Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Bielefeldere  (Læst 3735 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Kaffka

• Bruger
Bielefeldere
« Dato: 24 Januar , 2011, 12:23 »
Lige lidt nyt på Bielefelder fronten. Efter jeg fik æg fra Tyskland i foråret har jeg nu fundet en rimelig pæn hane her i Danmark der ikke er i familie med mine høns. Sådan en hane er ikke videre let at finde. Indtil videre opfører han sig fuldstændig eksemplarisk. Den sidste af mine egne Bielefelder haner + et par høns er solgt fra så jeg kun har de bedste høner tilbage. Så må vi se hvad der kommer ud af min lille stamme senere på året.

Må sige jeg er imponeret af denne lidt specielle race - ikke mindst som æglægger. Startede for ca. et måned siden - og indtil videre lægger de æg stort set som æglægger racerne (et om dagen hver) og det er pæne store æg på over 60 gr. allerede nu. Ellers er det en dejlig rolig race som dog ikke drøner omkring benene på dig - men stille og roligt trisser omkring og passer sig selv. Er en smule reserveret.

Racen er desuden en ret stille race der ikke giver meget lyd fra sig når der er kommet et æg og hanen er absolut den der har galet mindst af dem jeg har haft. F.eks. når der pludseligt kommer solskin om dagen har mine andre haner ALTID givet et gal eller to - det gør Bielefelderen ikke. Om det ændre sig ved jeg ikke. Er man ude og lede efter en anden race der har mange gode egenskaber "indbygget" kan jeg kun anbefale Bielefeldere.

Har vedhæftet et par billeder af nogle af mine Bielefeldere (racebeskrivelsen vil også blive opdateret med disse billeder, har allerede sendt en mail angående dette):

Mvh

Claus

Offline Johanne Schiødt

• Passiv bruger
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
Sv: Bielefeldere
« Svar #1 Dato: 24 Januar , 2011, 13:03 »
NEJ! Ikke flere til mig ;D
Men hold da op en nydelig race. De ser også dejligt store ud /o

Du skal have ring på dem og så i gang med at udstille :) i mine øjne har du nogle meget pæne eksemplarer gående
Nu tilbage som Johanne Schiødt

Offline Kaffka

• Bruger
« Svar #2 Dato: 24 Januar , 2011, 17:45 »
Jamen du bor da ellers ikke voldsomt langt væk hvis du skulle blive interesseret i lidt rugeæg engang... :)

De er faktisk også pænt store, tror ikke der er problemer med vægt/ størrelse på dem jeg har nu eller racen som sådan.

Har egentlig aldrig gået og tænkt på og udstille (nok fordi jeg er en del væk i forbindelse med mit arbejde) - men kom til at tænke på hvad det egentlig koster at få høns vaccineret til udstilling? Det må der være en del der ved herinde.

Men det kunne nu alligevel være sjovt når det nu er en race der ikke ses så ofte.
Mvh

Claus

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #3 Dato: 24 Januar , 2011, 17:55 »
De fleste klubber afholder vaccinationsdage hvor man kan komme med sine dyr og få vaccineret, det koster ca. 5 kr. pr. dyr så det er ingen formue.

Men du skal så også være medlem af pågældende klub + DFfR (her køber du nemlig ringene) For de skal bære en fast fodring for at kunne blive registreret rigtigt.
Men det skal du også for at kunne udstille.

Og ja de ser fine ud - dejlig race og smuk farve  /o
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Kaffka

• Bruger
« Svar #4 Dato: 24 Januar , 2011, 19:58 »
Har været inde på DFfR og se på ringlisten - men kan ikke finde Bielefelder!

Har dog selv skrevet 22/ 20 mm. for stor i min race beskrivelsen, dette må dog stamme fra Tyskland da jeg indsamlede oplysninger og studerede racen for et stykke tid siden.

Skal man så bare også bruge 22/ 20 mm. i Danmark? Men jeg kan selvfølgelig ringe til ham jeg købte min hane af - han havde vist udstillet dem et par gange.
Mvh

Claus

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #5 Dato: 24 Januar , 2011, 20:23 »
Eller mail til DFfR
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Kaffka

• Bruger
« Svar #6 Dato: 25 Januar , 2011, 09:25 »
Har spurgt DFrR og fået det svar at det simpelthen er pga. at Bielefelder er meget sjældne i Danmark - og da der ikke er plads på listen til alle racer (listen skal kun være på en side), er den ikke med.

Men størrelse på de 22/ 20 mm. for store Bielefeldere er korrekt. Har man sjældne racer skal man bare henvende sig til DFrR hvis man er i tvivl.
Mvh

Claus