Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: hvordan er det lige med nye farver?  (Læst 70755 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Frank H. Kristensen

  • Bruger
  • Indlæg: 1 771
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
Sv: hvordan er det lige med nye farver?
« Svar #60 Dato: 02 Juni , 2012, 22:53 »
Det var træls og på den igen især når du har muligheden.
Opdræt af følende:
Danske Parykker i Røde og Gule

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen

Offline kvb

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 475
Sv: hvordan er det lige med nye farver?
« Svar #61 Dato: 07 Juni , 2012, 19:48 »
Nå de hvid gråstribede brahmaer bliver udsat på ubestemt tid. Dem der havde fået nogle af de frasorterede kyllinger havde ingen stribede haner, og at starte helt forfra igen med dem bliver ikke lige foreløbigt. Brahmaerne er også lige store nok til mine forhold i baghaven, så jeg har overvejet at skifte dem ud med nogen i dværgudgave i stedet for. Så må vi jo se, hvad jeg finder på af sjove projekter der i stedet for :)

Mht. gul blå sussex, så er jeg snart færdig med at samle æg til en nyt hold kyllinger, som så kommer til at klække ca. 1. juli. Med lidt held og god befrugtning, så skulle der kunne blive 3-4 gul blå col farvede kyllinger igen *k
Kevin Byskov
medlem af www.v-o-f.dk, www.racefjerkrae.dk, www.sussex.dk og www.brahma-klubben.dk
Leger lidt med forskellige farvekombinationer :)

Offline kvb

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 475
Sv: hvordan er det lige med nye farver?
« Svar #62 Dato: 11 Januar , 2013, 21:06 »
Det er ved at være et stykke tid siden, at jeg sidst har opdateret på mit lille projekt vedr. de gul blå col farvede sussex.

Ud af den sidste rugning blev det desværre kun til 2 gul blå col farvede kyllinger, og som tilmed desværre begge var haner. De er noget forskellige. Den ene (vist på billedeerne) er lidt for rød, kambladet er for stort, den har en tvillingetak og en lille tendens til sløjfe i forkammen. Men ellers har han fin størrelse og ok type efter min mening. Den anden hane er noget lysere. Også her er kammen heller ikke fejlfri, men trods alt uden 0-points fejl. Han er dog lidt senere udviklet, og har i hvert fald endnu knap samme kropsfylde.

Selvom der fortsat er en del arbejde tilbage, førend det vist med rette kan kaldes en gul blå col farvet sussex, så er jeg alligevel et eller andet sted overrasket over, at man på blot 2 generationer kan nå så langt som tilfældet er. Selvom der skal rettes en del detaljer ved farven endnu, så er man dog ikke i tvivl om, at det skal forestille gul blå col. Ligeledes er løbsfarven fin, og typen er også fornuftig. Glæder mig allerede til at se, hvordan næste generation udarter sig  ::)
« Senest Redigeret: 11 Januar , 2013, 21:08 Fra kvb »
Kevin Byskov
medlem af www.v-o-f.dk, www.racefjerkrae.dk, www.sussex.dk og www.brahma-klubben.dk
Leger lidt med forskellige farvekombinationer :)

Offline kristiank

  • Bruger
  • Indlæg: 2 831
Sv: hvordan er det lige med nye farver?
« Svar #63 Dato: 12 Januar , 2013, 00:11 »
det begynder at ligne, men tror der i en del år vil komme brahmagener i nogle kyller er det dværge

Offline kvb

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 475
Sv: hvordan er det lige med nye farver?
« Svar #64 Dato: 12 Januar , 2013, 18:03 »
Sussex for sig og brahma for sig, Kristian ;D

Og nej, det er ikke sussex dværge. Faktisk har den viste hane fin størrelse, omend ikke brahmastørrelse ;)
Kevin Byskov
medlem af www.v-o-f.dk, www.racefjerkrae.dk, www.sussex.dk og www.brahma-klubben.dk
Leger lidt med forskellige farvekombinationer :)

Offline Frank H. Kristensen

  • Bruger
  • Indlæg: 1 771
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
Sv: hvordan er det lige med nye farver?
« Svar #65 Dato: 12 Januar , 2013, 22:05 »
Gælder mig til at se den næste generation for der burde bestemt være noget der ligner det færdige resultat helt.
Opdræt af følende:
Danske Parykker i Røde og Gule

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen

Offline kvb

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 475
Sv: hvordan er det lige med nye farver?
« Svar #66 Dato: 15 Januar , 2013, 14:15 »
Ja, og hvis det ser fornuftigt ud, kan man jo heller ikke helt afskrive, at jeg skal prøve at stille 6 dyr (eller flere) til LU næste år. Der er jo trods alt europaudstilling for bl.a. sussex.
Kevin Byskov
medlem af www.v-o-f.dk, www.racefjerkrae.dk, www.sussex.dk og www.brahma-klubben.dk
Leger lidt med forskellige farvekombinationer :)

Offline Frank H. Kristensen

  • Bruger
  • Indlæg: 1 771
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
Sv: hvordan er det lige med nye farver?
« Svar #67 Dato: 15 Januar , 2013, 20:20 »
Så er det jo lige endnu en grund til at de skal med, så andre lande også kan se hvad der er på vej.
Opdræt af følende:
Danske Parykker i Røde og Gule

