Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: 2 små serama kyller  (Læst 11463 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Lotte M. S.

• Passiv bruger
Sv: 2 små serama kyller
« Svar #15 Dato: 18 Februar , 2011, 12:46 »
Ja så kom der 2 mere ud af 10 æg, men lidt har vel også ret  :)

Og denne gang en sort, det har jeg heller ikke fået før. Så det bliver spænende at se afkommet hvis de når så langt.

De er sat sammen med de 2 andre som er 3 uger nu, efter rensning af buret, blev de 2 nye sat ind først. Og indtil videre så virker det til og gå fint, ingen hak eller andet men nu er der også kun gået knap en halv time. Men synes som regel det sker med det samme hvis der er noget, holder dog mere øje her de første dage.

Forskellen er iøvrigt imponerende på kun 3 uger.
nååårh hvor lille kan man være - de er da slet ikke til at stå for. Hvad vejer sådan en nyklækket serama?
Tillykke med familieforøgelsen  ;)
MVH Lotte
1,16 Sort/kobber Maran
0,3 sort/sølv Maran
0,1 guldrandtegnet Wyandot
0,1 rustfarvet Welsumer
0,1 Hvid Stor Silke
1,0 sort/hvid Maine Coone
2,0 børn årgang 2004 + 2005
http://www.maranklub.dk
www.noof.dk
www.fynskestenklub.dk

Offline Marianne M.

• Passiv bruger
« Svar #16 Dato: 18 Februar , 2011, 12:52 »
De ser da rigtigt fine ud - krydser alt hvad jeg har at krydse, for vi skal da se hvor flotte de bliver som voksne !  :D  *k Og deres kyllinger i mange generationer fremover...
Mvh Marianne

Offline Nielsen

• Passiv bruger
« Svar #17 Dato: 18 Februar , 2011, 13:14 »
nååårh hvor lille kan man være - de er da slet ikke til at stå for. Hvad vejer sådan en nyklækket serama?
Tillykke med familieforøgelsen  ;)

Den mindste jeg har haft var på 5 gram, ellers ligger de mest på omkring 8-14 gram.

Offline Kaffka

• Bruger
« Svar #18 Dato: 18 Februar , 2011, 13:31 »
Dejlige kyllinger du har fået. Og nu kan de to nye lære af de to ældre  :).

Får forhåbentlig lidt æg tilsendt snart så det ville være rart med lidt tips, det er jo en lidt besværlig eller sart race at udruge:

Hvilke maskine bruger du til dine Serama udrugninger?

Og hvilke fugtighed/ temperatur bruger du?

Kan læse på din hjemmeside at du bruger 43% fugt, det er ret nøjagtigt skrevet - mener du bare de almindelig anbefalede ca. 45%?

Ved ikke rigtig om jeg tør bruge tør rugning.

Når man læser om Serama på nettet synes jeg man bliver ret forvirret over de mange forskellige svar der er.

Mvh

Claus

Offline Nielsen

• Passiv bruger
« Svar #19 Dato: 18 Februar , 2011, 14:21 »
Dejlige kyllinger du har fået. Og nu kan de to nye lære af de to ældre  :).

Får forhåbentlig lidt æg tilsendt snart så det ville være rart med lidt tips, det er jo en lidt besværlig eller sart race at udruge:

Hvilke maskine bruger du til dine Serama udrugninger?

Og hvilke fugtighed/ temperatur bruger du?

Kan læse på din hjemmeside at du bruger 43% fugt, det er ret nøjagtigt skrevet - mener du bare de almindelig anbefalede ca. 45%?

Ved ikke rigtig om jeg tør bruge tør rugning.

Når man læser om Serama på nettet synes jeg man bliver ret forvirret over de mange forskellige svar der er.

Jeg har haft brugt en lille ruger fra Danki, men den er skiftet ud med en r-com 20 standard da den er meget rost især i UK hælder de til den eller Brinsea.

Med de æg jeg har haft fået med post vil jeg sige at 43% sandsynligvis ikke er nok, den sidste rugning krævede 65% fugt for luftlommerne var utroligt store meget større end jeg ellers har set. De 2x10 æg kom fra 2 forskellige avlere, så jeg ved ikke lige hvad det har skyldes. Men vil anbefale at lyse dem så du kan se efter hvor stor den er, dog skal man huske at deres skal er ret tynd så de tørrer ret hurtigt så jeg vil nok sige. Er de normale i luftblommen så prøv med 50% fugt og reguler efter ca 10 dage hvis du skønner det nødvendigt.

Jeg vil ikke anbefale tørrugning for så tror jeg du ender med tomme æg, for som sagt har de har en tynd skal.

Ja der er mange meninger, jeg foreslår du holder dig til det de anbefaler her, så går du ikke helt galt.

http://www.seramaclubgb.co.uk/

Men igen lav et skøn hen ad vejen, serama er ikke de nemmeste og ha med at gøre men de er det værd.

Især er der et meget stort spild ved postede æg, det er en ting næsten alle er enige om. At serama æg er meget skrøbelige, det ved dem som avler serama og så er der dem som ikke mener der er nogen forskel....det så dem som ikke avler dem  ;)

Ofte klækker serama æg på 19-20 dagen, så vær beredt på det kan ske. Mine kommer oftest på 20 dagen, men har oplevet en som kom ved dag 17 engang. Så tidligt på dag 18 skal de ikke vendes mere.

