Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Lammefoster  (Læst 17336 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Loppe

• Passiv bruger
  • Opdrætter Retrievere www.waterloodogs.dk
Lammefoster
« Dato: 29 Januar , 2011, 19:46 »
Til jer som vemmes og vil sige hva du synes om mig...send mig PM...

Jeg vil gerne høre om nogen der har erfaring med får...

Jeg har haft 2 får, pluds et får der fik lam sidst i september ( hun skulde være med lam da vi købte hende, men hun blev parret efter 14 dage hos os )

vi besluttet og sælge den vædder og dette får med lam på 4 mnd til slagt, idag kom det 5 stk og ville hente disse får. Jeg fik besked på at det får de havde slagtet var drægtig, hmmm, hendes lam er nu 4 mnd gml, og jeg fik se det foster hun gik med, det var måske 15 cm langt, så fuldt færdig ud, manglet godt nok nogle kg, men det var meget interessant og se...

Kan nogen gætte på hvor langt det får var hende???

kan gætte på det vejet 400 g...

Mvh Yngvild 

1.3 Gul Plymouth Rock
1.3 Maracuaner
0.1 Blå Australorps
0.2 Sort Australorps
0.2.Sølvhalset Maran
1.3 Lys Sussex
1.1 Hvid gås
div høner
1.3 and

Verdens dejligste Mand og to deiligste piger

Offline Lene Lestat

• Moderator
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Lammefoster
« Svar #1 Dato: 29 Januar , 2011, 19:54 »
@ Loppe
Jeg vil ikke dømme dig.

Men det er ikke etisk korrekt at slagte et dyr, som er drægtigt og hvis det sker på et slagteri så trækker det vist nok også ned i afregningsprisen på dyret.

Desværre ses det tit, enten fordi ejeren er ligeglad og bare vil af med dyret eller ejeren ikke ved det.

Jeg vil tro at et får går ca. 5 mdr. drætigt. Og et kid vejer 3-4 kg. når det er klart til fødsel.

Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Loppe

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 29 Januar , 2011, 19:58 »
Jeg solgte det til slgat da hendes lam var 4 mnd o gjeg var sikker på  at hun ikke var drægtig....men ca hvor langt har hun vært henne??

det vejet max 500 g,

og vædderen kom ind til dem sidst i okt,

og siden hun så gik med et lam på 1 mnd dengang kunde jeg ikke bilde mig ind at hun kunde blive bedækket når mine andre får har gået sammen med vædder hele året og kun får lam om foråret.. :-\ :-\
Mvh Yngvild 

1.3 Gul Plymouth Rock
1.3 Maracuaner
0.1 Blå Australorps
0.2 Sort Australorps
0.2.Sølvhalset Maran
1.3 Lys Sussex
1.1 Hvid gås
div høner
1.3 and

Offline Lene Lestat

• Moderator
    • www.lestat.dk
« Svar #3 Dato: 29 Januar , 2011, 20:02 »
September - december er brunst sæson for får og geder. Og når hanner går sammen med hunner, så sker der altid noget - stol trygt på det.

Hvis der ikke skal ske noget, så skal hanner altid adskilles fra hunerne.

Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Loppe

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 29 Januar , 2011, 20:10 »
Det ved jeg, MEN mitt får fødte sit lam 29.9 og vædderen kom først ind i flokken 15.11, har et får og et gimmer som og har gået med ,

Jeg har haft med mange får og gøre, men der fik de lam i april, lammene blev taget fra i sept og de blev taget ind og bedekket i nov

jeg troede at fårene var i brunst i efteråret når dagene blev kortere,

har i 3 år haft vædderen gående sammen med fårene i 3 år, og de blev bedækket i okt/ nov og fik lam i mar/apr

Men nu har jeg fået ny vædder, og derfor undrer det mig at det får der havde lam på 4 mnd vile lade si bedekke,

OG hvor gammelt er fosteret når det vejer ca 400 g
Mvh Yngvild 

1.3 Gul Plymouth Rock
1.3 Maracuaner
0.1 Blå Australorps
0.2 Sort Australorps
0.2.Sølvhalset Maran
1.3 Lys Sussex
1.1 Hvid gås
div høner
1.3 and

Offline Lene Lestat

• Moderator
    • www.lestat.dk
« Svar #5 Dato: 29 Januar , 2011, 20:20 »
Fårefolk kom hid ......

Jeg faldt forøvrigt lige over en artikel om pelse kaldet karakul, persisk eller bretschwans, som skulle være en meget fin pels fra ufødte lam.

Og produceres således :
Det højgravide moderfår slåes ihjel ved at få halsen skåret over og holdes fast, og når lammene ikke sparker mere i maven, så skæres de ud og flåes.
Pelsen bruges i modeverdenen og er meget fin og exclusiv.

Ja mennesket er i sandhed en fantastisk race, som virkelig tager sig godt af deres medskabninger.
« Senest Redigeret: 29 Januar , 2011, 20:22 Fra Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:

Offline Loppe

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 29 Januar , 2011, 20:26 »
Fårefolk kom hid ......

Og produceres således :
Det højgravide moderfår slåes ihjel ved at få halsen skåret over og holdes fast, og når lammene ikke sparker mere i maven, så skæres de ud og flåes.

