Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Det der med rugning  (Læst 6961 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Tineuv

• Passiv bruger
Det der med rugning
« Dato: 28 Januar , 2011, 09:34 »
Hej igen..

Det lyder så nemt når i skriver om udrugning af de små væsener og kunne da godt tænke mig at prøve det.. Men jeg ved hverken hvordan jeg skal starte eller slutte. Har læst rigtig meget på siderne omkring udrugning og har tilmed lånt bøger på biblioteket men jeg synes ikke jeg er blever klogere.
Er der nogen der har en meget udførlig liste over hvad man gør i hvilken rækkefølge og hvad man har brug for. Kan man bare tage et par æggebakker og vende dem? og kan man evt gøre det inde i huset??Og hvad så når de er klækket, så skal de ha varme. kan man stadig have dem indenfor der.. osv osv.

Håber nogen kan hjælpe..

Mvh Tine

Offline Jean Hansen (Lavbo)

• Bruger
Sv: Det der med rugning
« Svar #1 Dato: 28 Januar , 2011, 09:50 »
Hej.

Prøv og læs dette:
http://fjerkrae.dk/prod/index.php?page=12

og dette:
http://fjerkrae.dk/prod/index.php?page=31

og dette:
http://fjerkrae.dk/prod/index.php?page=37

-og har du så evt. spørgsmål til siderne så spørg endelig.
3 hunde, 10 katte, 3 kaniner, en masse duer, skildpadder, fisk og det løse :)
Mand og 3 børn

Offline Jean Hansen (Lavbo)

• Bruger
« Svar #2 Dato: 28 Januar , 2011, 09:52 »
ps: og så er det ikke så svært som det lyder ;)
3 hunde, 10 katte, 3 kaniner, en masse duer, skildpadder, fisk og det løse :)
Mand og 3 børn

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #3 Dato: 28 Januar , 2011, 11:42 »
Tine, hvis jeg var dig, ville jeg lade en skruk klare det hele for dig. Det eneste, du skal tænke på er at sørge for befrugtede æg og så at fodre hønen. /o
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Brahmadame

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 28 Januar , 2011, 12:07 »
Jeg startede selv som 100% nybegynder i foråret. Jeg købte en lille rugemaskine fra Harald Nyborg, og fulgte meget precist denne vejledning fra America Thisted http://www.america-thisted.dk/showpage.asp?id=870&profileid=1000&siteid=1 ....Resultatet var (til min store overraskelse) at samtlige 26 æg udklækkede.

Herefter kan kyllingerne klare sig fint under en varmelampe i et par uger, med vand kyllingefoder og ren strøgelse. Det er nemt og ganske simpelt :-)

1.8 Isabella Brahma
2.5 Guld-/sortbåndet Brahma

....endvidere
1.0 gemal
0.2 børn

GKV

• Gæst
« Svar #5 Dato: 28 Januar , 2011, 12:11 »
Altså Marianne <A, du får det til at lyde så nemt og som det eneste saliggørende, at man bruger en skruk. Jeg siger som så mange andre, at det dejligste syn er en høne med kyllinger og jeg mener det. /oJeg prøver også at holde genet vedlige ved at beholde avlsdyr efter netop dem der skrukker, men det går for langsomt, hvis man skal videre med en race der trænger til at stabiliseres.

Jeg har da haft en del skrukhøns som også har fået lov til at ruge, men, men det er ikke altid, at tidspunktet passer, det er sgu´da også bøvlet, når de andre høns partout skal lægge æg i den samme rede, eller når hønen har lagt sig på 1. sal med risiko for at kyllingerne ryger ud o.s.v.os.v.

Så er der skrukhønsene, hvordan kan man vide, at de vil skrukke? Jeg ved du er glad for Wayandotter som rugemødre, men hvad nu, hvis man ikke gider at fylde sin plads op med høns, som man ingen interesse har i?

Trådstarter nævner ikke, hvilke høns hun evt. vil have, men bliver det hybider får hun aldrig nogen kyllinger, ligeledes er der da en del racehøns der heller ikke skrukker.

Så til trådstarter, find ud af hvilke høns du vil have og tag så derfra  en bestemmelse, hvad du fremover vil. Dur det ikke med en race der ikke bliver skruk, må du finde en anden, alt det er der mennesker herinde der ved en masse om.

PS Jeg smiler mens jeg skriver og vil ikke være vredladen overhovedet.

VH Gunni.
« Senest Redigeret: 28 Januar , 2011, 12:14 Fra GKV »

Offline Johanne Schiødt

• Passiv bruger
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
« Svar #6 Dato: 28 Januar , 2011, 13:10 »
Trine hvis du bare gerne vil prøve at have kyllinger, så ville jeg helt klart vælge en skrukhøne. Der er mange dværge som skrukker og de kan som regel så sammen med de øvrige høns uden problemer. Store racer kan også.

