Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: panik - panik - panik....  (Læst 21919 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Lene Kongstad

  • Bruger
  • Indlæg: 2 994
Sv: panik - panik - panik....
« Svar #45 Dato: 17 Maj , 2011, 23:58 »
Det gælder jo også os !

Så fritgående høns der kan smutte over til naboen er ok ??
(hvis det ikke er ok er vi enige)

/Johnnie



Det er ikke OK.
Men der er stor forskel på at være høne i et villakvarter og på en gård hvor de godt kan gå i skel eller grøftekanten uden at genere nogen.

Offline jsk007

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 51
Sv: panik - panik - panik....
« Svar #46 Dato: 18 Maj , 2011, 00:04 »
Helt enig Lene

Men hvor er grænsen ?
Er også enig med Erik, men sådan er verden jo ikke altid.
Det er ikke altid os (hønse folket) der ved bedre.
Vi skal lytte til naboer og andre interessenter hvis der ikke skal trækkes restriktioner ned over os alle.

/Johnnie

Offline Lene Kongstad

  • Bruger
  • Indlæg: 2 994
Sv: panik - panik - panik....
« Svar #47 Dato: 18 Maj , 2011, 00:12 »
Grænsen går når man lov overtræder og er til fare for andre hvad enten om man er hund på afveje eller en billist der kører med 200 km i timen.......
Slut fra mig af hensyn til opretholde den gode tone vi har herinde.
« Senest Redigeret: 18 Maj , 2011, 23:37 Fra Lene, Rungsted »

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: panik - panik - panik....
« Svar #48 Dato: 18 Maj , 2011, 00:16 »
Uha, der må jeg også sætte foden ned. En hund der kører med 200 km/timen, det er s.. ikke forsvarligt.  *g *g *g *g

God nat og sov godt.
Mvh
Erik Andersen

Offline jsk007

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 51
Sv: panik - panik - panik....
« Svar #49 Dato: 18 Maj , 2011, 00:22 »
 ;D
Husk der skal være plads til alle ...........
Også dem der har andre interesser end høns.
Det får vi alle mest ud af !

Offline Lærke M. P.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 736
Sv: panik - panik - panik....
« Svar #50 Dato: 18 Maj , 2011, 00:24 »
Uha, der må jeg også sætte foden ned. En hund der kører med 200 km/timen, det er s.. ikke forsvarligt.
*f *f *f
Hilsen Lærke

4.7 Silkehøns
1.3.10 Dværg-orpingtoner, gul/sortsømmet
0.1 "Marloff"
1.3.9 *Britisk lavendelfarvet Araucana*
2.1 Vildtfarvet haleløs øretuft (bedre kendt som Araucana ;) )
0.3.1 Hellevadhøns
0,1 Dværg-Punker (Krydsning mellem silke og kochin)

Offline Jean Hansen (Lavbo)

  • Bruger
  • Indlæg: 3 017
Sv: panik - panik - panik....
« Svar #51 Dato: 18 Maj , 2011, 06:31 »
Åhnej ikke igen :o

Det eneste der nok hjælper i denne situation er at ejerne af hunden kommer til lomme-uldet og finder ud af hvordan det er at "miste" sine dyr.

Så hvis/når den kommer igen så se om du ikke kan få fat i hunden og ring derefter til Falck og få den afhentet. Det koster den nemlig 1000,- at få hunden udleveret igen. Det gjorde i hvertfald for et par år siden. Om det er blevet dyrere ved jeg ikke.

Ellers er det op med et el-hegn omkring stedet hvor den kommer ind, så skal den nok lærer det, men det bliver så på den hårde måde. Mon ikke der er en her inde der kan låne dig et el-hegn et stykke tid.

Men jeg synes godt nok det er flot at jer at i med det samme gik der over og fik sagt jeres mening. Desværre er dette lige til en nabo-strid der kan brede sig til et helt kvarter. For mange folk har jo den ide at høns "bare" er høns.

