Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: gode råd modtages med glæde:)  (Læst 803 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline mew.

• Passiv bruger
gode råd modtages med glæde:)
« Dato: 23 Januar , 2011, 21:32 »
Hej Hønse eksperter.

Jeg er i den heldige situation at jeg har fået lov til at lave et større hønsehold, og jeg vil blive glad for alle gode råd og ting jeg skal tænke på inden byggeriet går i gang.

Vi er nogle stykker der er gået sammen om projektet og vi regner som udgangspunkt med at skulle kunne have 45-50 høns. Vores formål er at lave slagtehøns i stedet for de triste eksemplare man kan købe i supermarkeder.

Mit spørgsmål går især på indretningen af hønsehus. Jeg har selv haft høns i mange år, men dog ikke mere end 4 ad gangen, så der er nok nogle andre overvejelser når der nu skal gå flere sammen.

Jeg har lavet en skitse hvordan jeg umiddelbart kunne indrette det.. men det kan jo være lidt svært at se hvad jeg mener.
Jeg tænker at opdele huset i tre sådan at kyllinger går i midten, og på hver side er der redekasser. Skal man lade hele flokken gå sammen, eller er det ikke en god idé at opdele det så man kan isolere for f.eks at skaffe rugeæg fra dem man vil have rugeæg fra?
Det vigtige for mig at er kunne muge nemt. Derfor har jeg sat siddepinde på langs, så man vil kunne skrabe hylden under siddepindene ren ved at køre en trillebør helt derhend.

Jeg tænker at have korn i beholder indenfor ? Og vand udenfor....
Der bliver en meget stor hønsegård som vi vil sikre med stødhegn fra en heste fold, udover at grave ned og evt overdække.

Kan man overdække med et tyndt hegn ? f.eks jordbærnet ?

Og hvor mange kvm skal huset mon være?

Det var 100 spørgsmål til proffessoren.... og helt andre forslag til tegninger af hønsehuset er også MEGET velkomne.

Mew

Offline Tanja S.B.

• Bruger
Sv: gode råd modtages med glæde:)
« Svar #1 Dato: 23 Januar , 2011, 21:46 »
Næææ, hvor er du heldig! Der er ikke noget så fedt som udvidelser ;D

Jeg tænker at opdele huset i tre sådan at kyllinger går i midten, og på hver side er der redekasser. Skal man lade hele flokken gå sammen, eller er det ikke en god idé at opdele det så man kan isolere for f.eks at skaffe rugeæg fra dem man vil have rugeæg fra?

Der er mange gode grunde til at have et rum mere end man har stammer. Du nævner selv nogle gode: fred til kyllinger og isolation til opsamling af rugeæg. Andre gode grunde kan være: plads til at isolere evt. syge individer eller som skrukrum hvis I pludselig får sådan en :)

Det vigtige for mig at er kunne muge nemt. Derfor har jeg sat siddepinde på langs, så man vil kunne skrabe hylden under siddepindene ren ved at køre en trillebør helt derhend.

Jeg tænker at have korn i beholder indenfor ? Og vand udenfor....
Der bliver en meget stor hønsegård som vi vil sikre med stødhegn fra en heste fold, udover at grave ned og evt overdække.

Super god idé med møgbræt, det har jeg selv og det fungerer rigtig godt! Redekasserne kan med fordel laves under møgbrættet. Det har jeg ikke selv og det er irriterende, for hønsene kan rigtig godt lide at lægge æg derinde i mørket. Til gengæld er det irriterende at kravle rundt for at finde sine æg /d

Genrelt skal I tænke på hvilke forhold jeres høns (og I selv) får om vinteren, Alt er nemt om sommeren, men det er i regn, sne smat og frost at det bliver surt. Derfor: Vand udenfor er egentlig smart og praktisk, bare ikke om vinteren! Og tænk også på om en del af gården skal overdækkes med noget fast, så de har et udendørs sted at gå tørskoede rundt, når det er dårligt vejr.

Hvor mange kvm huset skal være afhænger vel mest af mængden af høns sammenholdt med de udendørs forhold. Hvis de kun skal sove i huset, så kan der være mange, men hvis de alle kommer til at stå derinde om vinteren når jorden af dækket af sne, så kan der være halvt så mange (groft sagt) ;)

God fornøjelse med det dejlige projekt! /o

Mvh. Tanja :)
Maran (sort-kobber og blå-kobber)
1,4 serama (børnenes)
+ diverse

0,1 kleiner münsterländer, 1,2 katte, 2,0 banditter

www.racefjerkrae.dk
www.orpington.dk
http://maranklub.dk

Offline mew.

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 23 Januar , 2011, 21:56 »
Tak for råd Tanja, det var nogle rigtig gode pointer !

Det kommer til at ligge i nærheden af dig i Farum, så jeg kommer nok krybende og spørger om rugeæg på et tidspunkt fra dine spændende racer når jeg har fået det op og stå ;)

Offline Tanja S.B.

• Bruger
« Svar #3 Dato: 23 Januar , 2011, 22:01 »
Tak for råd Tanja, det var nogle rigtig gode pointer !

Det kommer til at ligge i nærheden af dig i Farum, så jeg kommer nok krybende og spørger om rugeæg på et tidspunkt fra dine spændende racer når jeg har fået det op og stå ;)

Spændende ;) Du er velkommen - også hvis du bare vil lure ;D
Mvh. Tanja :)
Maran (sort-kobber og blå-kobber)
1,4 serama (børnenes)
+ diverse

0,1 kleiner münsterländer, 1,2 katte, 2,0 banditter

www.racefjerkrae.dk
www.orpington.dk
http://maranklub.dk

KarinP

• Gæst
« Svar #4 Dato: 24 Januar , 2011, 01:03 »

Og hvor mange kvm skal huset mon være?

De skal have min ½ m2 indendørs + min 2 m2 udendørs pr høne. Personligt foretrækker jeg dog noget mere udendørs, hvis de ikke har mulighed for at løbe frit engang imellem.

Ang. jordbærnet øverst, så holder det kun, så længe der ikke er sne...Det er langt bedre at sætte hønsenet e.l. op (med passende stivere).

MVH
Karin