Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Hvordan forklares dette?  (Læst 4019 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

karina dj

• Gæst
Hvordan forklares dette?
« Dato: 04 Februar , 2011, 19:20 »
Jeg har en kammerat der har fået 5 store orpingtonhøner med 1 hane og de er fra foråret 2010.

Han har fuld tjek på det han laver, og alt er kryds og dobbelttjekket...

Han samler æg ind HVER morgen kl 6:30 og skriver dato på ALLE æg.

Han samler hver morgen mellem 4 og 8 æg...ja 8 æg!!!  :o

Han påstår endda at han har tjek på hvilke høner der lægger hvor, og konstaterer at der er 1 høne der ikke lægger æg!

Manden er IKKE fuld af løgn og er i alle henseender total perfektionist!

Hvordan forklares dette fænomen? har han fået et par høns med genfejl? For en eller anden fejl må der vel være, som gør at en eller flere af hans høns ikke overholder sin 26 (?) timers cyklus  ???

Offline Rudy

• Bruger
Sv: Hvordan forklares dette?
« Svar #1 Dato: 04 Februar , 2011, 19:30 »
Jeg har også Orpington. Ordentlige høns lægger æg i 2-3 dage og holder så pause 1 dag. Når så det "forrykker" sig tidsmæssigt, idet f.eks. en høne der lægger et æg meget tidlig om morgenen, så kan samme høne udmærket være klar med - faktisk morgendagens æg - allerede sen aften inden lyset slukker.
Jeg har faktisk lige netop i dag samlet 5 æg fra en stamme på 4 Orpington høner. Og jeg holder meget nøje kontrol. Så det er helt sikkert ikke en "overlægger" æg.

karina dj

• Gæst
« Svar #2 Dato: 04 Februar , 2011, 19:49 »
Ja det forklarer jo så at 4 høns har lagt 1 æg hver om morgenen efter 6:30, og så igen om aftenen = 8 æg

Men hans holder jo så ikke den pause du omtaler, eller? Han har 5 høns hvoraf den ene efter sigende ikke lægger æg, og han har ikke mindre end 4 æg om dagen  ???

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #3 Dato: 04 Februar , 2011, 20:03 »
Nej, uden pause, så må konkluderes, at de Orpington høns, de er altså rigtig dygtige  ;D

Offline Danny Westh

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 04 Februar , 2011, 20:33 »
Hvis jeg var ham så ville jeg kontakte guiness rekord bog og de førende avlere indefor æglægnings høns i industrien. For de der høns er rigtig rigtig mange penge værd, Vi snakker nok adskillige 100.000 kr. for en avls stamme der lægger 2 æg om dagen...

Med andre ord: Enten er der nogen venner/naboer der tager fusen på ham eller også gemmer der sig æg i redekassen fra dagen før som han ikke opdager den pågældende dag.
Jeg tror ihvertfald ikke på ham.

Det er rigtigt at en høne i sjældne tilfælde kan lægge 2 æg om dagen men det er ikke noget der sker flere gange i ugen og slet ikke fra alle (i dette tilfælde 4 stk.) dyr i flokken på samme dag.

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #5 Dato: 04 Februar , 2011, 21:01 »
Kan man evt købe lidt rugeæg fra den mands høns?

Og så Orpington!! I de meget kolde måneder!!

Jeg tror som Danny at han driver gæk med dig.
Mvh
Erik Andersen

karina dj

• Gæst
« Svar #6 Dato: 04 Februar , 2011, 23:14 »
Nu har jeg lige snakket med ham, og han er faktisk sikker på efter endnu nærmere eftertanke at den 5. høne lægger æg, men både Danny og Erik ta'r fejl omkring gækkerierne  ;) Den ER altså go nok!!!

Så hvis der er 5 høns der lægger æg, og han ikke har haft UNDER 4 æg de sidste 14 dage, og kun 1 dag med 8...så går det stadig op eller  ??? jeg tænker på pauserne...

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #7 Dato: 04 Februar , 2011, 23:26 »
Jeg er lystfisker.

Jeg ved også godt hvor store de fisk, der er blevet fanget, ender op med at blive, når det skal fortælles efterfølgende.  *g *g

Noterede mig de små korrektioner fra første indlæg:

1) Nu er det 5 høner der lægger æg.
2) Kun én gang har der været 8 æg.

Venter i spænding på næste finjustering fra din kammerat.  ;)
Mvh
Erik Andersen

karina dj

• Gæst
« Svar #8 Dato: 04 Februar , 2011, 23:44 »
Jeg har ikke skrevet at der var flere gange med 8 æg men at han samlede 4-8 æg.... og måske er du lystfisker, men det er ikke alle mand der stjæler selvom tyven tror sådan  :D  ;)

Korrektioner er mit ansvar alene! jeg fik ikke forsikret mig at han var 100% sikker på den 5. høne