 *b
3 hunde, 10 katte, 3 kaniner, en masse duer, skildpadder, fisk og det løse :)
Mand og 3 børn

Offline Silver

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 551
Sv: panik - panik - panik....
« Svar #52 Dato: 18 Maj , 2011, 16:17 »
Hej alle  :)

Tak for en masse gode svar, råd, Jeres søde omsorg og ikke mindst en livlig debat..

Jeg er kommet hjem fra arbejde i dag, og ingen høns ser ud til at have lidt noget form for skade.. jeg kunne endda også hente æg som jeg plejer  /o (dog kun 2 - på gode dage er der 4)

Jeg syntes det er svært at sætte pris på noget, for det første er det jo "bare" hygge høns. De skal ikke bruge udstilling, rugeæg eller lign. - og så ser det heldigvis ud til, der ikke er sket noget. Jubii....  *k

Men sidder da lidt og tænker......

Jeg håber virkelig vi har trængt igennem til dem, det er bare svært at vide. Men en ting er sikkert, kommer den igen så holder vi hunden og ringer efter politiet eller falck. Man får også lyst til at give den et ordentlig los - men som sagt er det jo ikke dens skyld.

Derudover var det første gang i går, at vi måtte ringe på hos naboen for at sige en af vores høns var inde i deres have. Vi bor jo i villa kvarter, og er de eneste der har høns, så vi gør meget ud af det gode naboskab (tænker på Nusser der fik asyl hos Søs i Jylland)
Så jeg bliver da gal over en fremmed hund kommer ind på vores grund, og jagter vores høns ud af indhegningen og rundt i haven. Det dur bare ikke, punktum!

Måske vi er for large i denne sag, men håber som sagt ikke det sker igen... for ellers gør vi sgu en sag ud af det...

Og hvis æglægning går i stå, så vil jeg da overveje at gøre yderligere - men når æggene kun bruges til privat, hvad erstatning kan man så forlange?

Endnu en gang tak fordi I gider sætte Jer ind i min "sag"
Hilsen Malene

0,1 New Hampshire
0,1 Wyandotter
0,2 hvid/blå columbia Brahma
0,2 sorte Australorps
0,1 Lys Sussex

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: panik - panik - panik....
« Svar #53 Dato: 18 Maj , 2011, 17:28 »
Malene, det er ikke pointen, hunden kender ikke forskel på havehyggehøns og udstillingshøns, og det gør naboen nok heller ikke, men jeg forstår din holdning til det gode naboskab, og det kan hurtigt ende med et cirkulære, ikke om hunde men om høns,,,, så lad vente, men prisen på en høne med fodring er stadig højere og det er prisen på ægene også...
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Silver

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 551
Sv: panik - panik - panik....
« Svar #54 Dato: 18 Maj , 2011, 20:24 »
ina - okay....  :)

Er glad for jeg har dette forum, især til forståelse  /o

Mine kollegaer i dag kunne ikke rigtig forstå min frustration... der skete jo ikke noget...

Hmm... tror desværre at mange har sådan en holdning til høns. Men mine høns er jo mine kæledyr, præcis som andre har hund, kat og så videre......
Hilsen Malene

0,1 New Hampshire
0,1 Wyandotter
0,2 hvid/blå columbia Brahma
0,2 sorte Australorps
0,1 Lys Sussex

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: panik - panik - panik....
« Svar #55 Dato: 18 Maj , 2011, 21:44 »
Det lyder godt, at hønsene er kommet sig uden den store forskrækkelse.

Det der med advarsel i forbindelse med indtrængende dyr på ens grund gælder IKKE hvis dyret angriver dine husdyr eller dig selv. Så må du bruge et hvilket som helst middel...

