Dejlige kyllinger du har fået. Og nu kan de to nye lære af de to ældre
.
Får forhåbentlig lidt æg tilsendt snart så det ville være rart med lidt tips, det er jo en lidt besværlig eller sart race at udruge:
Hvilke maskine bruger du til dine Serama udrugninger?
Og hvilke fugtighed/ temperatur bruger du?
Kan læse på din hjemmeside at du bruger 43% fugt, det er ret nøjagtigt skrevet - mener du bare de almindelig anbefalede ca. 45%?
Ved ikke rigtig om jeg tør bruge tør rugning.
Når man læser om Serama på nettet synes jeg man bliver ret forvirret over de mange forskellige svar der er.
Jeg har haft brugt en lille ruger fra Danki, men den er skiftet ud med en r-com 20 standard da den er meget rost især i UK hælder de til den eller Brinsea.
Med de æg jeg har haft fået med post vil jeg sige at 43% sandsynligvis ikke er nok, den sidste rugning krævede 65% fugt for luftlommerne var utroligt store meget større end jeg ellers har set. De 2x10 æg kom fra 2 forskellige avlere, så jeg ved ikke lige hvad det har skyldes. Men vil anbefale at lyse dem så du kan se efter hvor stor den er, dog skal man huske at deres skal er ret tynd så de tørrer ret hurtigt så jeg vil nok sige. Er de normale i luftblommen så prøv med 50% fugt og reguler efter ca 10 dage hvis du skønner det nødvendigt.
Jeg vil ikke anbefale tørrugning for så tror jeg du ender med tomme æg, for som sagt har de har en tynd skal.
Ja der er mange meninger, jeg foreslår du holder dig til det de anbefaler her, så går du ikke helt galt.
http://www.seramaclubgb.co.uk/ Men igen lav et skøn hen ad vejen, serama er ikke de nemmeste og ha med at gøre men de er det værd.
Især er der et meget stort spild ved postede æg, det er en ting næsten alle er enige om. At serama æg er meget skrøbelige, det ved dem som avler serama og så er der dem som ikke mener der er nogen forskel....det så dem som ikke avler dem

Ofte klækker serama æg på 19-20 dagen, så vær beredt på det kan ske. Mine kommer oftest på 20 dagen, men har oplevet en som kom ved dag 17 engang. Så tidligt på dag 18 skal de ikke vendes mere.