Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Et "æg"- te mysterium  (Læst 1272 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Heidi NJ

• Passiv bruger
  • Det er høns! De er ikke organiserede!
Et "æg"- te mysterium
« Dato: 26 Januar , 2011, 21:29 »
Da jeg samlede æg i dag fandt jeg hvidt æg med en anelse gulligt skær. Det overraskede mig ærlig talt lidt da der i den gård er 2 orper, 3 maraner og 1 farverolles.

Farverolles hønen er kun 18 uger gammel, men det er nærmest den eneste der kan have lagt dette æg. Begge orper ligger fine lyse brune æg og maranerne fine mørkebrune, er dog ikke sikker på at alle 3 er begyndt, men i hvert fald de to af dem. Men kan min farverolles virkelig allerede være startet i en alder af kun 18 uger? I leksikonet står der at de lægger lysegule til brune æg?

På billedet er det øverst fra venstre æg fra

hybrid, maran, farverolles??, landhøne, araucana og orpington.

Og er det i øvrigt ikke bare en fantastisk smuk bakke æg?! Men bliver jo glad i låget af at se sådan en også er den min *o *o *o
Med venlig hilsen Heidi

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
Sv: Et "æg"- te mysterium
« Svar #1 Dato: 26 Januar , 2011, 21:48 »
Bestemt et flot syn.

Jeg synes iøvrigt dit Orpington æg virker meget mørkt i forhold til de æg jeg får.

Synd du har reduceret billedstørrelsen så kraftigt. Det bliver næsten ikke større når man dobbelt-klikker på det.
Mvh
Erik Andersen

Offline Tanja S.B.

• Bruger
« Svar #2 Dato: 26 Januar , 2011, 21:50 »
Tillykke med de fine æg, Heidi. Vi har jo næsten "de samme" høns, så det ligner min æggebakke til forveksling og den fornøjer mig HVER dag *o (du mangler bare lidt dværgorper, så har man en undskyldning for at putte to spejlæg på et stykke rugbrød ;))

Til sagen: mine faverolles lægger næsten hvide æg, så jeg tror da også det er din faverolles der er begyndt /o Indimellem sker det jo at de er hurtige ;)
Mvh. Tanja :)
Maran (sort-kobber og blå-kobber)
1,4 serama (børnenes)
+ diverse

0,1 kleiner münsterländer, 1,2 katte, 2,0 banditter

www.racefjerkrae.dk
www.orpington.dk
http://maranklub.dk

Offline walter

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 27 Januar , 2011, 02:06 »
Jeg tror også det er en Faverolles
blå og  sort doppel randet barnevelder i stor, dansk landrace   sølvhalset i stor, laksefarvet faverolles i stor, hvide faverolles i stor og laksefarvet blå i stor, Maran i S/K og B/K i stor
 lutte brun i dværg,  Thyringer Skæg i dværg,farverne chamois/hvid plettet,og sort/guldplettet, guldhalset, sort og hvid.Brakel i sølv,guld og chamoi 0,1 Newfoundlænder. 0,1 grå tigerstribet kat

Offline Heidi NJ

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 05 Februar , 2011, 19:43 »
Når jeg nu for tænkt nærmere efter var det æg hun kommer af egentlig heller ikke særligt mørkt. Men jeg må tilstå at jeg egentlig i forhold til beskrivelsen i leksikon havde regnet med at de var mørkere. Ikke at det betyder noget.

Undrer mig dog lidt at der ikke er kommet flere æg fra hende. Det er nu 10 dage siden hun lagde sit første æg og så lang tid har jeg ikke før oplevet at der går inden nummer 2 æg kommer... Lidt mærkeligt ???
Med venlig hilsen Heidi

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
« Svar #5 Dato: 05 Februar , 2011, 19:51 »
Flotte æg Heidi /o!!

Mine maraner begyndte at lægge æg da de var 18 uger gamle, så mon ikke også din faverolles har "tyvstartet"? ;).
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Christina

• Passiv bruger
  • Alle burde have en 2-årig...
« Svar #6 Dato: 05 Februar , 2011, 20:26 »
Hvor ER det bare en flot bakke æg!!!! *p Hvilken farve er dine maraner? :)

Susanne

• Gæst
« Svar #7 Dato: 05 Februar , 2011, 20:34 »
Flotte æg, Heidi  /o

Jeg bliver lige lidt nysgerrig. De to sorte, du fik fra mig - lægger de æg begge to? Og er de mørkebrune eller lidt for lyse?

Jeg har selv to sorte høner fra samme klækning - den ene lægger meget mørke æg - den anden kun mellembrune. De er iøvrig startet for en god uge siden  :D

Offline Heidi NJ

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 05 Februar , 2011, 22:08 »
@ Susanne. Ja mine to sorte damer lægger begge æg og de er fint mørke. Det er en af deres der er på billedet /o . De startede begge i løbet af den første uge i januar  *o . De var lidt tilbageholdende i starten, men nu har de luret hvad der (som regel) sker når jeg kommer, så man skal passe meget på ikke at træde dem over tæerne. Jeg er bare så glad for dem Susanne ;D

@ Christina. Jeg har to flotte sorte jeg fik af Marianne og en hvid som jeg har fået af Thomas (Psycho). De lægger alle nogen flotte mørkebrune æg.
Med venlig hilsen Heidi