Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: 2 haner  (Læst 6159 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Lyøgaard

• Passiv bruger
2 haner
« Dato: 26 Januar , 2011, 18:50 »
Hej Alle

Jeg har en hønsegård på 85 cm med 2 huse og vandbad.

I gården går der 11 Isa Brown høns og 1 Isa Brown Hane "samme alder" samt 2 moskus ande damer.

Nu er jeg blevet tilbudt en stor flot Rhode Island Red Hane..

Tør jeg lukke dem sammen?

Ellers så vil jeg skille dem ad så RIR skal gå sammen med de 2 andedamer og så på sigt få et par damer af egen race.

Offline Lyøgaard

• Passiv bruger
Sv: 2 haner
« Svar #1 Dato: 26 Januar , 2011, 18:58 »
jeg mener 85 m2 /o
hej Alle

Jeg har en hønsegård på 85 cm med 2 huse og vandbad.

I gården går der 11 Isa Brown høns og 1 Isa Brown Hane "samme alder" samt 2 moskus ande damer.

Nu er jeg blevet tilbudt en stor flot Rhode Island Red Hane..

Tør jeg lukke dem sammen?

Ellers så vil jeg skille dem ad så RIR skal gå sammen med de 2 andedamer og så på sigt få et par damer af egen race.

[/quote]

Offline mortends

• Passiv bruger
  • Nu med billede af mig selv...
« Svar #2 Dato: 26 Januar , 2011, 19:04 »
Nu er det ikke så velset hos myndighederne at ænder og høns går sammen - faktisk skal der være 15 m. "spærrezone" imellem dem...

MEN - dit spørgsmål ang. 2 haner sammen... Jeg ville nok prøve og se hvordan det går. Din gård er helt klart stor nok til to flokke og når der er 2 huse også ville jeg helt klart prøve det af - jeg ville mene at du har gode odds for at de kan enes. Ellers findes der mange gode opskrifter med hane...
Mvh. Morten

"Besætningen": Har solgt gården og er flyttet til byen - så ingen fjer pt.

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
« Svar #3 Dato: 26 Januar , 2011, 19:05 »
Jeg ville nu nok have betænkeligheder ved at lukke en ny hane ind til en etableret flok med egen hane. Det kan gå grueligt galt.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline mortends

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 26 Januar , 2011, 19:22 »
Når jeg skriver "prøve og se hvordan det går" mener jeg også at man skal være TIL STEDE i hønsegården og være meget opmærksom på begge haner - hvis den gamle hane ikke vil acceptere den nye hane vil det tydeligt fremgå af hans adfærd. Tro mig - det har jeg prøvet...  /d

Jeg tror sandsynligheden for succes er størst, hvis den nye hane har en lille flok høner med, så der naturligt er to flokke.
Mvh. Morten

Offline Lyøgaard

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 26 Januar , 2011, 19:56 »
-tak for svar præcis som du skriver morten har jeg tænkt mig at prøve mig frem..kender du nogen heroppe på nordfyn der sælger rhode island høner?

Vh

Søren

PS mht til ænderne så har jeg tænkt at de skal ud at gå på en stor mark sammen med kalkuner og gæs til foråret.

Offline Lyøgaard

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 26 Januar , 2011, 21:14 »
Hej morten

2 RIR damer er bestilt. de ankommer samme dag som hanen..

det bliver spændende..glæder mig og håber det går godt /o

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #7 Dato: 27 Januar , 2011, 07:38 »
Hønsefugle må i følge lovgivningen ikke gå sammen med svømmefugle, så dine kalkuner må heller ikke gå sammen med dine ænder og gæs.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Lyøgaard

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 27 Januar , 2011, 14:45 »
det var jeg ikke klar over.. så bliver det kun ænder og gæs så! ::)

Offline Lene Lestat

• Bruger
    • www.lestat.dk
« Svar #9 Dato: 27 Januar , 2011, 19:50 »
Ja tåbelig regel, men nok bedst at overholde den, for der kunne jo komme nogen forbi som "fik ondt i røven" og meldte dig.

For sådan er verdenen efterhånden desværre skruet sammen.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Lyøgaard

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 29 Januar , 2011, 19:35 »
Hej alle

Så skete det..

Fredag middag blev RIR hane med 2 nye damer lukket ind i det ene hønsehus for at tilvende dem til hus samt lyde fra hønsegården.

Lørdag middag blev lugen så åbnet ud til hønsegården. kan tro der lige var nogle ISA damer der lige kiggede en ekstra gang da den store flotte herre trådte ud af huset  :o

Det hele forløb rigtig rolig hele dagen, på et tidspunkt spiste ISA og RIR hane af samme salat blad uden problemer.
Håber det fortsætter i samme fantastiske stil.

Her til aften gik alle høns så i seng hver flok hver sit hus.

PS ænderne går nu over på marken og hygger sig, på mandag ankommer en flot andrik så der forhåbentlig kan komme gang i befrugtning og æglægning, og en flok skønne ællinger.

Offline Lene Lestat

• Bruger
    • www.lestat.dk
« Svar #11 Dato: 29 Januar , 2011, 19:45 »
Jamen jamen det er altid dejligt når tingene går op i en højere enhed og lykkedes.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:

Offline mortends

• Passiv bruger
« Svar #12 Dato: 30 Januar , 2011, 08:15 »
Hej alle

Så skete det..

Fredag middag blev RIR hane med 2 nye damer lukket ind i det ene hønsehus for at tilvende dem til hus samt lyde fra hønsegården.

Lørdag middag blev lugen så åbnet ud til hønsegården. kan tro der lige var nogle ISA damer der lige kiggede en ekstra gang da den store flotte herre trådte ud af huset  :o

Det hele forløb rigtig rolig hele dagen, på et tidspunkt spiste ISA og RIR hane af samme salat blad uden problemer.
Håber det fortsætter i samme fantastiske stil.

Her til aften gik alle høns så i seng hver flok hver sit hus.

PS ænderne går nu over på marken og hygger sig, på mandag ankommer en flot andrik så der forhåbentlig kan komme gang i befrugtning og æglægning, og en flok skønne ællinger.

Helt perfekt hvis de kan finde ud af at holde to flokke - jeg tænker at der hvor problemerne KAN opstå er hvis nogle af hønerne pludselig finder på at gå lidt for meget med den anden flok, men det er da skønt at det lykkedes.
Mvh. Morten