Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Hvilke dværge/små høns er de bedste æglæggere?  (Læst 14354 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Brianito

• Passiv bruger
Hvilke dværge/små høns er de bedste æglæggere?
« Dato: 26 Januar , 2011, 12:41 »
Ja.. som overskriften siger, kunne jeg godt tænke mig at vide hvilke af de små racer der lægger flest æg.

Vi har nemlig kun plads til 4-5 høns, og vi elsker æg :-)

De må også gerne være rolige af temperament og "gode til børn" :-).
1.6 Sebright guld sortrandet
0.1 Sebright, sølv sortrandet
0.5 Bantam, hvid med sort hale
0.2 Bantam, sort
0.2 Bantam, naturfarvet

Offline Carsten Blohm

• Bruger
Sv: Hvilke dværge/små høns er de bedste æglæggere?
« Svar #1 Dato: 26 Januar , 2011, 12:47 »
Hej

Du skal købe nogle Australorps dværge

stille og rolige dyr og prima æg læggere /o
mvh
Carsten  
Opdrætter af
Sorte Nøgenhals dv.
Blå kochin dv.
www.silkeborg-fjerkraeklub.dk
www.racefjerkrae.dk
www.dommerringen.dk
www.italienerklubben.dk

Offline Wanda

• Passiv bruger
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
« Svar #2 Dato: 26 Januar , 2011, 12:48 »
Dværg nøgenhals.... de har det hele... jeg har både silker og dv. kochin men den mest stabile æglægger og den høne med størst personlighed og størst charme.  :)

Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline Rixen

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 26 Januar , 2011, 12:54 »
Jeg vil helt klart anbefale  dværg wyandotter..det er smukke høns der findes i mange farver, de lægger desuden æg med en ret stor blomme i..ulempen er nok at de skrukker meget..
Mvh. Rikke

3.6 Guld/sortbåndet Brahma, 1.9 Gul Orpington, 3,7 blå/splash/sort Orpington, 1.4 Hvid/sort(blå)Columbia Brahma, 1.4 lys sussex, 1.4 Grågæs m. toulouser, 2.4 Rouenænder.

Offline Kaffka

• Bruger
« Svar #4 Dato: 26 Januar , 2011, 13:07 »
De såkaldte hybrider, Isa Warren, Lohman mm., er egentlig en stor race men den er ikke så stor en høne i virkeligheden. Der er dog mange delte meninger om disse høns - nogen skriver de er dejlige og bliver nærmest tamme og andre skriver de kan virke lidt aggresive og have eller starte dårlige vaner såsom fjerplukning (jeg personligt hælder til det sidste, har haft Silver Lohman).

Men et er sikkert: de lægger MANGE og STORE æg! 3-4 vil så rigeligt kunne dække jeres behov, det er helt sikkert.

Men spørgsmålet gik jo på dværg høns og min erfaring er at det med æg ydelse ikke så meget hænger sammen med racen som med hvordan du fodre. Altså så længe vi snakker om samme dværg hønse type. F.eks. er der jo de specielle typer, de lette typer, de mellemsvære og de svære typer.

Hvis dine høns bliver for fede fordi du fodre alt for meget med f.eks. hvede ("af hvede bliver de fede") får du næsten med garanti ingen æg. Fodre du begrænsen med så de spiser op af en god kornblanding (og altid har adgang til æglægningspiller) får du som regel godt med æg.
Ved at overfodre kan man næsten ødelægge enhver god race.

Men generelt er racer som New Hamshire, Wyandotter, Welsummer, Australops, Sussex og Oppingthon (alle i dværg) gode æglæggere - Welsummer nok den der lægger de største æg. Alle er rimelig lette at få fat på.

Så jeg synes egentlig det gælder om at vælge dem man synes er flottest.
Mvh

Claus

Offline Tanja S.B.

• Bruger
« Svar #5 Dato: 26 Januar , 2011, 13:23 »
Når I kun skal have 4-5 høns, synes jeg det er vigtigt, I finder en race, der ikke skrukker for tit (og måske slet ikke). Hvis man, som jeg, har omkring 23 høner, så er det ligemeget om der er 4 der skrukker - men hvis man kun har 5 høner og 4 af dem skrukker, så... ;)

Vi startede som jer, med kun at skulle have 5 høns, ingen hane og kun for æggenes skyld. Vi startede med isa brown og var faktisk rigtig glade for dem. Grunden til vi gik væk fra dem var, at der nærmest ikke er kød på dem, så når man slagter dem er de stort set lige til skraldespanden og det synes jeg egentlig var lidt synd. Siden greb det om sig ::)

Et andet godt bud kunne måske være danske landhøns. Så vidt jeg ved er de ikke kendt for at skrukke i stor stil og selvom det ikke er en dværg, så er de jo ikke store. Jeg har kun hørt godt om deres æglægningsevner. Der er så forskel på om de benævnes livlige eller forvildede/flyvske osv. ;) Jeg tror, det handler om, at man bruger tid hos dem...