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen

Offline kvb

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 475
Sv: hvordan er det lige med nye farver?
« Svar #68 Dato: 10 Februar , 2013, 20:27 »
Så kom er der i mandags/tirsdags 16 nye "sussex" efter den gul blå columbia farvede hane. Så er det bare at krydse fingre for, at mindst halvdelen og gerne flere er faldet ud som gul blå columbia - og gerne mange høner  *k

12 af kyllingerne kom ud under skrukhønen (95 points høne fra LU - så hendes udseende må de gerne tage lidt ved lære af  *f), mens de sidste 4 går sammen med 7 andre rene gul sussex og en enkelt Engelsk araucana ud af et æg fra LU :D.
Men sådan en hønemor med kyllinger er da en rigtig forårsbebuder  *q
Kevin Byskov
medlem af www.v-o-f.dk, www.racefjerkrae.dk, www.sussex.dk og www.brahma-klubben.dk
Leger lidt med forskellige farvekombinationer :)

Offline Tommy Andersen

  • silkehønseopdrætter
  • Global Moderator
  • Indlæg: 1 484
    • www.123hjemmeside.dk/Silkehons
Sv: hvordan er det lige med nye farver?
« Svar #69 Dato: 10 Februar , 2013, 23:14 »
Hej
Min søn har lavet disse gul-blå og hvid-blå sussex som der er på billedet, men kan ikke huske hvordan han har fået dem, vil høre ham en af dagene.

Og om han har flere tilbage.

Offline Frank H. Kristensen

  • Bruger
  • Indlæg: 1 771
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
Sv: hvordan er det lige med nye farver?
« Svar #70 Dato: 10 Februar , 2013, 23:15 »
Kan du ikke allerede se farverne ud fra deres vingefjer. Ved godt at nogle kan være rimelig besværlige, men andre burde man vel kunne se.
Opdræt af følende:
Danske Parykker i Røde og Gule

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen

Offline kvb

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 475
Sv: hvordan er det lige med nye farver?
« Svar #71 Dato: 11 Februar , 2013, 08:37 »
@ Tommy

Ja, det kunne være sjovt at høre, hvor han har hentet den blå farve fra. Jeg har det blå fra australorps, som er oldemor til de kyllinger, som er vist på billederne.

@ Frank

Jo, jeg kan godt begynde at se, hvilke der er blå, og hvilke der er sorte. Men nogle gange kan det være lidt svært at se de mørkeste af de blå på så tidligt et tidspunkt. Derfor får de lov til at tulle lidt rundt sammen med hønemor, inden jeg begynder at forstyre dem for meget. Men så snart jeg kan begynde at se, hvad der er høner og haner, så skal der sorteres. Alle haner af denne kombination, som falder gul sort ud får et meget kort liv. Ligeledes kan jeg nok også på det tidspunkt begynde at sortere efter grelle kamfejl. Men så er der også lidt mere plads til de øvrige.
Kevin Byskov
medlem af www.v-o-f.dk, www.racefjerkrae.dk, www.sussex.dk og www.brahma-klubben.dk
Leger lidt med forskellige farvekombinationer :)

Offline kvb

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 475
Sv: hvordan er det lige med nye farver?
« Svar #72 Dato: 11 Februar , 2013, 08:42 »
I har da forresten slet ikke set startmaterialet til mit nyeste farveforsøg. Den lille sort hvidplettede dv kochin ovre i hjørnet er dog ikke en del af eksperimentet, men blot min søns "cirkushøne" ;)
Kevin Byskov
medlem af www.v-o-f.dk, www.racefjerkrae.dk, www.sussex.dk og www.brahma-klubben.dk
Leger lidt med forskellige farvekombinationer :)

Offline Tommy Andersen

  • silkehønseopdrætter
  • Global Moderator
  • Indlæg: 1 484
    • www.123hjemmeside.dk/Silkehons
Sv: hvordan er det lige med nye farver?
« Svar #73 Dato: 11 Februar , 2013, 10:05 »

Laksefarvet Brahma, der er også nogle års arbejde i det.

Har prøvet at lave laksefarvet silkehøns, det kan IKKE lade sig gøre.

Tommy 

Offline kvb

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 475
Sv: hvordan er det lige med nye farver?
« Svar #74 Dato: 11 Februar , 2013, 11:23 »
Ja, jeg er meget spændt på at se, hvor hurtigt eller langsomt det kommer til at gå, men I skal selvfølgelig nok få lov at følge med i mine bestræbelser  <A

Har prøvet at lave laksefarvet silkehøns, det kan IKKE lade sig gøre.

 ;D - Nej, jeg kunne godt forestille mig, at det ikke bliver pænt! Det er også en grund til at jeg ikke skal arbejde med silkehøns. Skarpe tegningsformer og silkehøns er svært forenlige. Men jeg var dog fristet af de fine dalmatinere på LU - Det er en rigtig fin farve til silkehøns /o.
Kevin Byskov
medlem af www.v-o-f.dk, www.racefjerkrae.dk, www.sussex.dk og www.brahma-klubben.dk
Leger lidt med forskellige farvekombinationer :)