Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: And som bløder fra halefjer - råd søges hurtigt...  (Læst 9151 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Marianne M.

• Passiv bruger
And som bløder fra halefjer - råd søges hurtigt...
« Dato: 26 Januar , 2011, 18:46 »
Jeg har en ung moskusand, som de andre åbenbart er efter, for den har knækket adskillige halefjer, og den bløder fra de fjerskeder der sidder tilbage. Hvad kan jeg gøre for den, bortset fra at sørge for, at de ikke kan bide den i halen mere? (hvilket så vil sige den skal gå alene, og det er jo synd..)

Er det forsvarligt (jeg regner med at det gør ondt... ??? ) at hive de berørte fjerstumper ud - hvis den på den måde holder op med at bløde - ?

Jeg har haft fat i den for at se hvad der var galt, og den vejer ikke så meget, den bliver nok også holdt fra foderet. Desværre er jeg ikke ret meget hjemme i de lyse timer p.t., så jeg har ikke rigtigt kunnet observere hvad det er der sker...

Skal jeg gribe til øksen og få det overstået?
Mvh Marianne

Offline Helle Enevoldsen (josefineamanda)

• Passiv bruger
Sv: And som bløder fra halefjer - råd søges hurtigt...
« Svar #1 Dato: 26 Januar , 2011, 19:16 »
Jeg brugte bentjære til mine høns; da jeg havde det problem. Kan købes på apoteket. Husk handsker. Det lugter fælt. America har også et produkt mod fjerpilning .
Mvh. Helle
Familien består af:
1 mand og to døtre.
Store sorte Australorps, Gule Orpington, MEDK, 1.2 gæs,
4 hunde, 2 katte.

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 26 Januar , 2011, 19:18 »
Evt. Lidt fred og ro afskærmet fra de andre. :D ;)
Mvh. Helle
Familien består af:
1 mand og to døtre.
4 hunde, 2 katte.

Offline Marianne M.

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 26 Januar , 2011, 19:46 »
Bentjære... det har jeg aldrig hørt om før.. Men det kunne jeg jo prøve! Tak for rådet.

Problemet er jo desværre nok, at hun er 'underand', og at holde hende alene vil være synd, synes jeg. Det er jo ikke sikkert problemet løses ved at holde hende væk fra de andre, da hun skal tilbage igen på et tidspunkt, og mon så ikke balladen starter forfra, bare fordi hun så er ny i flokken. Og nej, jeg skal ikke have flere ænder eller flere andegårde at passe... Jeg går i tænkeboks.

Og jeg vil lige præcisere, at det ikke er denne and jeg lige har skåret til kebab (se anden tråd)  ;)
« Senest Redigeret: 26 Januar , 2011, 22:18 Fra Marianne M. N. »
Mvh Marianne

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 26 Januar , 2011, 22:20 »
Karantæne er kun til det ikke længere bløder. Det er forstærkende for adfærden med frisk blod. Så det er bare til at det er helet.
Mvh. Helle
Familien består af:
1 mand og to døtre.
4 hunde, 2 katte.

Offline Storm-Olsen

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 27 Januar , 2011, 06:49 »
Er du sikker på, hun ikke er i kraftig fældning?
Vi har et par gange haft unge ænder, der fældede så kraftigt, at det blødte og så meget voldsomt ud.
Vi har isoleret dem, indtil de ikke blødte mere, og så er de kommet ud med de andre igen uden problemer.

Alternativt.. hvis du kan holde hende inde, indtil hun er helet, så kan vi måske evt osv. bytte en and og se, om det hjælper.
(Og nej, jeg har ikke diskuteret det med Hr. Storm-Olsen endnu. Men når det er dig, plejer han at være så sød!)

Offline Marianne M.

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 27 Januar , 2011, 07:53 »
Godmorgen, Tine  :)

Ja, det er stort set hele halen der mangler/er knækket og det ser ikke naturligt/fældningsagtigt ud. Det ser faktisk slet ikke godt ud, men der er heldigvis ikke noget galt i huden - betændelse eller lignende.

