Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Ubefrugtede æg  (Læst 6110 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Marianne M.

• Passiv bruger
Ubefrugtede æg
« Dato: 01 Februar , 2011, 20:39 »
Det ser desværre ud til, at alle æg fra mine nye avlsstamme af wyandotter er ubefrugtede. Ruger på 21 æg fra dem. I samme rugning (i maskinen) er der 9 silkeæg, hvoraf der er 8 befrugtede og 1 med blodring.

Nu er det kun 5. dag, og jeg vil da lade dem ligge nogle dage endnu og lyse igen, men jeg er ret sikker på der ikke er noget i dem.

Men - er det fordi det er for tidligt, skal jeg slå koldt vand i blodet og vente lidt - eller skal jeg allerede nu se mig om efter en ny hane ? Jeg havde ikke forventet 'fuldt hus' på denne årstid, men jeg er da alligevel overrasket over at det ser ud til at alle er blanke...  ???

Mvh Marianne

Offline Bettina

• Bruger
Sv: Ubefrugtede æg
« Svar #1 Dato: 01 Februar , 2011, 20:41 »
Har du set ham være på?
Mvh Bettina.
Opdrætter af Sussex i stor i farverne Brun sort/Porcelænsfarvet, Sølvgrå, Gul sort/blå columbia og Hvid sort columbia.
Medlem af DfFR, Sussexklubben og Herning Fjerkræ klub.

Offline Marianne M.

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 01 Februar , 2011, 20:47 »
Nej, men jeg har heller aldrig set silkehanen være på sine høns... men wyandotten er meget 'hane', så mon ikke han gør hvad han skal...

Mvh Marianne

Offline Bettina

• Bruger
« Svar #3 Dato: 01 Februar , 2011, 21:11 »
Sådan en hane havde jeg også engang men han sprang ikke før han var ældre.
Mvh Bettina.
Opdrætter af Sussex i stor i farverne Brun sort/Porcelænsfarvet, Sølvgrå, Gul sort/blå columbia og Hvid sort columbia.

Offline Marianne M.

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 01 Februar , 2011, 21:19 »
Det er også unge høns og hane, men der lægges fint med æg.

Er der andre avlere, der har problemer med befrugtningen så tidligt ?
Mvh Marianne

GKV

• Gæst
« Svar #5 Dato: 01 Februar , 2011, 21:21 »
Sidste år kneb med mine haleløse at komme igang og jeg trimmede dem i måsen. Om det var det der hjalp eller at tiden blev lidt mere naturlig skal jeg ikke kunne sige.

I år ser det ud til, at det samme gentager sig. Jeg havde ellers isoleret den gode gamle hane,mens jeg vurderede hvilke af hønsene han skulle servicere i år, men da jeg satte ham sammen med høndene lavede han ingenting, tror det igen er for tidligt. Samtidig har jeg to unge som forlængst skulle oppe sig lidt, men heller ikke her sker der noget.

Vibens silker er også lidt slatne, lidt hist og pist, men ikke det store.

De Engelske er til gengæld helt oppe på dupperne og der er fin, fin befrugtning.

Hvad du skal gøre ved jeg ikke, det er stadigvæk vinter, men foråret er på vej og så tror jeg det bliver bedre, men træls er det, hvis man gerne vil igang så der er noget at vælge imellem til udstillingssæsonen.

VH Gunni

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #6 Dato: 01 Februar , 2011, 21:30 »
Det er tidligt og det er koldt, jeg ville prøve en rugning eller to mere, for at være helt sikker, måske kommer der gang i hanen.

Måske er den steril, så begynd at kigge efter en ny. (som kan være svær at få på denne årstid)

Det der med at klippe måsen, tja nogen gør det, men jeg ville ikke gøre det på mine, for kan de ikke befrugte uden hjælp, så er det ikke en race for mig.

Men prøv det, det skader nok ikke. ;)
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Bettina

• Bruger
« Svar #7 Dato: 01 Februar , 2011, 21:43 »
Jeg har jo heller ikke nogen befrugtede æg af mine orpington.

Mvh Bettina.

Offline bullstar

• Passiv bruger
  • En rigtig hønsefreak
    • www.englefund.dk
« Svar #8 Dato: 02 Februar , 2011, 08:25 »
Piv Piv... Jeg for slet ikke nogen æg ;D
Lærke Lorentzen
Ejer af Orpington i stor....
Opdrætter teddy kaniner og engelske undulater...

Se min hjemmeside:)

Offline Marianne M.

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 03 Februar , 2011, 09:20 »
Jeg samler æg igen, og håber det er kombinationen af årstiden, ung hane og evt. frost, nogle af æggene har måske fået frost inden de er blevet samlet ind. Men nu er det da tøvejr, og dagene bliver langsomt længere - og hønsene er begyndt at gå ud igen.

Heldigvis er jeg med min nye maskine ikke afhængig af at skulle vente på at rugningen er færdig, men kan bare lægge æg i igen når det passer mig  :D /o (fordi jeg bruger en anden maskine til klækning).

Mvh Marianne

Offline Marianne M.

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 08 Februar , 2011, 19:10 »
Sidste nyt er, at jeg nu har 6 befrugtede ud af 11, og har lagt flere i maskinen idag. Så der skal nok komme kyllinger  :D /o
Mvh Marianne

pylle pylle

• Gæst
« Svar #11 Dato: 08 Februar , 2011, 19:18 »
ud af 14 røde dværg silkeæg, var 7 befrugtet.. Syntes det er en vildt dårlig procentdel, da jeg typisk har 80-90% på de hvide.. jeg tillægger det dog umiddelbart de røde silkers genetik.. for håber virkelig ikke vi får ligeså dårligt kyllingeår som sidste år.

Offline Marianne M.

• Passiv bruger
« Svar #12 Dato: 08 Februar , 2011, 19:19 »
Jeg tror det er fordi det er så tidligt, Tine. Det skal nok komme...
Mvh Marianne

Offline Bettina

• Bruger
« Svar #13 Dato: 08 Februar , 2011, 19:59 »
Godt Marianne, så lykkedes det  /o
Mvh Bettina.

pylle pylle

• Gæst
« Svar #14 Dato: 08 Februar , 2011, 20:09 »
håber du har ret Marianne.. og at vi alle må få et eksplosivt kyllingeår!!