Ja det har jeg sett..MEN det foster jeg så holdt måske til en æggevarmer....

Men seriøst HVOR gammelt kan det ha vært???
Mvh Yngvild 

1.3 Gul Plymouth Rock
1.3 Maracuaner
0.1 Blå Australorps
0.2 Sort Australorps
0.2.Sølvhalset Maran
1.3 Lys Sussex
1.1 Hvid gås
div høner
1.3 and

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
« Svar #7 Dato: 29 Januar , 2011, 20:29 »
Det er en gammel skik. I Danmark er de også kendt som persianer-pelse. Jeg har arvet sådan en bandit fra min oldemor, og jeg har det meget blandet med at gå med den  :-[. På den ene side er den ældgammel, men stadig i fin stand og dejligt varm når vi har vintre som de sidste par år. På den anden side synes jeg det er en uhyggelig måde at få sig en frakke på. Ikke fordi jeg er imod pelse som sådan, men det der med at slå nyfødte lam ihjel bare for pelsens skyld  :P.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Lene Lestat

• Moderator
    • www.lestat.dk
« Svar #8 Dato: 29 Januar , 2011, 20:29 »
Hvad vejer et nyfødt lam ?? lam vokser mest i den sidste del af drægtigheden.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:

Offline Loppe

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 29 Januar , 2011, 20:32 »
Et nyfødt lam vejer normalt ( min blanding) 4-5 kg
Mvh Yngvild 

1.3 Gul Plymouth Rock
1.3 Maracuaner
0.1 Blå Australorps
0.2 Sort Australorps
0.2.Sølvhalset Maran
1.3 Lys Sussex
1.1 Hvid gås
div høner
1.3 and

Offline Loppe

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 29 Januar , 2011, 20:35 »
Fårefolk kom hid ......

Jeg faldt forøvrigt lige over en artikel om pelse kaldet karakul, persisk eller bretschwans, som skulle være en meget fin pels fra ufødte lam.

Og produceres således :

Ja mennesket er i sandhed en fantastisk race, som virkelig tager sig godt af deres medskabninger.

Har da set at de skærer rundt skindet på lammets bagben, så blæser de hårdt ind, og hele huden løsner fra kroppen...

Mvh Yngvild 

1.3 Gul Plymouth Rock
1.3 Maracuaner
0.1 Blå Australorps
0.2 Sort Australorps
0.2.Sølvhalset Maran
1.3 Lys Sussex
1.1 Hvid gås
div høner
1.3 and

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #11 Dato: 29 Januar , 2011, 20:39 »
Mht. brunst så begynder kødracerne at komme i brunst, straks efter de mærker at dagene bliver kortere. Altså lidt efter sct. hans.
De primitive racer Spel, Islandsk, Færøsk, Gotlænder mv. kommer først i brunst omkring nov.
Drægtigheden på 147 dage, opdeles i 1. - 2. og 3. del med godt og vel 1½ mdr. for hver del. Der er for at fodre korrekt. Der skal fodres vidt forskelligt i de 3 drægtigheds intervaler.
Men i sidste 1/3-del sker hovedparten af lammets tilvækst. Rigtig meget den sidste måned. Så når du skriver ca. ½ kg. vil jeg mene at vi er langt under midt drægtighed. Måske kun omkring 2 mdr. af de ca. 5 mdr. ud fra at mine lam fødes med en vægt på mellem 3,5 og 5,5.
Ved slagt på slagteri ville der (desværre) ingen problemer være, det kunne klares uden bødeforlæg.  ;)  Når jeg skriver (desværre), er det fordi jeg selvfølgelig er af den opfattelse, at man slet ikke skal slagte drægtige dyr overhovedet.

Offline Loppe

• Passiv bruger
« Svar #12 Dato: 29 Januar , 2011, 20:46 »
MEN jeg var så sikker på at hun ikke var drægtig når hun havde et lam på 4 mnd.....

puha nu får jeg dårlig samvittighet

MEN når fårene går sammen med vædder helte året, det har de gjort i 4 år, alle har gået sammen, og fårene får kun lam i mer/ apr..

hvordan forklarer I det???

Min vædder har MEGET godt dametække!!!
Mvh Yngvild 

1.3 Gul Plymouth Rock
1.3 Maracuaner
0.1 Blå Australorps
0.2 Sort Australorps
0.2.Sølvhalset Maran
1.3 Lys Sussex
1.1 Hvid gås
div høner
1.3 and

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #13 Dato: 29 Januar , 2011, 20:50 »
MEN jeg var så sikker på at hun ikke var drægtig når hun havde et lam på 4 mnd.....
Min vædder har MEGET godt dametække!!!

Du giver vel i grunden selv forklaringen.
Mvh
Erik Andersen

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #14 Dato: 29 Januar , 2011, 20:50 »
Ja, dårlig samvittighed skal du nu ikke have. Det kan jo ske for selv den bedste ved en fejl.
Jeg tror problemet med "utidig" ilæmning, skyldes at lammet blev fødet sidst i sept. (det mener jeg at huske at du skrev??? Ikke sant) og efter 1½ - 2 mdr. kan moderfåret snilt komme i brunst når vi netop er i højsæson for brunst. Var lammet født i mart eller april ville der nok tidligst ske noget sidst i juli.