Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Ingen vending af æg under rugning  (Læst 6582 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Kaffka

• Bruger
Ingen vending af æg under rugning
« Dato: 26 Januar , 2011, 11:39 »
Psycho: Du skriver noget meget interessant herinde, nemlig af man skulle kunne få rigtig gode resultater ved ikke at vende æg under udrugningen (kun i forbindelse med lysning + evt. vandprøve).

Du nævner nogen undersøgelser som skulle påvise dette, da man havde fundet ud af at en høne ikke vendte sine æg regelmæssigt eller bevist. Kan du evt. linke til disse undersøgelser?

Min Rcom rugemaskine vender automatisk æggene hver time og denne tid kan ikke ændres, men funktionen kan dog slåes fra og man kan så manuelt vende æggene ved tryk på en knap hvis man ønsker det. Har altid fået rigtig gode resultater med vending hver time, dog er der altid et par befrugtede æg ud af ca. 20 der ikke har klækket.

Ellers må man jo sige at det mest normale er at vende sine æg og at dette jo har været gjort altid. De store producenter af kyllinger gør det vel ikke uden grund eller hvad?

Så skulle man slå funktionen fra næste gang (og undgå den utrolig irriterende lyd maskinen giver ved hver vending)?

Er der andre herinde der har prøvet ikke at vende æg (evt. ved en fejl)?
Mvh

Claus

Offline Kaffka

• Bruger
Sv: Ingen vending af æg under rugning
« Svar #1 Dato: 27 Januar , 2011, 09:22 »
Har nu studere lidt angående vending af æg på nettet og kan ikke umiddelbart finde noget som helst om det ikke at vende sine æg skulle være godt for udrugnings raten (det ville også være en anelse mærkeligt at det folk har gjort i generationer er forkert).

Derimod kan jeg selvfølgelig finde en masse om at man SKAL vende sine æg. I denne forbindelse er det mindre vigtig at vende æg efter ca. dag 14-18. Fra dag 18 skal man jo ikke vende æg mere. Men op til ca. 14 dagen er det vigtigt.

Faktisk er 24 gange i døgnet et rigtig godt antal gange at vende sine æg (faktisk som Rcom maskinerne er bygget) hvorimod forsøg med 96 gange ikke giver væsentlig forskel. Hønernes alder spiller også ind.
Mvh

Claus

Offline Mikkel Schmidt

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 27 Januar , 2011, 10:34 »
Det lyder godt, tak fordi du undersøgte det!  /o

Man kunne jo også lave et forsøg hvor man havde to ens rugemaskiner i samme rum med samme antal æg fra samme stamme høns. Den ene kører med vending og den anden uden, så kan man vel ikke få ret meget bedre forsøgsudgangspunkt :)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Christian Ernstsen

• Hr. Hanegal - far til Poul Try
  • Passiv bruger
  • Høns i haven er herligt!
« Svar #3 Dato: 27 Januar , 2011, 10:40 »
Har nu studere lidt angående vending af æg på nettet og kan ikke umiddelbart finde noget som helst om det ikke at vende sine æg skulle være godt for udrugnings raten (det ville også være en anelse mærkeligt at det folk har gjort i generationer er forkert).

Man skal ikke undervurdere overleveringens magt: http://www.wisehat.com/resources/stories/thecage.php

Mht. æg og rugemaskiner, så burde jeg nok sælge den rugemaskine, der på 5. år står i den uåbnede papkasse, jeg fik den leveret i...  ::)
Med sommerlige hilsner, Christian

Offline Finn Jensen

• Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
    • Dansk Fjerkræ Forum
« Svar #4 Dato: 27 Januar , 2011, 11:10 »
Det fremgår ikke helt klart af Psychos beskrivelse, men det kunne godt se ud som om han har ændret 2 ting, nemlig både tør-rugning og stoppet med at vende æggene.

Hvis det er tilfældet, så kunne det jo være tør-rugningen og ikke den manglende vending der har givet et bedre rugeresultat
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Mikkel Schmidt

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 27 Januar , 2011, 11:16 »
Det var også lidt det jeg tænkte Finn, for hvis han har ændret på to parametre på en gang så kan man ikke konkludere noget ud fra det, andet end at det enten er tørrugningen eller vendingen der har haft indflydelse. Dog vil jeg så sige at det nok er tørrugningen, da det allerede er dokumenteret at tørrugning har en positiv indflydelse, så vil jeg nok mene at den bærer størstedelen af ansvaret for det gode resultat :)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.

Offline Kaffka

• Bruger
« Svar #6 Dato: 27 Januar , 2011, 16:53 »
Det forsøg som du beskriver Mikkel med to ens situationer, bortset fra vending af æggene, var jo netop det Psycho henviste til som allerede var udført. Det var netop det interessante.

Du mener sikkert at nogen herinde burde eftervise det en gang til?

Men det er jo nok mere komplekst end som så. En høne, ihvertfald dem jeg har set ruge, vender så vidt jeg kan se, ikke æggene som en maskine typisk gør - altså et bestemt antal grader.

Jeg synes mere de bare ligesom skubber til dem i en ikke særlig logisk rækkefølge med næbbet og sikkert også roder lidt rundt med dem med benene. Men det virker sgu!
Mvh

Claus

Offline Kaffka

• Bruger
« Svar #7 Dato: 27 Januar , 2011, 20:08 »
Jeg er jo lidt af en teknik nørd og synes jo det er spændende hvis man i en rugemaskine kan komme så tæt på naturens måde at gøre det på, så muligt. Og kan man forbedre teknikkerne man bruger i maskinerne til at ruge med er det jo ikke så tosset. Så derfor er jeg da nysgerrig når der kommer noget frem om evt. gode eller bedre resultater uden vending af æggene.
Mvh

Claus

Offline Mikkel Schmidt

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 28 Januar , 2011, 08:58 »
Altså, hvis jeg havde to rugemaskiner af samme type ville jeg være frisk på at eftervise det, men det har jeg ikke lige. Det er nemlig rigtig spændende sådan noget! ;)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.

Offline Kaffka

• Bruger
« Svar #9 Dato: 28 Januar , 2011, 09:40 »
Man kunne også nøjes med at bruge en maskine (en lidt større en) og så kun vende halvdelen af æggene i den på normal vis f.eks. 3 gange i døgnet. Og overhovedet ikke røre ved de andre æg. Så er alle andre parametre fuldstænding de samme såsom temperatur, fugtighed, udluftning mm.
Mvh

Claus

Offline Mikkel Schmidt

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 28 Januar , 2011, 11:22 »
Du har en pointe der. Det forsøg vil jeg godt være med til at lave, men så er der bare nogle som skal aftage kyllingerne bagefter, men ja, så fylder jeg en bakke med æg der bliver vendt og en med æg som bliver vendt ;)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.