Ina sagde engang at det var utrolig skadeligt for en hunderace at blive populær. For så kommer alle de skruppelløse hundehandlere frem og prøver at tjene penge.
Min veninde ville have en Westie (vi har dansk-svensk gårdhund, men den var for almindelig for hendes smag

)og købte en fra Polen (der er de jo billigere) Men den havde ikke fået den rigtige prægning i hvalpetiden. Den kunne være 14 timer ude i haven om dagen, den følte ikke noget tilhørsforhold til menneskene. Og til sidst måtte den aflives som 7 årig p.gr.a. en lidelse med tandkødet.
Så advar alle, der vil have en billig hvalp - (det er selvfølgelig ikke en garanti for en ordentlig opvækst at hvalpen er dyr)
Vi har haft hvalpe 2 gange. Der var en som bød kr. 500,- for en hvalp " for ellers havde hun ikke råd til at få hund". Halloo, indkøbsprisen for en hund er en forsvindende lille udgift (også selv om de koster kr. 11.000) Der kan komme mange udgifter til i det forhåbentlig lange liv hunden får, man skal også, om nødvendigt, have råd til at gå til dyrlæge med kræet.
Et kørekort til at have hund, synes jeg er en god ide.
Vores naboer, unge mennesker på 22 år, havde 9 kamphundehvalpe og 2 voksne hunde i et anneks på 50 m2 (de boede der også selv) Der må jeg indrømme at jeg havde lyst til at advare de købere, der kom.