Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Hvornår begynder de at skrukke?  (Læst 5727 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Labaniet

• Passiv bruger
Hvornår begynder de at skrukke?
« Dato: 01 Februar , 2011, 19:46 »
Jeg har 4 Orpington høner fra maj måned sidste år, er der nogen chancer for at nogen af dem vil begynde at skrukke i år, og i så fald, hvor tidlig kan de finde på at starte på det? De er lige startet æglægning.

Jeg har nemlig fundet ud af at der (indtil videre i alt fald) er forskel på farven på æggene fra de gule og de sortsømmede, og da hanen er sortsømmet, vil jeg helst kun udruge fra dem, så skal samle æg fra over noget tid for at få en rimelig portion til dem at ruge på, da jeg kun har 2 at samle fra.
Venlig Hilsen

Heidi

1.3.28 Gul/Sortsømmet Orpington
0.5.17 Blandet (0.1 Sussex-Gul/sortsømmet Orpington,0.1 Gul Orpington, 0.1 Gul-Gul/sortsømmet Orpington, 0.2 Laksefarvet Farverolles)
1.0 Landmand
1.4.(1.1) shetlandsponyer
0.2 øvrige heste/ponyer
0.1 Golden Retriever

Offline Tanja S.B.

• Bruger
Sv: Hvornår begynder de at skrukke?
« Svar #1 Dato: 01 Februar , 2011, 20:03 »
Det er ikke alle stammer af orpington, der skrukker. Men hvis dine høner kommer fra en stamme, der skrukker, så skulle der være god mulighed for det. Hvis de skrukker, gør de det formentlig allerede fra i år.
Hvor tidligt... Tja, det er nok lidt ligeså nemt at svare på, som at give vejrudsigten to måneder frem ;) Jeg havde en skruk sort orpington sidste år og det var i maj.

Meeen lad os sige de kommer til at lægge 4-5 æg hver på en uge, så vil du kunne samle æggene i løbet af en uge (hvis du vel at mærke hele tiden holder de nyeste æg rugeklar). En vedholdende skruk skrukker meeeget længere end det, selvom det er det rene ingenting de har under sig ;D
Mvh. Tanja :)
Maran (sort-kobber og blå-kobber)
1,4 serama (børnenes)
+ diverse

0,1 kleiner münsterländer, 1,2 katte, 2,0 banditter

www.racefjerkrae.dk
www.orpington.dk
http://maranklub.dk

Offline Rikke S

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 01 Februar , 2011, 20:14 »
Heidi jeg havde selv tænkt på at spørge om det samme, og jeg håber det er okay at jeg låner din tråd til endnu et spørgsmål  <+

Jeg har jo læst herinde at man kan "programmere" en skruk ved at lægge snydeæg/golfbolde i reden, men hvor tidligt på året gør man det? Jeg tænker at effekten er mindre hvis der ligger sådan en redefuld i månedesvis   <A
Mvh Rikke
0,1 Laksefarvede Faverolles
0,1"Orperolles"
0,2 Orpinton
0,5 Blandinger
0,1 Rød Amerikaner
1,1 Sorte Australorps

Offline Mai-Britt

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 01 Februar , 2011, 21:50 »
Heidi jeg kan ikke svare på Orpingtoners rugelyst, men alderen sku være ok. Jeg har haft nemmest ved at få de unge høns skruk. Så afprøv det med en stak snydeæg, bare vær opmærksom på at hvis hønsene bruger samme rede kan du jo risikere at det er de sortsømmede der bliver skruk, og så gir de jo ikke æg til samling...

Vedr snydeæg/golfboldene så tror jeg ikke hønsene vænner sig til at der ligger æg i reden, hønen venter med at ruge til den selv synes at forholdene er rigtige om det så er i næste uge eller først om 1 måned kan vi ikke rigtig påvirke udover at sørge for at forholdene er optimale for hønen; rede, foderstand osv

Heidi hvis mine dotter sku gå helt amok, nu hvor jeg selv skal se om jeg kan få en skruk, så kan du jo altid låne en "amme"høne  ;D De kan sagtens klare 8 store æg, og hvis du får nogen ruget ud samtidig kan den sagtens passe 15 kyllinger  /o
Med venlig hilsen

Mai-Britt

Guld/Blå Randet Dværg Wyandot
Dv wyandotter
Silke
Dv landhøns
+ det løse ;)

Offline Labaniet

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 01 Februar , 2011, 22:31 »
Så må jeg hellere holde lidt igen med at bruge de mørke æg når vi når hen i marts måned. Eller kan de finde på at starte tidligere, og er det tilrådeligt at lade dem ruge tidligere?

Så lige et par ekstra spørgsmål:
-Hvor gamle må rugeæg blive inden de kommer under hønen? Og hvordan skal de opbevares?
-Er goflbolde store nok at bruge som "snydeæg" til Orper? Jeg har to snydeæg, men de rækker vel ikke langt til at lokke dem til at skrukke?

Venlig Hilsen

Heidi

0.5.17 Blandet (0.1 Sussex-Gul/sortsømmet Orpington,0.1 Gul Orpington, 0.1 Gul-Gul/sortsømmet Orpington, 0.2 Laksefarvet Farverolles)
1.0 Landmand
0.2 øvrige heste/ponyer
0.1 Golden Retriever

Offline Mai-Britt

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 01 Februar , 2011, 23:15 »
Hvis du vil ha så få bekymringer som muligt (læs: at det skal foregå så naturligt som muligt), så vil april nok være den bedste måned, der er der masser af grønt og insekter udenfor, som regel også rimelige temp. Desuden kan jeg ikke anbefale kyllinger der klækker efter 1. juli. De risikere ikke at ha en ordentlig fjerdragt inden det trælse efterårsvejr starter, og burde starte æglægning i jan, men gør det selvfølgelig sjældent pga årstiden.