Men hvis du har et formål med kyllingerne, f.eks. et vist antal til opstart af hønsehold, så ville jeg gøre som Gunni siger og købe en rugemaskine eller evt. finde en i nærheden som har en og vil ruge ud for dig :)

Det er en stor oplevelse at få kyllinger :)
Nu tilbage som Johanne Schiødt

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
« Svar #7 Dato: 28 Januar , 2011, 13:42 »
Tine jeg synes vi har brug for noget udredning. Har du høns i forvejen? Har du overvejet hvilken race du vil have? Hvor du vil skaffe rugeæggene? Og meget mere. Selve det med at ruge ud både med hjælp af maskine og høne er ikke så svært at det bør sætte dig i panik allerede inden start. Vi skal nok bære dig på hænder og fødder gennem projektet, men vi har brug for flere oplysninger.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #8 Dato: 28 Januar , 2011, 15:09 »
Det skal vel også lige overvejes, om man vil gå ud og bruge relativt mange penge på en rugemaskine, inden man har prøvet at holde høns :D
Hvis man meget gerne vil starte med meget små (daggamle) kyllinger, er der jo også de muligheder, enten at købe nogle daggamle eller at få nogen til at ruge æggene ud.
For mig har det bare altid været legende let med mine wyandotte-tøzer, så jeg har valgt at beholde dem, selv om jeg ikke længere har en wyandotte-hane.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Johanne Schiødt

• Passiv bruger
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
« Svar #9 Dato: 28 Januar , 2011, 16:41 »
Hvad er der sket med Jensen ;)
Nu tilbage som Johanne Schiødt

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #10 Dato: 28 Januar , 2011, 16:44 »
Jensen ligger koldt og godt og venter. Vi vil ikke avle wyandotter i den næste periode, men jeg har stadig drømmen om de orange sortbåndede, så du kan tro jeg sad hårdt på mine hænder, da Karlsen fra Struer havde 1.2 til salg af dem - Struer er jo "lige rundt om hjørnet", men måske får jeg mere plads i fremtiden, og så....... *y
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Tineuv

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 29 Januar , 2011, 08:12 »
Tak for alle de mange gode kommentarer.

Lidt udredning:

Jeg har ingen høns pt. men ønsker mig et hold høns på ca. 1,12 eller lignende. Jeg er faldet for de lyse sussex så ved ikke om de er gode skrukhøner. Synes det ene tidspunkt der står de er gode og det næste at de er dårlige. Men der er vel også forskel på høns inden for samme race..
Mit ønske var at få nogle høns der allerede lagde æg og så evt ruge nogen selv ud for at få bestandel op på den måde. (og så fordi jeg har en lille datter der ville synes det var helt fantastisk)

Jeg har prøvet at have 2 høns før men tror ikke helt det er det samme som at have 12..
Jeg synes også det er relativt dyrt at gå ud og invistere i en rugemaskine hvis det ikke er noget for mig alligevel. (jeg fandt en i Bauhaus til et overkommeligt beløb, er der nogen der har kendskab til denne??)

Offline Brahmadame

• Passiv bruger
« Svar #12 Dato: 29 Januar , 2011, 09:27 »
Med det jeg har forstået på de lyse Sussex, så er det kun enkelte stammer der stadig har bevaret evnen til at ruge. Jeg har i alt fald ikke haft held med dem jeg havde. Så lyse Susses egner sig nok bedre som leverandør af kød og æg end kyllinger.

12 høner til en hane er måske ikke så hensigtmæssigt. Dels bliver det nok svært for ham at holde styr på flokken, og dels får han nok problemer med at holde fertilitesraten op på hønerne. Men på den anden side så har jeg ikke før haft så mange høner til en hane, så måske de andre har bedre erfaringer med dette?

Jeg er enig i at børn kan få stor glæde af at se kyllinger klække (min 3 årig, insistere stadig på at de æg hun henter, skal ned i den slukkede rugemaskine så kyllingerne kan komme ud). Og selvom man har mulighed for at købe daggamle kyllinger, så er det altså bare ikke det samme.

Så en evt. Revurdering af race, og justering af antal, så er du godt på vej;-)

Jeg kender ikke maskinen fra Bauhaus, men den blå fra Harald nyborg har jeg selv, og den er super til formålet.
1.8 Isabella Brahma
2.5 Guld-/sortbåndet Brahma

....endvidere
1.0 gemal
0.2 børn

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
« Svar #13 Dato: 29 Januar , 2011, 10:50 »
Man kunne jo også kontakte en avler og bestille daggamle kyllinger. Så skal man have en varmelampe til dem, og fodre flere gange om dagen. På den måde får man også tamme høns og haner med tiden. Det er hyggeligt, men man må selvfølgelig vente et halvt års tid med at få æg. Det er nu man skal ringe til avlerne og bestille kyllinger. Så har de nemlig mulighed for at planlægge efter hvornår de skal ruge ud til dig.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)