Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hvor tit chokspray?  (Læst 3741 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline SigneJohanneBonde

• Passiv bruger
Hvor tit chokspray?
« Dato: 01 Februar , 2011, 16:34 »
Hej.
Hvor tit kan man/skal man give chokspray for utøj. Mine fik igår en omgang i måsen, under vingerne og på fødderne og så en omgang vaseline. De fik turen for 8 dage siden også. Og sikke hvor det virker!!! Men hvornår skal de så ha sådan en omgang igen? Er det fx hvert halve eller hele år?
0,4 maran, 0,1 dværgwyandot, 0,1 brahma, 0,1 islandsk landnams, 0,4 araucana, 0,3 skånske blomsterhøns, 0,1 wyandot, 0.2 orpington, 0,1 faverolles,  0.1 landhane, 1,0 huskat, 1,0 cavalier king charles spanel og 1,0 russisk landskildpadde.

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Hvor tit chokspray?
« Svar #1 Dato: 01 Februar , 2011, 17:40 »
Jeg ikke om man ligefrem skal spraye uden grund (forebyggende) her må andre og så ind med forslag.

Men når utøj opdages sprayes der første gang, og så sprayes der igen 10-14 dage efter, så dem som var æg første gang bliver taget anden gang.

Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Christina

• Passiv bruger
  • Alle burde have en 2-årig...
« Svar #2 Dato: 01 Februar , 2011, 18:31 »
Jeg sprøjter kun når jeg konstaterer utøj. Og når jeg gør det, gør jeg det igen 8 dage efter, da det er der æggene er klækket...

Tror måske 10-14 dage efter er lidt for sent, af hvad jeg har læst/hørt altså?

Offline Ingrid

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 01 Februar , 2011, 18:44 »
Jeg har kun sprayet, når jeg har opdaget (eller haft rimelig begrundet mistanke om) utøj.
OG når jeg har købt høns fra andre får de lige et sikkerhedspray. /o
Hilsen fra Ingrid.
Ejer af:
0.7 blå-hvid columbia Brahma.
0.2 hvid-sort columbia Brahma
3.0 main-coon katte.
1.0 dværgvædder
2.0 børn og 1.0 mand.

Offline Tanja S.B.

• Bruger
« Svar #4 Dato: 01 Februar , 2011, 20:31 »
Jeg har kun sprayet, når jeg har opdaget (eller haft rimelig begrundet mistanke om) utøj.
OG når jeg har købt høns fra andre får de lige et sikkerhedspray. /o

Jeps, sådan gør jeg også!
Sidste år købte jeg drop-lop fra America. Det har de fået dryppet "i pelsen" forebyggende to gange det forgangne år og siden har der intet utøj været /o Jeg ved dog ikke om det udelukkende kan skyldes drop-lop, da jeg også er begyndt at have sand i mit hønsehus, med lidt stalosan iblandet. Men nu tør jeg nærmest ikke andet end at fortsætte med drop-lop, kender i det? Jeg er næsten blevet overtroisk ;D ::) Men skidt, hvis det holder kriple-kraplet væk ;)
Mvh. Tanja :)
Maran (sort-kobber og blå-kobber)
1,4 serama (børnenes)
+ diverse

0,1 kleiner münsterländer, 1,2 katte, 2,0 banditter

www.racefjerkrae.dk
www.orpington.dk
http://maranklub.dk

Offline Bettina

• Bruger
« Svar #5 Dato: 01 Februar , 2011, 20:33 »
Sidste år købte jeg drop-lop fra America. Det har de fået dryppet "i pelsen" forebyggende to gange det forgangne år og siden har der intet utøj været /o Jeg ved dog ikke om det udelukkende kan skyldes drop-lop, da jeg også er begyndt at have sand i mit hønsehus, med lidt stalosan iblandet. Men nu tør jeg nærmest ikke andet end at fortsætte med drop-lop, kender i det? Jeg er næsten blevet overtroisk ;D ::) Men skidt, hvis det holder kriple-kraplet væk ;)

Kender det, det eneste der dur er drop-lop  /o
Mvh Bettina.
Opdrætter af Sussex i stor i farverne Brun sort/Porcelænsfarvet, Sølvgrå, Gul sort/blå columbia og Hvid sort columbia.
Medlem af DfFR, Sussexklubben og Herning Fjerkræ klub.

Offline Christina

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 02 Februar , 2011, 21:28 »

Jeg har haft utøj ved mine, på trods af sand... Men det var så også nogle lus, som var "importeret" sammen med nye høns...

Offline Tanja S.B.

• Bruger
« Svar #7 Dato: 02 Februar , 2011, 21:36 »
Jeg har haft utøj ved mine, på trods af sand... Men det var så også nogle lus, som var "importeret" sammen med nye høns...

Nej, jeg ved godt at sand ikke er sådan et universal vidundermiddel ;D Min pointe var bare, at man jo skal passe på ikke at lave den klassiske fejlslutning med, at det er (i dette tilfælde) drop-lop, der alene kan tilskrives æren for mangel op kriple-kraple, når jeg også har ændret på andre ting.

Det er dog helt sikkert, at sand nedsætter antallet af fluer i hønsebo betydeligt om sommeren /o I like ;D

Mvh. Tanja :)
Maran (sort-kobber og blå-kobber)
1,4 serama (børnenes)
+ diverse

0,1 kleiner münsterländer, 1,2 katte, 2,0 banditter

www.racefjerkrae.dk
www.orpington.dk
http://maranklub.dk

Offline Christina

• Passiv bruger