Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Hyggesnak med Tommy  (Læst 3501 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline manniken

• Passiv bruger
Sv: Hyggesnak med Tommy
« Svar #30 Dato: 23 Januar , 2011, 22:15 »
@ Jan

Jeg ka da male nogle sussex hvis skal være? hehe Men skal da gerne spørge mig for, kommer du og henter dem?
Hvis du kan lide svampe så hvis du kommer fra spøttrup og kører imod skive, ved rundkørslen hvor der er en shell tager du af første gang. Så første vej yil venstre, det er en lille vej, den følger du, så holder du til venstre mod rakkerhuset tror jeg det hedder og lige dette er der en vej (markvej) ind i skoven. Der kan du stille bilen eller også kører videre and markvejen. Så kommer der en 15 - 20 min gang et kryds inde i skoven, der skal du til venstre ned mod en lille sø, du går forbi søen men hav øjnene med dig da der kan forkomme svampe der. Når du kommer forbi søen fortsætter du indtil det begynder at gå lidt opad, lige før det skal du ind af et gammelt brandspor til venstre. Der gør du ca 5 min og møder en granplantage, der kan du hente Karl Johan svampe som andre graver kartofler op. Dog først engang i oktober. Men tag derud der er dejligt fredeligt og se hvad der ligger af træ rundt omkring, i øvrigt er det fint at lave et lille bål nede ved den sø. I søen er der aborre hvis det skulle have din interesse.

Ta lillemor med, hun ka bære øllerne og så kører hjem ..... 

@ Kew

Tror ikke du skal tænke så meget på om skidet flækker, få fat i et stykke med tyk bark, evt noget gammelt birk, der kan barken være tyk og det holder sammen på det. Men ellers hvis du får fat i et stykke frisk træ har du bistade i mange år og hvis det endelig er kan det vel skiftes ud. ?

Tommy         

Offline Fisker

• Passiv bruger
« Svar #31 Dato: 23 Januar , 2011, 22:22 »
Jaha Kastanietræ ....... det er godt men synd af fyre op, der kunne være blevet nogle skønne brædder. Meget smukke. Jeg fundere lidt selv på hvordan man kunne lave et savværk da jeg af og til falder over nogle lærketræer, har set noget på youtube med en kædesav men det forkommer mig at det er mest fis i en hornlygte. Her er også en del akacie og jeg tror der kunne blive flotte brædder af det også, hvordan de er rent tømmermæssigt ved jeg dog ikke.
Nu skal jeg igang med en omgang bouf bourgonion (staves det sådan?) Det har marineret siden igår i rødvin og da det lige er sat ind med snestorm og min kæreste er på vej hjem fra et besøg hos sit barnebarn, ja så tænkte jeg det lige var sagen. Skal osse have lavet leverpostej  ;D
Jeg skal se om jeg kan få postet nogle billeder af min bil, den er fin

Tommy 

Du finder ikke noget mere holdbart i jordkontakt på vore breddegrader end acacietræ, så til stolper og lignende er det rigtig godt. Veddet er nærmets grønt når det er nyforarbejdet med bliver mere mørkebrunt efter nogen tid udenfor, ikke gråt som lærk eller ceder gør når det står ubehandlet. Men man skal lige vende sig til at arbejde med det for det reagere ikke helt på samme måde som andet gavntræ.
I øvrigt købte jeg nogle egestolper for nogle år siden af en mand i Bjæverskov, han havde bygget en holder og et land så han kunne skære tømmer og planker med sin kædesav, og resultatet var rigtig godt, helt på linie med savværkstræ.

Rasmus

Offline manniken

• Passiv bruger
« Svar #32 Dato: 25 Januar , 2011, 18:11 »
Jaha

Hvis nogen undre sig over hvad jeg tuller rundt og laver så er her en lile rapport. Var i går hos lægen og han / de mener at jeg skal vænne mig til mine daglige "stunts" så som at glemme at tænde for gassen når jeg skal lave kaffe og tøj i køleskabet i stedet for i vaskemasknen der står ved siden af. Der er mange andre men kan ik huske dem lige nu . Nå men det får så være.... Har i dag i 10 graders frost røget flæsk og andet det meste at dagen, det blev godt rigtigt godt. Jeg havde lidt mere fut under det end sidste gang og det var lige det der skulle til . Så en skive røget spæk og en lile dram er ik af vejen. Og da jeg kom ind fik jeg en varm krydret øl og det var dejligt. Nu kan jeg hører at nogen rynker på næsen men har i prøvet det? En god stærk øl der bliver varmet op på komfuret krydret med nelliker og kanel lige som gløgg (lidt i den stil) og når man så kommer ind fra kulden og der er gang i kakkeloven, af med støvlerne og s en varm øl åhhhhhhhhhhhhh livet er skønt..............