Mark og Vejfredsloven
Nedskydning eller anden direkte på drab af dyret sigtende fremgangsmåde må dog kun anvendes, når dyrets besidder i forvejen indenfor det sidste år er advaret. Er besidderen ukendt, kan advarsel indeholdende en kort beskrivelse af det pågældende dyr ske gennem et på egnen udbredt dagblad. Advarsel er dog ufornøden, når dyret angriber andre husdyr eller frembyder nærliggende fare for person eller ejendom.
https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=8560#KIV

Det kunne jo også være, at du skulle tage et print af mark og vejfredsloven og give til dem hvor hunden er på besøg..
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Mette Marie Andersen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 365
  • Glad hønseejer
Sv: panik - panik - panik....
« Svar #56 Dato: 19 Maj , 2011, 09:39 »
Jeps Finn! Min svigerfar skød en sort blandingshund, der var igang med at jagte deres får og allerede havde tygget i et par lam. Ejerne gik jo helt op i limningen med at de ikke var blevet advaret osv, men de blev afvist af politiet, da hunden blev skudt mens den var igang med sin udåd.
Som passioneret hundeejer bliver jeg simpelthen så gal over at læse disse historier, hvor hundeejeren tilsyneladende er ligeglad og ikke er sit ansvar voksent. Denne historie er jo ikke den første af den slags! Man har dælme en forpligtelse til at sørge for at holde sin hund (og alle mulige andre kæledyr) hjemme på egen matrikel uanset hvor og hvordan man bor! Og det er yderst sjældent nok bare at fortælle Fido er 'her går skellet og du må ikke træde ud over det'.
Jeg er stærk tilhænger af at være lidt large og tale pænt om tingene og synes ikke der er behov for flere restriktioner for hverken hunde- eller hønseejere. Så jeg synes det er så trælst at omgangsformen i samfundet er ved at tage en lidt kedelig drejning, hvor man er meget nærtagende med andres gøren og laden og der skal ikke trædes meget ved siden af før man har en politianmeldelse på halsen. Pt går man jo lidt på listesko som hundeejer for det er jo snart sådan at hvis ens hanhund bare skuler til en anden hanhund, så bliver den vupti forlangt aflivet - ahh OK overdrivelse fremmer forståelsen ;D
Nej, det jeg prøver at sige er at ganske normal hundeadfærd pludselig kommer til at udgøre et problem, der i værste fald kan koste ens højt elskede familiemedlem livet (kender faktisk to par eksempler på dette).
Nå, men ALT dette kunne have været undgået hvis bare alle hundeejere var deres ansvar voksent og sørgede for at Fido ikke generede sine omgivelser. Derfor bliver jeg så stjernetosset  >:( når jeg læser sådan en historie. Det er simpelthen bare IKKE ok at hunden gentagne gang flintrer ud på egen pote og jager naboens høns. Hils fra en passioneret hundeelsker og sig tak til dine naboer fordi de bærer med ved på hundehadernes bål!
mvh
Mette
« Senest Redigeret: 19 Maj , 2011, 09:45 Fra Mette Marie Andersen »
mvh
Mette

1,0 Irsk Terrier, 1,5 gul Orpington, en masse bier

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: panik - panik - panik....
« Svar #57 Dato: 19 Maj , 2011, 09:53 »
Ok så blev jeg så klog, men jeg tænker stadig ikke det er helt gangbart at trække det dobbeltløbede jagtgevær og skyde hunden på en 600 m2 stor parcelhusgrund, Jagttegn eller advarsler til trods  ???

Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Signalhorn

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 143
    • Fra burhøne til urhøne
Sv: panik - panik - panik....
« Svar #58 Dato: 19 Maj , 2011, 10:40 »
Ok så blev jeg så klog, men jeg tænker stadig ikke det er helt gangbart at trække det dobbeltløbede jagtgevær og skyde hunden på en 600 m2 stor parcelhusgrund, Jagttegn eller advarsler til trods  ???

Det må man heller ikke. Jeg undersøgte sagen i forbindelse med den katteplage, jeg fortalte om i en anden tråd. Det er rigtigt, at naboen skal advares først. Det gælder bare ikke, hvis hund (eller kat) er til fare for mennesker eller husdyr (høns er selvfølgelig også husdyr, uanset hvilket forhold man har til dem). Men det ophæver selvfølgelig ikke reglerne om, hvor man må bruge jagtvåben.
Johan Gadegaard