Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Isa brown og lyse sussex  (Læst 7569 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Tineuv

• Passiv bruger
Isa brown og lyse sussex
« Dato: 26 Januar , 2011, 11:51 »
Hej Herinde-

Jeg er helt ny herinde. For nogle år siden da vi købte vores ejendom fik vi to høns i indflyttergave, men vi var slet ikke klar til høns og havde ikke de egnede faciliteter til dem. Jeg havde dem dog nogle måneder hvorefter de til sidst blev taget af en ræv  :'(
Siden har jeg sådan ønsket mig høns i rigtige facilitetet og har endelig fået manden overtalt.

Vi har et fint redskabsrum i haven vi ikke bruger og som er hævet lidt fra jorden. Det er ca. 6 m2. Dertil vil vi indhegne små 30 m2 have til hønsene. Er dette stort nok? Desuden er meningen at de skal kunne gå frit på grunden som er små 4000m2 så plads håber jeg der er nok af.

Jeg kunne godt tænke mig lyse sussex og Isa Brown. Kan man godt sætte disse sammen?
Og kan man have en hane til begge racer??
Hvor mange høns er forsvarligt at have på det nævnte område??

På forhånd tak

Tine

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Isa brown og lyse sussex
« Svar #1 Dato: 26 Januar , 2011, 12:00 »
Isa Brown er som sådan ikke en race, men en hybrid avlet med henblik på mange æg- de er ikke som sådan beregnet til videre avl. Men kan selvfølgelig godt få kyllinger.

Så hvis jeg var dig, så ville jeg have en Sussex hane, Sussex høner og så kun høner af Isa Brown. desuden vil du opnå en krydsnings frodighed ved at parre en ren race på hybriderne.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline mortends

• Passiv bruger
  • Nu med billede af mig selv...
« Svar #2 Dato: 26 Januar , 2011, 12:03 »
Velkommen til!

Du kan sagtens have en lille flok gående under de forhold du nævner. 30m2 er en fin stor hønsegård at have. Jeg vil tro at du kan have 8-10 stykker der uden problemer (?) Det er nok huset på 6 m2 der sætter begrænsningen, men der må andre lige supplere...

Det med de to haner i samme hønsegård diskuteres ofte herinde. Jeg har personligt ikke haft held til at have to haner gående sammen. Jeg har faktisk lige slagtet en sussex hane, fordi han blev kønsmoden og så ville min gamle australorps hane ikke længere acceptere ham i flokken og der blev lidt hanekamp ind imellem, så ikke to haner i min hønsegård i hvert fald.

Held og lykke med projektet!
Mvh. Morten

"Besætningen": Har solgt gården og er flyttet til byen - så ingen fjer pt.

Offline Tineuv

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 26 Januar , 2011, 12:13 »
Tak for jeres svar.
Det lyder fornuftigt med Sussex Hane og ingen Isa Brown hane.

UPS kan se jeg skrev 6 m2 hønsehus, der skulle stå 9 m2..  ::)

Håber jeg kan have et fint hold høns i de omgivelser  /o

Offline Jean Hansen (Lavbo)

• Bruger
« Svar #4 Dato: 26 Januar , 2011, 12:15 »
Velkommen til.
Du skal regne med ½kvm hus og 2kvm udendørs areal pr høne/hane lidt mindre hvis du vælger dværghøns

Hvad race det skal være...har du prøvet at kigge her:
http://fjerkrae.dk/leksikon/pmwiki.php/Leksikon/Racebeskrivelser
-her er næsten alle racer beskrevet.
3 hunde, 10 katte, 3 kaniner, en masse duer, skildpadder, fisk og det løse :)
Mand og 3 børn

Offline Tanja S.B.

• Bruger
« Svar #5 Dato: 26 Januar , 2011, 12:26 »
Hej og velkommen, Tine :D
Jeg tilslutter mig ovenstående råd, men vil blot supplere lidt:
9 kvm er rigtig fin hønsehus-størrelse, men selvfølgelig ikke stort nok til 30 høns ;) Begræsningen viser sig oftest om vinteren, hvor hønsene kan finde på at blive indendøre i lange tider pga. sne (mine har indtil for 14 dage siden) ikke været ude i halvanden måned pga. sne. Men de kan godt tåle kulden, så du hjælper dem meget ved at lave en del af din udendørs gård overdækket og evt. med læsider. Så har de også altid et sted de kan støvbade, finde læ og gå at skrabe lidt i jorden - så skal du bare se verdens lykkeligste høns /o

Jeg har haft isa brown, men aldrig sussex. Jeg er sikker på de nok skal kunne klare det fint sammen. Isa'erne kan godt være ret stride overfor nyankomne, så hvis du har mulighed for det, så få sussex'erne først og isa'erne lidt senere. På den måde er jeg næsten overbevist om, at du ikke får problemer.

Rigtig god fornøjelse!
Mvh. Tanja :)
Maran (sort-kobber og blå-kobber)
1,4 serama (børnenes)
+ diverse

0,1 kleiner münsterländer, 1,2 katte, 2,0 banditter

www.racefjerkrae.dk
www.orpington.dk
http://maranklub.dk

Offline Jette Jensen

• Passiv bruger
  • Grib dagen, timen, minuttet
« Svar #6 Dato: 26 Januar , 2011, 13:34 »
Sussex lægger mange æg, så du kan da vurdere dit æggebehov om det er nødvendigt at have hybrider (isa)

Man kan også starte op med isa'er og se om det er noget for jer med høns og så udvide hen ad vejen.

Og husk at det ikke er som med mand/børn/hunde, høns kan man altid sælge, give væk eller spise  ;D
Med venlig hilsen
Jette Jensen

0,0,0, men stadig med en drøm om sussex høner!

Offline Heidi NJ

• Passiv bruger
  • Det er høns! De er ikke organiserede!
« Svar #7 Dato: 26 Januar , 2011, 19:21 »
Problemet med at anskaffe sig hybriderne (isa brown) først er bare som Tanja også skriver at de ikke tager sig særligt pænt at ny tilkomne. Så der skal man forberedt på at tage konsekvensen hvis ikke det går - et hus+ gård mere eller hovedet af.
Med venlig hilsen Heidi

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #8 Dato: 27 Januar , 2011, 07:57 »
Velkommen på forum, Tine :D
Det ser ud til at du har rigtig fine forhold til dine høns /o
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk