Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: R-COM  (Læst 5660 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline lysager ( Michael )

• Passiv bruger
R-COM
« Dato: 29 Januar , 2011, 06:44 »
Hej.

Nu kan jeg se at der er flere, der har en R-com rugemaskine jeg har lige et spørgsmål til jer.

Mine æg klækker i næste uge /o men spørgsmålet er når kyllingerne er klækket hvad stiller i så maskinen på i grader og fugtighed, indtil de er tørrer ?

Hilsen
Michael

Bedste hilsner Michael

Offline mortends

• Passiv bruger
  • Nu med billede af mig selv...
Sv: R-COM
« Svar #1 Dato: 29 Januar , 2011, 07:48 »
Jeg vil gerne bakke spørgsmålet op - hurtigt! Jeg har én kylling klækket lige nu - og forhåbentlig mange flere på vej...  ;D

(I vejledningen til min R-COM King Suro (20 æg) står der at jeg skal åbne 1/3 for et lille lufthul i låget, så der har jeg gjort indtil videre...)
« Senest Redigeret: 29 Januar , 2011, 07:56 Fra mortends »
Mvh. Morten

"Besætningen": Har solgt gården og er flyttet til byen - så ingen fjer pt.

Offline Allan Jørgensen

• Bruger
« Svar #2 Dato: 29 Januar , 2011, 08:14 »
Jeg plejer at flytte dem over i en kasse med varmelampe over der skal være ca 32-34 grader den førsteuge og så sættes temperaturen ned gradvis over 6 uger.
Med venlig hilsen Allan

Høns for sjov er en alvorlig sag
Nuværende høns på matriklen alle i stor model:  2.12 La Bresse, 1.5 Dorking i sølv 1.2 Rustrød Welsumer,1.2, 0.3 Maran i div. farver

Offline mortends

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 29 Januar , 2011, 08:17 »
Den er jeg helt med på, men hvad med det første døgns tid, hvor de stadig er i rugemaskinen for at hjælpe til med at lokke resten ud af æggene? og hvor længe skal man regne med at de kan klare sig i rugemaskinen inden de SKAL flyttes over i kyllingemoderen?
Mvh. Morten

Offline Marianne M.

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 29 Januar , 2011, 08:18 »
De kan sagtens være der til i morgen.
Mvh Marianne

Offline mortends

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 29 Januar , 2011, 08:22 »
De kan sagtens være der til i morgen.
Tak!

...og @Lysager: Undskyld hvis jeg kom til at dreje din tråd i en anden retning end du havde tænkt...
Mvh. Morten

Offline John Mejland

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 29 Januar , 2011, 08:37 »

I kassen med varmelampen kan man nemt se om temp. passer dem.
Er det for koldt klumper de sig sammen, gør de det i et hjørne  kan der nemt blive kvalt/mast et par stykker.
Spreder de sig langt væk fra varmen er der rigelig varme og varmekilden hæves lidt.

Når jeg indstiller plejer jeg at lægge en termometer ca. 5 ca over bunden midt under lampen og så de første par dage holde en temp. på ca 34-35 grader og så regulere derfra.

Kassen skal være noget større end det lampen dækker, ellers kan varmen stige ret meget.

Jeg har noget der i størrelse ligner en eur palle med tyndt krydsfinersider, det funker.

Held og lykke.
Mvh.
John

0,2 gule orpington, 1,2,14 sort,
Bob White vagtler i hvid og lemmon
skælvagtel,
1,1 Blåpandet amazone
Kanarier, bæltefinker, diamantfinker mm.
0,1 Labrador.
www.rogges.dk (forum for voliere og burfugle)

Offline lysager ( Michael )

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 29 Januar , 2011, 09:56 »
@morten: helt i orden

Men synes ikke jeg fik det svar jeg søgte ;)

Spørgsmålet er:

Når kyllingerne er klækket, skal de tørre i rugemaskinen inden de flyttes, under varmelampen, så er det jeg tænker, imens de tørrer i maskinen så skal fugtigheden vel ikke være 65% og 37,5 grader ?

Hilsen
Michael
Bedste hilsner Michael

Offline John Mejland

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 29 Januar , 2011, 10:19 »

Nu er det jo ikke sikker at alle æggene klækker på en gang, så du kan ikke røre ved temp og fugtighed på maskinen, når du åbner lukker du fugt ud, er fugtigheden for lav bliver hinden om kyllingen meget sej, så jeg og andre har en sprayflaske til at ligge i maskinen så får det hele lige en dush ionden maskinen lukkes igen.

Jeg tager kyllinger ud af maskinen og over i varmekassen efter få timer ( 4-5 ) men lader altid en blive tilbage, dens pippen trækker på dem i æggene.

Jeg har så også lidt mere varme på varmekassen end andre, men de er altså hurtigere i gang på denne måde og det har aldrig kostet kyllinger.
Mvh.
John

0,2 gule orpington, 1,2,14 sort,
Bob White vagtler i hvid og lemmon
skælvagtel,
1,1 Blåpandet amazone
Kanarier, bæltefinker, diamantfinker mm.
0,1 Labrador.
www.rogges.dk (forum for voliere og burfugle)

Offline Nielsen

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 29 Januar , 2011, 10:33 »
@morten: helt i orden

Men synes ikke jeg fik det svar jeg søgte ;)

Spørgsmålet er:

Når kyllingerne er klækket, skal de tørre i rugemaskinen inden de flyttes, under varmelampen, så er det jeg tænker, imens de tørrer i maskinen så skal fugtigheden vel ikke være 65% og 37,5 grader ?

Hilsen
Michael

Jo temperaturen skal du bare lade være som den er, men fugtigheden kan du sagtens sætte ned til omkring 45% så de tørrer hurtigere. De vil også tørre ved 65% det vil bare tage længere tid.

Og en kylling kan sagtens klare et par dage i en rugemaskine, bare men sætter lidt vand ind de kan drikke af. Jeg ved at nogle avlere sætter de lidt svage kyllinger ind, for eksempel hvis man nu fik en serama kylling på 5 gram. Den kan ikke klare sig udenfor rugemaskinen ligeså hurtigt som de andre, og kan godt bruge op til en uge i en rugemaskine.  ;)

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
« Svar #10 Dato: 29 Januar , 2011, 10:44 »
Jeg piller ikke ved fugtigheden i min r-com når jeg er i klækkefasen. Men jeg tager også kyllingerne ud løbende når de er tørre.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline mortends

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 29 Januar , 2011, 10:55 »
Vil I så sige at jeg skal sætte vand ind i rugemaskinen til den lille? vil det ikke hurtigt blive surt ved den temperatur?
Mvh. Morten