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #20 Dato: 18 Februar , 2011, 18:26 »
Hvor er de dog kære, Michael *p
5 g det er lige så lille som en bobwhite-kylling, og det er altså bare småt, skulle jeg hilse og sige.
Den sorte minder faktisk lidt om en gråstribet maran kylling.
Det er dog utroligt, så stor forskel, der er på de tre uger.
Held og lykke med dem. *k
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Kaffka

• Bruger
« Svar #21 Dato: 18 Februar , 2011, 18:37 »
Har lige fået svar på et par spørgsmål jeg stillede den avler jeg håber at få æg fra. Hun skrev at hun brugte 37,8 grader og 50 - 65 % fugtighed og 37,6 + 75 - 80 % fugt de sidste 3 dage. Det falder meget godt i tråd med det du siger.

Har også en RCom 20 standard men mener ikke den kan reguleres til mere end 70 % fugt - eller tager jeg fejl? Men så må jeg smide lidt fugtige klude i maskinen - for jeg mener godt den kan vise højere værdier, setpunktet går bare ikke højere end til 70 %.

Hun fortalte i øvrigt at hun havde to høner der blev skruk i december og de rugede 11 kyllinger ud uden problemer fra 12 æg. De har måske langt på 6 æg hver.

Hendes høner vejer 300, 320, 370 og 380 gr. og hanerne 570 og 660 gr. fuldt udvoksede. Lidt store haner synes jeg.

Forresten - det strøelse du har i buret hvad er det for noget?
Mvh

Claus

Offline Wanda

• Passiv bruger
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
« Svar #22 Dato: 18 Februar , 2011, 18:56 »
for pokker de er skønne.... de kunne nemt blive et must have hvis pladsen bliver til det... :)
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline kvb

• Passiv bruger
« Svar #23 Dato: 18 Februar , 2011, 19:02 »
Wanda har du læst hvor store de er. Det med pladsen kan da umuligt være et problem. Jeg tror vores gamle marsvin vejede mere end de høns  <T
Kevin Byskov
medlem af www.v-o-f.dk, www.racefjerkrae.dk, www.sussex.dk og www.brahma-klubben.dk
Leger lidt med forskellige farvekombinationer :)

Offline Nielsen

• Passiv bruger
« Svar #24 Dato: 18 Februar , 2011, 19:12 »
Har lige fået svar på et par spørgsmål jeg stillede den avler jeg håber at få æg fra. Hun skrev at hun brugte 37,8 grader og 50 - 65 % fugtighed og 37,6 + 75 - 80 % fugt de sidste 3 dage. Det falder meget godt i tråd med det du siger.

Har også en RCom 20 standard men mener ikke den kan reguleres til mere end 70 % fugt - eller tager jeg fejl? Men så må jeg smide lidt fugtige klude i maskinen - for jeg mener godt den kan vise højere værdier, setpunktet går bare ikke højere end til 70 %.

Hun fortalte i øvrigt at hun havde to høner der blev skruk i december og de rugede 11 kyllinger ud uden problemer fra 12 æg. De har måske langt på 6 æg hver.

Hendes høner vejer 300, 320, 370 og 380 gr. og hanerne 570 og 660 gr. fuldt udvoksede. Lidt store haner synes jeg.

Forresten - det strøelse du har i buret hvad er det for noget?

Ja det lyder fornuftigt, synes dog 80% fugt er ret voldsomt.

Serama kan sagtens skrukke og er gode mødre, så det er da bare og give dem æg når/hvis de bliver det.

Det er ret store haner, men de kan sagtens bruges til avl da de større sagtens kan give mindre afkom. Ellers er det jo et spørgsmål om selv at avle, og få dem med i størrelsen.

Bunden er fyldt med easystrø, det er første gang jeg bruger det. Men må sige jeg synes det er fantastisk godt til serama kyllinger, eks har de ikke haft møg på tåneglene det fik de med spåner. Og størrelsen med easy strø og serama passer jo også  ;D

Offline Nielsen

• Passiv bruger
« Svar #25 Dato: 18 Februar , 2011, 19:14 »
Wanda har du læst hvor store de er. Det med pladsen kan da umuligt være et problem. Jeg tror vores gamle marsvin vejede mere end de høns  <T

Der er skam mange der ender med serama i kaninbure indendørs som kæledyr, især dem som ikke er udstillingsegnet  ;)

Her taler jeg jo om det store udland, for herhjemme er der jo ikke så mange endnu.

Offline Wanda

• Passiv bruger
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
« Svar #26 Dato: 18 Februar , 2011, 19:15 »

Ha ha  det kan du have ret i ;) de kan vel bo i et papegøjebur næsten :D
Når jeg flytter... så må vi se... jeg er nød til at have microhøns... serama eller sebright :)
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline Kaffka

• Bruger
« Svar #27 Dato: 18 Februar , 2011, 19:22 »
Glemte lige at spørge angående vending af æggene. En RCom vender jo almindelige hønseæg sådan ret tæt på 180 grader. Hvad med de meget små serama æg - vender de ikke så næsten en hel omgang (og kommer tilbage til udgangspunktet)?

Vendingen kan jo ikke justeres på standard modellen.

Og bruger du bare automatisk vending hver time?

Hvor køber du easy strø, synes aldrig jeg har set det i nogen butikker.
Mvh

Claus

Offline Nielsen

• Passiv bruger
« Svar #28 Dato: 18 Februar , 2011, 19:47 »
Glemte lige at spørge angående vending af æggene. En RCom vender jo almindelige hønseæg sådan ret tæt på 180 grader. Hvad med de meget små serama æg - vender de ikke så næsten en hel omgang (og kommer tilbage til udgangspunktet)?

Vendingen kan jo ikke justeres på standard modellen.

Og bruger du bare automatisk vending hver time?

Hvor køber du easy strø, synes aldrig jeg har set det i nogen butikker.

Det har ikke været et problem, den har vendt dem hver time.

Det har jeg købt hos Land og Fritid  ;)