Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Hvad skal vi bruge foldene til?  (Læst 3919 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Hvad skal vi bruge foldene til?
« Dato: 06 Februar , 2011, 12:00 »
Vi har to store folde på grunden med alm. 2 strenget elhegn om. Hegnet er slapt hist og her og trænger til en kærlig hånd før det kan bruges igen. Jeg satser på at stramme hegnet op selv i foråret, men el'en dertil er jeg ikke sikker på, jeg får styr på :-\.

Sidste sommer voksede de to folde os op over hovedet med grønt græs, og da vi ikke har en klipper til at spænde bag på traktoren, fik vildnæsset lov til at stå. I år vil jeg gerne have lidt mere styr på de to arealer, for det høje græs var ikke kønt, og det var nærmest ufremkommeligt at komme ind i foldene, når græsset stod meterhøjt.

Har I nogle gode forslag? Kan vi holde græsset nede på nogen måde? Skal jeg købe et par shetlandsponyer? - de kan jo godt gå uden at der er strøm på hegnet. Kan jeg anskaffe andre dyr, der ikke kræver elhegn?

:D Kort og godt - hvad ville I stille op med de to folde? :D
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Lars Erik Bobsin

• Passiv bruger
  • Rigtige høns er Brahma
    • Brahma i Ballerup
Sv: Hvad skal vi bruge foldene til?
« Svar #1 Dato: 06 Februar , 2011, 12:17 »
Lej stykkerne ud til heste, enten privet eller en rideskole, eller til en bonde der kan grønthøste stykkerne.

Få en skilling for det samtidig bliver de jo holdt.

Offline ina.....

• Moderator
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #2 Dato: 06 Februar , 2011, 12:41 »
Lad os lige slå fast, at shetlandponyer slet ikke kommer i nærheden af at kunne holde de to stykker nede, med mindre du har 25 af dem, og dernæst har netop små ponyer slet ikke godt af at komme ud på så meget græs, da de kan blive forfangne, og det er ingen spøg, smertefuldt og kan blive enden på dem, så ikke noget med små ponyer  /d

Hvis jeg var dig tilbød jeg det for små penge til en af bønderne der så kan høste græs på det, og tjen en skilling til hønsenes vinterophold  /o
« Senest Redigeret: 06 Februar , 2011, 16:02 Fra ina.... »
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Trine Bierberg

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 06 Februar , 2011, 12:52 »
Hvad med at få kigget lidt på hegnet og så få får eller geder på stykket!!
Vi får kid om meget kort tid, så kan du jo komme forbi og kigge!! ;)
mange hilsner
Trine <E

1,19 Lys Sussex, 0,2 lysebrune kryds af Sussex og Italiener, 1,3 får, 1,5 boergeder + 6 kastrater, 0,2 meget behårede kaniner, 1 Border collie pige og 2 katte, når de er hjemme!!

Offline Marianne M.

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 06 Februar , 2011, 13:57 »
Jeg siger det samme som Søren: Får! De kan holde det nede, og har du også en vædder kan du få dejligt kød  /o

De er billige i anskaffelse, drift og pasning. En del racer kan gå ude hele året, skal blot have et godt læskur, hvor der er tørt at ligge. Når du har 2 stykker jord, kan du skifte mellem dem.
Mvh Marianne

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #5 Dato: 06 Februar , 2011, 14:12 »
Geder helt sikkert, de er dejlige dyr, gode til børn og så smager de også godt og modsat fårene så skal de ikke klippes....

Jeg har også et par stykker til, deriblandt søde kælne Daisy, som venter kid til marts. ;) ;D
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Bettina

• Bruger
« Svar #6 Dato: 06 Februar , 2011, 14:20 »
Små ponyer løber ALTID ud. Umulige at holde inde.
Mvh Bettina.
Opdrætter af Sussex i stor i farverne Brun sort/Porcelænsfarvet, Sølvgrå, Gul sort/blå columbia og Hvid sort columbia.
Medlem af DfFR, Sussexklubben og Herning Fjerkræ klub.

Offline Elise ☺

• Passiv bruger
    • www.beli-lys.webbyen.dk
« Svar #7 Dato: 06 Februar , 2011, 14:40 »
ingen af nævnte dyr vil kunne gå uden strøm på hegnet, og geder skal også ha dyrehegn.

Giver Ina ret i at ingen små ponyer ville have godt af så meget græs.
Mange Hilsner Elise

Brahma: Hvid-blå col. Hvid-sort col. Red pyle, sølv-sortbåndet
Engelsk araucana: Perlegrå
Sebright: Sølv sort randet
Serama
Gæs: alm landgæs
6 heste/ponyer
Mange katte
1 fantastisk gårdhund
2 dejlige piger og 1 forstående ægtemand

Offline NiNydk

• Passiv bruger
    • niny.dk
« Svar #8 Dato: 06 Februar , 2011, 18:20 »
Ville helt klart få sat strøm til, sætte nogle får der ind, vælge en race der har lette læmninger og er nøjsomme, foreksempel Shropshire eller Spælsau, og hvis du køber en vædder med, får du lam i fryseren engang om året.

