Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Er det sår?  (Læst 3110 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

johan10

• Gæst
Er det sår?
« Dato: 25 Januar , 2011, 17:52 »
Hej
For ca. en uge siden opdagede jeg at et par af mine høns havde lus  :( Jeg sprayede dem så med stald-chok fra America. De fik et sprøjt under hver vinge og et i rumpen. Så her for et par dage siden kiggede jeg lige under deres vinger og opdagede at der hvor der var sprøjtet var der sådan et gult lag som man ikke rigtigt kan tage af og fjerene lige omkring sad sammen. Er det gule lag dødt hud eller er det sår eller hvad er det? Har jeg gjort noget forkert? Jeg gjorde nøjagtig det samme i sommers og der skete der ikke noget. Jeg har fået flere høns siden da, så måske har de slæbt lus med til mine.
De ser ikke ud til at have ondt eller noget. Er der nogen der ved hvad der er galt?

Offline Johanne Schiødt

• Passiv bruger
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
Sv: Er det sår?
« Svar #1 Dato: 25 Januar , 2011, 17:55 »
Jeg tror det er stald chok som stadig sidder ;)

Jeg kom til at give mit have bord staldchok og det har fået lidt gule klatter
Nu tilbage som Johanne Schiødt

johan10

• Gæst
« Svar #2 Dato: 25 Januar , 2011, 17:57 »
Nå så er jeg mere rolig. Var lige ved at være bange for at det på en eller anden måde havde ætset sig ind i huden eller sådan noget, for det kan det godt ligne lidt  :)

Offline Tommy Andersen

• silkehønseopdrætter
  • Global Moderator
    • www.123hjemmeside.dk/Silkehons
« Svar #3 Dato: 25 Januar , 2011, 18:35 »
Hej

Det kan være en lille frost skade, du hare været for tæt på, da spayen er unde tryp på dåsen, så bliver den kold når man sprayer og er man for tæt på kan der komme frost skader, prøv på din egen hånd og du vil mærke.

Tommy 

johan10

• Gæst
« Svar #4 Dato: 25 Januar , 2011, 18:52 »
Det kan godt være at jeg har været lidt for tæt på. Forsvinder det helt igen hvis det nu er en frostskade?

johan10

• Gæst
« Svar #5 Dato: 25 Januar , 2011, 19:04 »
Jeg fandt også en del æg, men kun på en af dem. Dræber stald-chok også æggene?

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #6 Dato: 25 Januar , 2011, 19:30 »
Jeg fandt også en del æg, men kun på en af dem. Dræber stald-chok også æggene?

Stald-chok er beregnet til både at dræbe lus og æg, men i nogle tilfælde kan enkelte æg godt overleve behandlingen, så du bliver nødt til at kigge efter, om et mindre angreb støder til igen efter noget tid.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14