Hun går også en del alene, og vil ikke ind til de andre om natten, og det kan man jo ikke fortænke hende i...

Hun bliver sat for sig selv og får lidt ekstra godt at spise, så må vi se om ikke det går over snart. Det er selvfølgelig den enlige ælling vi fik sidste sommer. Og selv om den fik en ællinge-ven som selskab er den altså blevet underanden i flokken, åbenbart.

Tak for et evt.-tilbud om at bytte en and, men jeg tror jeg prøver at klare det  ;)
Mvh Marianne

Offline Benny

• Passiv bruger
  • Ikke så køn, men vistnok rar.
    • Hovsaarten
« Svar #7 Dato: 27 Januar , 2011, 11:27 »
Hej Marianne

Vi plejede at sige med fuglene, at rykke en fjer ud, svarer til at rive et hår ud på os selv... Så det er altså ikke noget der tilfører anden ulidelige smerter.

Hvad der måske er vigtigere at tænke på... Lader du fjerstumperne sidde, så vil den først danne nye fjer, når den smider stumperne ved naturlig fældning... Rykker du stumperne ud, begynder den straks at danne nye fjer...

Så hvis du vil undgå, der går en barnumset and rundt, rykker du 25% af fjerstumperne ud... Når de nye fjer er tilpas fremme, snupper du yderligere 25% o.s.v.... Så ser anden altid rimeligt godt ud, og kan holde nummeren nogenlunde lun.

M.V.H....Benny..
Vi er skøre i skallen, men vi er friske :-))

Offline Marianne M.

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 27 Januar , 2011, 12:00 »
Hej Benny - ja, det var jo også lidt i den retning jeg tænkte - med at rykke nogle fjer ud. Og så stopper blodtilførslen vel også til fjeren, så blødningen stopper. Den går og virrer irriteret med halen, så blodet om ikke sprøjter, men i hvert fald så meget at blødningen holdes i gang, så jeg tror heller ikke det vil skade at rykke de værste fjer ud. Tak for din kommentar  :)
Mvh Marianne

Offline Wanda

• Passiv bruger
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
« Svar #9 Dato: 27 Januar , 2011, 12:19 »
Den må da også bo her.... der er ikke andre ænder der kan skade den og den kan få solskinsgården for sig selv :)
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline Marianne M.

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 27 Januar , 2011, 12:23 »
Kommer du så og henter den ? Jævnaldrende ung and kan medfølge, tror ikke det er den der er den grusomme...  ;D
Mvh Marianne

Offline Wanda

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 27 Januar , 2011, 12:33 »
det kunne da nemt ske :) det er jo ikke fordi jeg syntes moskusænder er sådan waoowwww (Læs jeg syntes de er grimme ;) )men det er da synd for det bette pus ;)
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline Marianne M.

• Passiv bruger
« Svar #12 Dato: 27 Januar , 2011, 12:49 »
Wanda, denne and er faktisk ret køn, sort og hvid og feminin at skue... og dens veninde er hvid. Og det er andrikkerne der er grimme...  ;)
Mvh Marianne

Offline Wanda

• Passiv bruger
« Svar #13 Dato: 27 Januar , 2011, 12:50 »
ok ;)  jeg har ikke lige planer om en tur til Fyn pt, det er som om der er en hel masser der vil have penge ud af mig for tiden :( men hvis vi kan finde noget transport så er hun og veninden velkomne på ferie her... så kan du jo få dem igen når de har ædt sig store og stærke ;)
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline Marianne M.

• Passiv bruger
« Svar #14 Dato: 27 Januar , 2011, 13:15 »
Wanda - flytter de, skal de ikke tilbage igen... Men allerførst må jeg give det lille væsen lidt omsorg  ;)
Mvh Marianne