Den eneste grund til at du sku gå igang nu, er vel egentlig kun hvis du har planer om at udstille dem, mener ikke orperne når at blive store nok ellers.

Man anbefaler ikke at bruge rugeæg der er ældre end 14 dage, hinden skulle blive sejere jo ældre den bliver og så har kyllinger svært ved at komme helt ud og kan dø af udmattelse. Opbevaring med den runde ende op i en æggebakke ved temp 12-14 gr, men det står der af en masse om i andre tråde.

Ved ikke om de store høns reagere på golfboldene, men har vist et par "æg" du må låne hvis i kommer forbi området engang...  ;)
Med venlig hilsen

Mai-Britt

Dv wyandotter
Silke
Dv landhøns
+ det løse ;)

Offline Labaniet

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 02 Februar , 2011, 12:03 »
Så er det også marts måned jeg skal begynde at tænke på ikke at spise de friske æg fra orperne, der går jo 3 uger fra de kommer under hønen til der kommer kyllinger, og så er vi hurtigt henne i april. Så må vi bare se hvornår der er en der får lyst til at skrukke, hvis de altså gør. Jeg er faktisk ikke helt klar over om de er fra en stamme der skrukker, så det er bare at krydse, men mener at jeg fik at vide at de var gode til det, hvor jeg købte dem (altså dem han har)

Venlig Hilsen

Heidi

1.0 Landmand
0.2 øvrige heste/ponyer
0.1 Golden Retriever

Offline Mai-Britt

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 02 Februar , 2011, 12:10 »
Der bliver  *k herfra... Jeg har selv lige tændt maskinen så forhåbentligt får jeg lidt liv her om 14 dage  ;D
Med venlig hilsen

Mai-Britt

Dv wyandotter
Silke
Dv landhøns
+ det løse ;)

Offline Tanja S.B.

• Bruger
« Svar #8 Dato: 02 Februar , 2011, 12:44 »
Jeg tror det er en god idé at vente til marts måned /o
Mht. rugeæg, så kan man også bruge hårdkogte æg (husk at tegne på dem, så du kan kende dem fra evt. nye æg der lægges i reden).
Mvh. Tanja :)
Maran (sort-kobber og blå-kobber)
1,4 serama (børnenes)
+ diverse

0,1 kleiner münsterländer, 1,2 katte, 2,0 banditter

www.racefjerkrae.dk
www.orpington.dk
http://maranklub.dk

thorleif

• Gæst
« Svar #9 Dato: 02 Februar , 2011, 12:47 »
Jeg ser du ogsaa har en anden traad, hvor du forteller at du ogsaa har 1.1 Sussex gaaende der i den samme gaard. De maa altsaa ud! Byg en midlertidig lille hegn/hus til dem, hvis ikke saa beder du om problemer. Lade saa Orperne gaa UDEN Sussex-hanen i 3 uger, saa begynner du at samle aeg, skriv dato/farve/race paa dem med en blyant, naar du synes du har NAESTEN nog aeg, forsoeger du med dine to kunstige aeg, og forsoeg ogsaa etpar golfballer hos Sussexen, og naar/hvis en gaar skruk, legger du de ferskeste aeg under skrukken. IKKE brug aeg der er eldre end en uge, De er god mad, og frugtbarheden gaar ned efter en uge. Et annet argument for at have hanerne separeret er at de nog forstyrrer hinanden, saa frugtbarheden KAN vaere lav. Naar du saa er igang med levende kyllinger, kan du tage de to Sussexer tilbage til de andre, saa bruger du den hegn/hus til moderen og de smaa.
Men IKKE GLEM at lade racerne vaere adskilt i 3 uger foerst, da sperme ifra fejl hane KAN leve inde i en hoene i op til 2-3 uger, uansedt hvor mange "elskere" hun har efterpaa.
Det skal nog gaa bra, men for Guds skyld, smid de to Sussexer til et midlertidig hjem, det kan ikke vaere umuligt, de er jo kun 2, saa de kan vaer hvorsomhelst i nogle uger.
Held og lykke!

Offline Labaniet

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 02 Februar , 2011, 13:58 »
Sussexhanen bliver slagtet i kommende weekend, eller ugen efter, så ingen bekymringer der, han går der kun endnu fordi han var den mindste i flokken og derfor ikke blevet slagteklar før nu. Desuden er jeg helt sikker på at han på ingen måde forstyrrer, da selv de gule høner (som er de mest forsigtige) bare skal kigge på ham, så flytter han sig.

Jeg skal være ærlig og sige at kyllingerne er hovedsageligt med henblik på slagt, da alle mine høns er fra sidste år, og jeg ikke har plads til at udvide de store, så skulle der komme et kryds imellem, sker der ikke det store ved det. Og det betyder også at jeg håber at de ikke venter til alt for langt ind på foråret med at skrukke, for skal jo helst have slagtet hanekyllinger inden vinter i år, og ikke først i januar :-)

Venlig Hilsen

Heidi

1.0 Landmand
0.2 øvrige heste/ponyer
0.1 Golden Retriever