Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Sygdom hos moskusænder  (Læst 10098 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
Sygdom hos moskusænder
« Dato: 06 Februar , 2011, 20:22 »
Jeg har mistet en del af mine moskusænder grundet sygdom.

Jeg lagde mærke til en hun der så lidt pjusket ud sidste lørdag. Søndag så jeg den ikke komme ved fodring, men regnede med at den havde fundet et sted at hvile lidt hvis den var lidt skidt tilpas.

I går morges da jeg fodrede undrede det mig at næsten ingen af hunnerne kom for at få mad. Ved nærmere eftersyn fandt jeg dem i den bunke kvas, hvor de er udruget, og hvor de gennem vinteren har fundet ly for vejr og vind. Døde. 4 hunænder - trist. Ingen tegn på overgreb så det må være sygdom.

Men hvilken sygdom? Det tyder på at de er/var klare i hovedet og har/havde fuld førlighed, siden de alle søgte ind i kvasbunken, inden de blev overmandet af sygdommen.

Resten af ænderne, 5.3 moskus, 1.0 gråand samt gæssene, 1.0 Toulouse og 0.2 Grågæs, er i samme indhegnede dam, og er sunde og raske at se på.

Nogen bud på hvad der foregår?
Mvh
Erik Andersen

Offline Danny Westh

• Passiv bruger
Sv: Sygdom hos moskusænder
« Svar #1 Dato: 06 Februar , 2011, 20:27 »
Jeg har ikke lige noget bud. Men hvordan var deres foderstand/huld?
Hvis de var tynde så er det jo noget der har stået på i et stykke tid, eksempelvis orm.
Hvis de var i fin foderstand så er det jo noget akut. I det tilfælde kan det jo være diarré eller en form for infektion.

Disse ting er nok noget du i forvejen har tænkt over men det lyder ihvertfald mærkeligt.

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #2 Dato: 06 Februar , 2011, 20:40 »
Tak Danny,

Foderstanden var fin. Ellers er jeg sikker på at de var gået til i kulden i december.

Da de lever frit i en indhegnet dam er det lidt svært at tage dem op og undersøge dem.

Det der umiddelbart undrer lidt, er at det kun er hunnerne der er gået til. Men måske det forklares ved at de søger ly/læ i kvas bunken, hvilket hannerne ikke gør. Hvis en af hunnerne har været syg har hun måske smittet de andre.

Jeg havde aftaler om afsætning af nogle af ænderne her på Forum, men det er udskudt ihvertfald 14 dage til jeg ved om der er flere der skranter.
Mvh
Erik Andersen

Offline Danny Westh

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 06 Februar , 2011, 20:45 »
Jeg tænkte nu også mest på at mærke på dem, efter de var døde. Var der ikke noget unormalt på dette tidspunkt?

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #4 Dato: 06 Februar , 2011, 21:00 »
Ok. De var våde og meget snaskede at se på. Tyder på at de har ligget fra først på ugen. Så jeg chekkede ikke så meget.

Grundet arbejdet ser jeg dem kun i weekenden her i vinterhalvåret. Det er mørkt når jeg kører hjemmefra om morgenen og det er mørkt når jeg kommer hjem igen. Så fruen sørger for fodringen, men lægger ikke mærke til så meget andet. Dog sagde hun at hun syntes der manglede nogle ænder ved fodringen onsdag eller torsdag.
Mvh
Erik Andersen

Offline Mette Nygaard

• Hønsegufs-expert :)
  • Global Moderator
  • Jeg samler ikke snegle, det har jeg ænder til :)
« Svar #5 Dato: 22 Marts , 2011, 14:27 »
Hej Erik,

det var dog en ubehagelig oplevelse :(

Jeg har enkelte gange oplevet pludselig død hos mine høns men aldrig hos mine ænder.

Sidste forår - efter en laaaaaaaaang sej vinter - var der pludselig et par af mine høns der døde og et par stykker mere der blev syge. Det mente dyrlægen var æggelederbetændelse, som smitter via hanen. Jeg behandlede de syge høner med antibiotika men ikke resten af flokken, som forblev raske.

Det samme kunne vel tænkes at ske for ænder?

Generelt synes jeg, at vi i det her land ved for lidt om sygdom/skavanker hos ænder. Måske fordi det har været mere almindeligt at holde høns? Og måske fordi ænder viser færre tegn på sygdom i modsætning til høns?

Hvordan har resten af ænderne det i dag, Erik?
Nogle tegn på
øjenbetændelse
hoste
halten?
Bå-båååårk!!! (hønsegufs-kald)

1.11 lyse sussex(-lignende)
0.1 Lille My (3farvet dværg-sussex) samt 4 døtre heraf
0.1 Prinsesse (orpington) i hønsehimlen :'( - og en ny i bestilling ;)
2.11 Moskusænder - anført af Rasmus Rapand
0.3 tossede får
1.1 tåbelige gårdkatte: TossePer og Prinsesse Misse
1 tårnfalkekasse :)

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #6 Dato: 22 Marts , 2011, 14:45 »
Det var da overvældende, surt for dig Erik, og iriterende fordi man ikke ved hvad der foregår, lad os håbe det bliver ved det.
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn