Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Hvor mange kyllinger laver i (til udstilling)?  (Læst 5850 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Johanne Schiødt

• Passiv bruger
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
Hvor mange kyllinger laver i (til udstilling)?
« Dato: 23 Januar , 2011, 19:28 »
Hvor mange kyllinger af hver race/stamme regner i med at lave i år?

Jeg har 2 brahma kyllinger, 14 der skal klække tirsdag og så ca. en 20 stykker mere undervejs. Det er af en enkelt stamme som har utrolig god befrugtning når man tænker på at vi stadig er i januar. Er det nok at satse på en 20 stykker fra en stamme? Hvor mange laver i andre fra hver stamme? Jeg er lidt stolt af min hane ;) han er super fertil og hans høner lægger store flotte æg så man bliver jo lidt hooked ;).
Nu tilbage som Johanne Schiødt

Offline Danny Westh

• Passiv bruger
Sv: Hvor mange kyllinger laver i (til udstilling)?
« Svar #1 Dato: 23 Januar , 2011, 19:49 »
Jeg udstiller ikke selv, endnu.
Men hvis man skal "nøjes" med 20 kyllinger så tror jeg at avlsdyrene skal være helt i top.
Men jeg vil da også spændt vente svar fra udstillerne.

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline Elise ☺

• Passiv bruger
    • www.beli-lys.webbyen.dk
« Svar #2 Dato: 23 Januar , 2011, 19:56 »
Jeg kigger også med på denne tråd for jeg ved ikke helt hvormange man skal lave. men min plan var (indtil mikkel lavede om på det) at ruge ca. 200 æg ud fra mine hvid/blå hvor mange kyllinger der så var kommet ud af det ved jeg jo ikke, men det havde været et rigmeligt antal for mig at samle.
Mange Hilsner Elise

Brahma: Hvid-blå col. Hvid-sort col. Red pyle, sølv-sortbåndet
Engelsk araucana: Perlegrå
Sebright: Sølv sort randet
Serama
Gæs: alm landgæs
6 heste/ponyer
Mange katte
1 fantastisk gårdhund
2 dejlige piger og 1 forstående ægtemand

Offline Rasmussen

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 23 Januar , 2011, 20:18 »
Hmmm jeg skal op på små 70-80 styks tror jeg  ;D pt har jeg lidt over 20  /o
Sidste år endte vi (jeg Rikke og Elise)på over 150 kyllinger  :) Den rekord slår vi sikkert i år   :D
mvh Jesper

Offline Johanne Schiødt

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 23 Januar , 2011, 20:20 »
Jamen er det pr. stamme eller i alt?

Susanne

• Gæst
« Svar #5 Dato: 23 Januar , 2011, 20:20 »
Johanne, jeg spurgte om noget lignende, eller....noget med om man kan avle selv om man har lidt plads (som jeg har)

Jeg fik forskellige råd - et af dem var, at med de rette avlsdyr behøver man ikke mere end ca 10 kyllinger. Men at 20-30 giver en større sikkerhed for gode dyr.

Så er spørgsmålet om man har de rette avlsdyr. Det ved man jo ikke før man ser resultatet (kyllingerne som store)

Jeg tænker, at vi skal gøre rigtig mange erfaringer - her det første år, vi vil prøve at udstille.  ::)

Jeg er selv stadig lidt i tvivl om hvor mange. Jeg har to gode haner og 14 høner og er måske ikke færdig med at sortere endnu. Men jeg tænker, at der skal komme ca 50 kyllinger ud af det.

Og til næste år siger jeg måske noget helt andet.

Håber, du får nogle svar fra nogle erfarne avlere  /o    Og rigtig meget held og lykke!

Offline Johanne Schiødt

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 23 Januar , 2011, 20:27 »
I lige måde Susanne :) vi ses jo i klubben og ellers må du jo komme forbi så jeg kan prale af mine små kæmper og grå skønheder. "Din" maranhøne lægger iøvrigt et flot æg næsten hver dag nu *e de er næsten allesammen røget med i rugemaskinen og der er også liv i flere af dem ;)

Du siger bare til hvis du har nogle æg du gerne vil have med.

Jeg glæder mig til at høre om fleres erfaringer med antal kyllinger :)

Offline Marianne M.

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 27 Januar , 2011, 13:47 »
Ja, det er jo faktisk et rigtigt godt spørgsmål...

Af sebrighterne håber jeg på en 20-25 kyllinger, tror jeg, hvis jeg kan få så mange ud af det med 4 høns. De er nemlig ikke nemme, og befrugtningen er generelt ikke så høj. 'Problemet' er, at man ikke kan sortere ret meget i dem før udstillingerne nærmer sig, fordi de ikke udvikler sig så hurtigt. Til gengæld spiser de ikke så meget mens vi venter  ;)

Af de store wyandotter håber jeg at få lavet en 5-7 haner at vælge imellem (dem håber jeg på kommer i første rugning) og op til en 10-15 høns. De skal jo heller ikke æde mig ud af huset - de er jo ret store og æder en del - og tager meget plads!

Mht. wyandotterne har jeg fået det råd at 'lave' hanerne allerede nu, fordi de har en længere udviklingstid. Så lige så snart jeg kan se forskel på kønnene, bliver der nogle hønekyllinger til salg..
Og om et par måneder bliver det hønsenes tur - og så bliver der hanekyllinger til gryden  :D

Mvh Marianne

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #8 Dato: 27 Januar , 2011, 14:09 »
Det er et rigtigt godt spørgsmål, nogen laver en 20-30 kyllinger og andre en 300-400 kyllinger.

Men det er helt klart at har man gode dyr som man kender nedarvingen på igennem generationer og man evner at sætte de rigtige dyr sammen, tja så behøver man ikke så mange kyllinger.

Derimod har man f.eks en race som ikke er så talrig eller som der ikke findes i særlig god kvalitet, så må man lave nogle flere, så man får lavet en god start bestand.

Og så er det også det, om man vil udstille 1,2 eller flere ??

Men ud af 30 æg, får man måske en 20 kyllinger og hvis min. ½ delen er haner...
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Johanne Schiødt

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 27 Januar , 2011, 14:17 »
Hmm hvis jeg laver 400 :o så skal vi spise en kylling i brahma størrelse hver dag næste år ;D

Jeg er oppe på 14 kyllinger i brahma, heraf er nogen blandede i farven da jeg har en blå brahma blandingshøne til at gå men de fleste ser fine ud. Jeg kommer ikke til at lave flere end 20-25 efter denne hane tror jeg, så skal den unge prøves.

Mit mål er at få mindst en kåringspræmie for 1.2, eller 1.2 med ingen dyr under 92 og en på 94 eller derover. Er det realistisk med omkring 40 kyllinger Lene?

Offline Lene Lestat

• Bruger
    • www.lestat.dk
« Svar #10 Dato: 27 Januar , 2011, 14:22 »
@ Johanne

40 kyllinger er sikkert ganske udemærket, men hvis det kun er det som du har plads til, så ville jeg (hvis jeg var dig) KUN lave på de rigtige dyr og ikke bruge pladsen/foder på blandinger og andet ukurrant.

Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Marianne M.

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 27 Januar , 2011, 14:30 »
Og, Lene, der rammer du jo også ned i noget der gør, at man skal være hård fra starten af, hvis man vil have de rigtigt gode resultater. I gryden med alt der afviger for meget... også selv om det er yndlingshønen/hanen.

Lad os se, om 'vi' er hårde nok til det  :)
Mvh Marianne

Offline Lene Lestat

• Bruger
    • www.lestat.dk
« Svar #12 Dato: 27 Januar , 2011, 19:46 »
@ Marianne

Ja, det er ganske rigtigt, men et dårligt dyr (bliver aldrig bedre) og tager kun pladsen/foderet istedet for et godt dyr.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:

Offline Johanne Schiødt

• Passiv bruger
« Svar #13 Dato: 27 Januar , 2011, 20:08 »
Ja det er noget som stikker lidt. Jeg har rimeligt godt med plads :) men stille og roligt skal alle hyggehønsene væk. Og jeg skal tage stilling til om jeg vil fortsætte med maran eller ej, men det er heldigvis tids nok til at tage stilling til det, det kommer an på hvordan første generation ser ud :)