Jeg må nok gå til bekendelse og indrømme at jeg i ren forblændelse har taget chancen ved køb af hvalp fra et opdrætssted som nok ikke burde have med opdræt at gøre.
Det var den GD som jeg tidligere har skrevet om at jeg endte med at aflive fordi den pludselig fik en brist i hovedet og forsøgte ad flere omgange at tage livet af den Westi den havde levet sammen med i mere end 1½ år.
Jeg havde altid ønsket mig en tigerstribet GD, da jeg synes de er såå flotte. Kort tid efter vores 8 år gamle gule GD var død (aflivet pga af akut mavedrejning

) fandt jeg på nettet en annonce med næsten nyfødte, tigerstribede hvalpe. Fra Kennel xxxx. Jeg fik aftalt en dato for et besøg og på dagen ringede lige for at fastsætte besøgstid. Fik så at vide at det ville blive på en venindes adresse, da det havde været nødvendigt at flytte mor og hvalpe. Et eller andet urimeligt krav fra Dansk Kennel Klub, men noget der var styr på.
Nå men vi tog til den angivne adresse, hvor også sælger var til stede. Det var et lille parcelhus med en lille have og et aflukke bagtil, hvor der blev 'holdt' et par GD-er. Den del brød vi os ikke om, men mor og hvalpe var inde i huset og vi fik al den tid vi ville til at lege med alle hvalpene, og udvælge en som vi på et senere tidspunkt kunne købe. Opholdet hos veninden var kun midlertidigt, fik vi at vide, og udelukkende fordi DKK havde lavet noget kludder i noget papirarbejde.
Vi reserverede en tævehvalp, men med det forbehold at vi ville have lov at besøge den nogle gange mere i de kommende uger inden endeligt tilsagn.
Det blev efterhånden som tiden gik lidt mere uldent omkring dette udestående med DKK, men da vi ikke havde planer om avl var registrering i DKK ikke altafgørende, bare hunden var i orden. Vi ville dog ikke betale for en udstillingshund, hvis papirerne ikke var i orden. Det skal siges at jeg deltog i 3 udstillinger med vores første GD, mens hun var unghund, så deltagelse i udstillinger kunne muligvis komme på tale hvis papirerne var i orden.
Nå, men vi besøgte hvalpen 3 gange mere inden overtagelsen fandt sted, og den og de andre hvalpe så ud til at fungere fint hver gang, og de så i det hele taget sunde og raske ud.
Ved det ene af disse besøg var kun veninden til stede, og hun valgte at lukke moderen ud i baghaven til de andre GD-er. Efter nogen tid blev der en voldsom uro i baghaven og veninden gik ud til de, nu 3, voksne GD-er. Hun fik dysset dem ned og lukket en af dem ind i en slags gård. Men hun kom ind med en 4-5 cm lang flænge i underarmen. Men hun slog det hen og sagde at hun havde fået armen ind mellem 2 hunde der viste tænder ad hinanden. Og her burde vi jo nok have set advarselslamperne.
Vi fik at vide at faderen til vores hvalp var en udstillingshund fra en anden avler, men det kunne vi ikke rigtigt få papir på fra DKK, hvilket resulterede i et mindre afslag i prisen.
Vi fik vores hvalp hjem til den aftalte tid. Vi havde mange 'angst'problemer med hvalpen i starten. Men vi gik mange ture med den. Gik til hvalpetræning, og hvad vi ellers kunne gøre for at gøre den tryg ved andet end de nærmeste omgivelser. Og den del lykkedes ganske fint.
Men i 2-års alderen, som tidligere beskrevet i en anden tråd, blev den pludselig aggresiv overfor vores Westi, som den ad flere gange var klar til at slå ihjel. Og vi endte med at lade GD-en aflive, af frygt for at det skulle blive værre, og måske næste gang være et menneske (barn).
Vi kom efterfølgende til den konklusion, at det sandsynligvis var faderen til hvalpene der gik i den omtalte baggård, og at han formentlig slet ikke var egnet til avl pga en brist i hovedet.
Vi kontaktede 'avleren' efter disse hændelser, men hun var ophørt med avl og havde 'afviklet' sine hunde et ½ år efter vi havde købt vores hvalp, og havde iøvrigt ikke lyst til at tale med os om det. Og det var ikke fordi vi forlangte refundering eller lignende. Vi ønskede sådan set blot at finde ud af hvad der kunne være gået galt, være årsag. Men vi stod tilbage med nogle ubesvarede spørgsmål.
Nu har vi så en Blue Merle han GD, som er lige så god og blid som vores første gule GD.