeg har f.eks. danske landhøns der bor overdækket, for hvis jeg lukker dem ud så går de i seng i træerne, og jeg er knap så begejstret for at gå og "plukke høns" ned fra træerne hver aften. Barnevelderne er nogle tyksakker, og de går pænt i huset. Der er så altid en enkelt høne der flyver ud om morgenen hvis jeg ikke er hurtigt nok ude om morgenen for at lukke dem ud. Jo større høns jo mindre flyvske.

Held og lykke med at finde smukke høns.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
« Svar #2 Dato: 08 Februar , 2011, 17:28 »
Hvad med tværstribet plymouth rock? De er meget smukke, og lægger godt med æg. Eller sølvbrakel? Dem ville jeg selv gerne have fingre i ;). Hvor du skal finde dem henne er et godt spørgsmål - prøv via dette forum til at starte med - det var sådan jeg fandt mine araucana i sin tid :).

Der er også kobberfarvet maran, som jeg selv har. Hønsene er næsten sorte med kobber ved halsen, og hanen er meget smuk med mange nuancer. De er hyggelige og omgængelige, og lægger tilmed flotte "chokoladeæg" /o.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline PrintzDK

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 08 Februar , 2011, 18:04 »
Hej Christa og hjerteligt velkommen på forummet *b
Som Henriette også skriver, så vil du nu få  en masse forslag  fra folk der roser lige præcis deres race som den bedste ;D Selv har jeg dværg wyandotter af pladsmæssige hensyn, men jeg kunne forestille mig at du var ude efter en stor race.

Hvis du kikker under udstillinger, så kommer der en forumdag på Gavnø, den 8. maj så der er mulighed for at se en del af de forskellige racer.

Endnu engang velkommen til :D :D
KH. Klaus

0.2 sorte dværgwyandotter
0.2 gule dværg orp'er
0.2 Marsvin
1.1 Dansk Svensk Gårdhund
1.2 Dejlige unger
0.1 Skøn kone

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #4 Dato: 08 Februar , 2011, 18:06 »
Velkommen på forum, Christa :D
JA, du skal da ha' nogle havehøns, du kan jo tænke på, om de kun skal lægge æg, eller om de også skal kunne slagtes. Måske har du lyst til at have flotte æg i mange farver?
Der er jo heller ingen, der siger at, du ikke kan have to af hver af forskellige racer. Jeg synes personligt, at det er sjovt med forskellige slags høns i flokken, og skal man have hane (og det er altså det sjoveste, hvis muligt), kan man jo nøjes med at ruge de racerene æg. /o Endelig kan man jo også ruge nogle gode blandinger, der egner sig godt til slagt.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Christa

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 08 Februar , 2011, 20:10 »
Tusind tak for hurtig response. tak for gode forslag og tak for dejlig velkomst.

En udflugt til Gavnø lyder som en god ide.
Jeg har allerede kigget billeder og er nu nede på 7-8 gode emner :-)

Jeg forestiller mig - som foreslået - at jeg kunne have nogle forskellige racer.

Jeg læser videre og prøver at suge til mig af gode råd og viden her på siden.

Tak igen  :)

Offline Johanne Schiødt

• Passiv bruger
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
« Svar #6 Dato: 08 Februar , 2011, 20:46 »
Jeg vi også anbefale maraner, de er altså gode til at lægge store flotte æg, mine flyver ikke men de er meget aktive.
Nu tilbage som Johanne Schiødt

Offline Loppe

• Passiv bruger
  • Opdrætter Retrievere www.waterloodogs.dk
« Svar #7 Dato: 16 Maj , 2011, 11:43 »
. Eller sølvbrakel? Dem ville jeg selv gerne have fingre i ;). Hvor du skal finde dem henne er et godt spørgsmål - prøv via dette forum til at starte med -
Mvh Yngvild 

1.3 Gul Plymouth Rock
1.3 Maracuaner
0.1 Blå Australorps
0.2 Sort Australorps
0.2.Sølvhalset Maran
1.3 Lys Sussex
1.1 Hvid gås
div høner
1.3 and

Verdens dejligste Mand og to deiligste piger