Ellers tror jeg også, at australorps dværge er et godt bud /o
Mvh. Tanja :)
Maran (sort-kobber og blå-kobber)
1,4 serama (børnenes)
+ diverse

0,1 kleiner münsterländer, 1,2 katte, 2,0 banditter

www.racefjerkrae.dk
www.orpington.dk
http://maranklub.dk

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
« Svar #6 Dato: 26 Januar , 2011, 15:15 »
Danske dværglandhøns er glimrende skrukker. Mine har udruget adskillige hold kyllinger hvert år, sååå det skal nok ikke være dem. Men ellers lægger de pænt med små fine hvide æg.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Tanja S.B.

• Bruger
« Svar #7 Dato: 26 Januar , 2011, 15:29 »
Danske dværglandhøns er glimrende skrukker. Mine har udruget adskillige hold kyllinger hvert år, sååå det skal nok ikke være dem. Men ellers lægger de pænt med små fine hvide æg.

Nu var det netop ikke dværgene jeg mente, Henriette ;) (jeg vidste faktisk slet ikke der fandtes en dværg ::)) Skrukker de store?
Mvh. Tanja :)
Maran (sort-kobber og blå-kobber)
1,4 serama (børnenes)
+ diverse

0,1 kleiner münsterländer, 1,2 katte, 2,0 banditter

www.racefjerkrae.dk
www.orpington.dk
http://maranklub.dk

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
« Svar #8 Dato: 26 Januar , 2011, 15:42 »
Jeg kan ikke udtale mig af egen erfaring, men jeg købte mine af Walter, og han siger at de store også skrukker. Dværgene skrukker først når det er blevet ordentligt varmt, men gerne hen af efteråret også. De store skulle også først skrukke hen på foråret ifølge Walter. De er tæt på "vildhøns" i den henseende. Til gengæld har jeg fået masser af æg fra de store landhøns lige siden de gik i gang. Man kan tælle på ægmængden hvor mange høns der er gået i gang! I efteråret og indtil nytår fik jeg 3-4 æg fra 10 høner, men nu får jeg 6-8 dagligt.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Eva

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 26 Januar , 2011, 20:59 »
 Hvilke dværge/små høns er de bedste æglæggere?

Lige netop det spørgsmål kom jeg selv med på udstillingen i Hundslund i week enden. Der var ingen tøven hos den dommer jeg spurgte: det er enten  Welsummer eller RIR kom det promte.

Så var jeg lige henne ved de bure igen og det var begge flotte dværghøns, jeg synes nemlig også at der er vigtigt at de er smukke at se på.

Jeg kan ikke rigtig finde ud af om jeg mener nøgenhalse er grimme eller bare mærkelige. Men har før hørt at de er gode til at levere æg. Smag og behag  ;)

Venlig hilsen
Eva

Offline Brianito

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 28 Januar , 2011, 13:01 »
Der var ingen tøven hos den dommer jeg spurgte: det er enten  Welsummer eller RIR kom det promte.

Er det ikke svært at få fat i dværg Welsummere?

Er der nogle der har erfaringer med om de også er til at få gjort nogenlunde tamme?
1.6 Sebright guld sortrandet
0.1 Sebright, sølv sortrandet
0.5 Bantam, hvid med sort hale
0.2 Bantam, sort
0.2 Bantam, naturfarvet

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #11 Dato: 28 Januar , 2011, 13:46 »
Der er en i min lokale fjerkræklub, der avler dem.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #12 Dato: 28 Januar , 2011, 14:48 »
Ellers er der også Italiener, Legbar og Tysk Sperber som er gode æglæggere, men de er ligesom Danske Landhøns i den lette og lidt mere livlige ende.

Så Rhode Island Red, Australorps, Sussex og Wyandotter er mere i den "tunge" ende og knap så flyvske.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Andreas

• Passiv bruger
« Svar #13 Dato: 28 Januar , 2011, 15:16 »
Jeg har dværg Welsumere. Welsumerne er de høns der levere flest æg herhjemme hos mig. Udover at de giver mange æg, er æggene også store, iforhold til de  kommer fra dværghøns. Jeg har hele vinteren fået cirka 1 æg om dagen fra 4 høner, og det er uden kunstigt lys :). Mine er ikke flyvske eller bange af sig, men heller ikke ligesom Maranerne, som man næsten falder over :). Jeg har så heller ikke gjort så meget for at gøre dem helt tamme, så det kan nok godt lade sig gøre. Jeg ved at Thomas Poulsen fra Struer fjerkræklub avler welsumere i dværg. Han er også medlem herinde.   
Maraner i blå/kobber, splash og sort/kobber.

Offline Eva

• Passiv bruger
« Svar #14 Dato: 28 Januar , 2011, 20:16 »
Jeg ved ikke om det er svært at få fat i Welsumer, de har en hjemmeside der er meget sparsom, men der er da tlf nummer på bestyrelsen.
Her må der jo være overblik over avlerne og hvor i landet de bor. De orange er extremt flotte.
Venlig hilsen
Eva