(Har selv begge racer, og det er nogle dejlige dyr!) 
Shropshire 1.10, Spælsau 0.7, Moskusænder, 1.7.7, Lys Sussex 1.12, plymouth rock 0.2, Staffordshire bullterrier 0.1, Schæffer 1.0, Børn 1.2 og en kone

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
« Svar #9 Dato: 06 Februar , 2011, 18:27 »
Tak for alle de gode bud på, hvad vores grønne områder kan bruges til :D. Vi kan pt ikke leje foldene ud, da hegnet som sagt er i stykker. Jeg havde en shetlandspony som teenager, og hun løb aldrig ud. Til gengæld blev hun forfangen, så jeres svar, at det er for meget græs for shetlændere, havde jeg desværre nok regnet med. Jeg vil gerne have rigtige rideheste på et tidspunkt, men det kræver en masse penge, et ordentlig hegn og en ordentlig stald. Ingen af dele er desværre til rådighed lige nu :-\.

Geder står meget højt på vores ønskeseddel, men det kræver igen et ordentlig hegn, og en stald hvor taget er tæt. @Trine, det kan gerne være vi kommer og kigger når kidene kommer :).

Får har vi også talt om, men de skal jo klippes. Klipper man selv, eller sender man bud efter en fåreklipper?

Kan en bondemand bruge græsset? Det er jo et stort mix-max af alt muligt ukrudt, brændenælder, græs osv. For så er det nok den løsning vi vil vælge i år - hvis vi kan finde en der har lyst til at slå græsset for os. Hvor mange gange på en sæson skal det slås?
« Senest Redigeret: 06 Februar , 2011, 18:29 Fra Tanja Pedersen »
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Andreas

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 06 Februar , 2011, 18:37 »
Hvad med at lave hø på det? Her hvor vi bor er der god forespørgsel på hø :) :)
« Senest Redigeret: 06 Februar , 2011, 18:49 Fra Andreas »
Maraner i blå/kobber, splash og sort/kobber.

Offline NiNydk

• Passiv bruger
    • niny.dk
« Svar #11 Dato: 06 Februar , 2011, 18:38 »

Får har vi også talt om, men de skal jo klippes. Klipper man selv, eller sender man bud efter en fåreklipper?

Du kan nemt få en klipper til at gøre det for dig, men også sagtens gøre det selv...

et eksempel på en klipper:
http://www.fareklipning.dk/
Men der er mange flere  :)
Shropshire 1.10, Spælsau 0.7, Moskusænder, 1.7.7, Lys Sussex 1.12, plymouth rock 0.2, Staffordshire bullterrier 0.1, Schæffer 1.0, Børn 1.2 og en kone

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #12 Dato: 06 Februar , 2011, 20:10 »
Hegn skal der til uanset (dog undtaget hvis du sælger retten til at høste hø til en nabobonde).

Jeg tror jeg ville sætte et par stykker kvæg på den ene fold. Hereford feks. Og så kan der jo være geder eller får på den anden.

Men husk, der kræves læskur til de fleste dyr så de har mulighed for at søge indendørs med adgang til tør strøelse.
Mvh
Erik Andersen

Offline Trine Bierberg

• Passiv bruger
« Svar #13 Dato: 06 Februar , 2011, 20:57 »
jamen tanja, så kan du godt begynde at vende bilen mod Kyringe!!
Her i eftermiddag stod de første 2 dejlige kid i staden!! Frederik og Frederikke!!
I får billeder i morgen!!
mange hilsner
Trine <E

1,19 Lys Sussex, 0,2 lysebrune kryds af Sussex og Italiener, 1,3 får, 1,5 boergeder + 6 kastrater, 0,2 meget behårede kaniner, 1 Border collie pige og 2 katte, når de er hjemme!!

Offline maja1981

• Bruger
« Svar #14 Dato: 06 Februar , 2011, 22:32 »
så må du have haft den eneste shetter i danmark der respekterede hegnet uden strøm ;D de små ponyer er som regel de værste til at rende igennem et hegn MED strøm. og som det bliver nævt af flere så vil de helt sikkert blive forfangne også.

det er dog svært at se hvor store eller små stykkerne egentlig er.

jeg syntes jo det er så synd at lade et par stykker græs vokse til uden at bruge græsset ( har selv heste og laver selv hø/wrap, så alt græs ser jeg som sådan :)

men hvis du ikke har maskinerne eller viden om det så er det nemmeste nok at give græsset væk til nogle som vil slå det til hø/wrap (det kræver dog der ikke er giftige planter i det) brændenælder er kun en fordel ;)

hø/wrap kan altid sælges, især godt hø.

alle dyr kræver et godt hegn, og mange også at der er strøm i det.
Avler stor Wyandot i disse farver:

Sølv sortrandet
Guld blårandet
Tværstribet
Blå
Og arbejder med sølv blårandet

Samt avler moskusænder i perlegrå. blå, brun, lilla, gul, creme, sort/hvid mm.