Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hvornår er brahma slagteklar?  (Læst 3887 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Johanne Schiødt

• Passiv bruger
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
Hvornår er brahma slagteklar?
« Dato: 30 Januar , 2011, 19:30 »
Hvis en brahma hanekylling slagtes som 6 måneders, vil der så ikke være kød på den overhovedet eller vil der være til suppe, tarteletter osv.?
Nu tilbage som Johanne Schiødt

Offline John Mejland

• Passiv bruger
Sv: Hvornår er brahma slagteklar?
« Svar #1 Dato: 30 Januar , 2011, 19:47 »

Vi slagtede orpington i efterårsferien, de var fra allersidst april, de skuffede lidt, der var en brahma imellem som fik lov til at gå.
Vi kunne se at da den var godt 7 mdr. gammel var der altså noget mere til gryden.

Men i løbet af kommende uge kan vi se hvad den vejer slagtet, den er så ca 8 mdr. nu.
Mvh.
John

0,2 gule orpington, 1,2,14 sort,
Bob White vagtler i hvid og lemmon
skælvagtel,
1,1 Blåpandet amazone
Kanarier, bæltefinker, diamantfinker mm.
0,1 Labrador.
www.rogges.dk (forum for voliere og burfugle)

Offline marix

• Passiv bruger
  • mig og danoise
    • www.marix.dk
« Svar #2 Dato: 30 Januar , 2011, 22:50 »
jeg slagtede 8 brahma-haner lige efter nytår og da var de 6 måneder gamle. de vejede tæt på 4 kg inden slagt og 2,7 kg efter.
jeg stegte brysterne på benet og braiserede lårerne og det var en succes. da jeg så havde skåret brystet fra benet synes det større og helt igennem på størrelse med konventionelle unghanebryster.
kødet er mørkt og de var møre nok (hængte 3½ dag inden jeg spiste/frøs dem) men kunne godt have lidt mere kød på brystet. jeg har hele opvæksten mærket efter, og synes faktisk inden slagt at brystbenet ikke var så tydeligt...men da de lå der uden fjer, kunne man godt se at de manglede lidt volume. lårene var derimod virkelig store og meget kødfulde, hvilket glædede mig da mit favoritstykke er overlåret  :)
jeg er dog af den overbevisning at lårene altid skal have en længere tilberedning end bryststykket for at opnå mørhed i kødet. især når jeg tænker på hvor meget sådan nogle brahmaer går/løber rundt i haven.
god fornøjelse :)
vh marix
1,3,2 la bresse
0,2 brahma
0,0,1 brahma/la bresse

Offline Wanda

• Passiv bruger
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
« Svar #3 Dato: 30 Januar , 2011, 23:14 »
Hvis en brahma hanekylling slagtes som 6 måneders, vil der så ikke være kød på den overhovedet eller vil der være til suppe, tarteletter osv.?

Dine er alle klare ligenu :D eller ihvertfald lige i slutningen af april :D :D
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline Johanne Schiødt

• Passiv bruger
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
« Svar #4 Dato: 30 Januar , 2011, 23:46 »
Årh gå din vej Wanda ;) I det mindste har jeg så mange kyllinger og kyllinger på vej at jeg er nødt til at tænke over hvad jeg gør med overskuddet ;)
Nu tilbage som Johanne Schiødt

Offline Wanda

• Passiv bruger
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
« Svar #5 Dato: 31 Januar , 2011, 15:46 »
skal da ligge hele 5 æg i maskinen i aften, hvis altså den arter sig... godt design tager tid, til gengæld holder stilen 100%....  *p

men ok, der skal jo også være plads til det man i butikkerne kalder "stangvarer" :D
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.