Nu skal jeg ud at se til hønsene skal være sikker på at der er lukket.. Har jeg i øvrigt fortalt om min collie some jeg havde med hjem fra Irland? kan ik huske det

Offline mortends

• Passiv bruger
  • Nu med billede af mig selv...
« Svar #33 Dato: 25 Januar , 2011, 22:14 »
Nu skal jeg ud at se til hønsene skal være sikker på at der er lukket.. Har jeg i øvrigt fortalt om min collie some jeg havde med hjem fra Irland? kan ik huske det

Du fortalte lidt om den på videoen, men nok ikke hele historien...

...og pas nu på at du ikke putter vasketøjet i rygeovnen...  ;)
Mvh. Morten

"Besætningen": Har solgt gården og er flyttet til byen - så ingen fjer pt.

Offline manniken

• Passiv bruger
« Svar #34 Dato: 25 Januar , 2011, 23:42 »
Ja det med vaske tøjet ... der er langt fra køkkenet til rygeoven  så tror ik det sker men man ved aldrig. hmmmm ellers en sjov tanke.... Nå men Lessi, min collie... Det var sådan at hun pludselig dukkede op i min have i Irland, hun havde en tyk blå snor om halsen der var bidt over kunne man se. Og jeg, fjols som jeg er kunne ikke lade hunden gå, så efter mange skiver skinke blev vi venner.Og hun kom ind i huset. Det var omkring Oktober tror jeg, for nogle år siden. Jeg ringede til Garda (poitiet) og det viste sig at en mand oppe ad vejen havde hængt sig selv og havde prøvet at hænge hunden også, hab efterlod sig 100 køer samt kone og 2 børn. Hva fanden han skulle hænge hunden for ved jeg ik, den havde jo ik gjort noget men den undslap altså. Hun var meget nervøs og ville ikke ind i bilen men det skulle hun jo da jeg ikke ville efterlade hende. Så vi tog afsted juleaftens dag for nogle år siden efter mange problemer med min bil men det er en anden historie.. Vejret var ganske forfærdeligt, is og tåge hele vejen  så en tur p 3 timer til færgen blev til 5 timer men vi nåede det. Så var der 4 timer med færgen til england, og derefter tværs over england til Dover. Vi nåede den sidste færge før juleaften til Calais. Efter endnu en 1,5 time med færge kom vi til fastland ! Jeg var træt, Lessi også så ved 20 tiden fandt vi et hotel i Calais og kaldte det jul. Vi tog der en ekstra overnatning da vi begge var trætte og Lessi ikke var vant til at kører i bil . Vi kørte videre i sne og skidt midt om natten for at have vejen for os selv. på vej gennem tyskland ved 15 tiden kunne vi ikke mere så vi tog ind på et "landhaus" et fint lille hotel og dejsede om i sengen øjeblikkeligt. Senere fik vi noget at spise og sov igen . Næste morgen kørte vi så hjem . Lessi er en fin hund sød og føjelig men meget vagtsom og vil gerne hyrde. Hun er en speciel blanding de avler på i Irland til at hyrde køer. Hun ligger i skrivende stund her ved siden af og passer på "far" ja det blev en længere smøre, håber i tilgiver           

Offline mortends

• Passiv bruger
« Svar #35 Dato: 26 Januar , 2011, 07:14 »
Dejlig historie - trods alt!  /o
Mvh. Morten

Offline JanR

• Passiv bruger
« Svar #36 Dato: 26 Januar , 2011, 07:55 »
Ja det kan man da kalde en happy ending  :). Skøn historie

Offline manniken

• Passiv bruger
« Svar #37 Dato: 26 Januar , 2011, 12:30 »
Ja happy ending i mere end en betydning. Lessi var den der opdagede at jeg var syg den jeg havde min anden blodprop, jeg lå bare hen og hun fik gjort Barbara opmærksom på at noget var galt. Nu er det sådan at hun hver nat, flere gange om natten lige checkker om jeg er ok, hun lægger næsen på min kind, hvis jeg reagere er det ok, hvis nej så kommer der et bjæf.Så man kan vel med nogen ret sige at hun har vist sin taknemlighed.
Men det tog laaaaaaaaang tid at få hende overbevist om at man godt kunne kører i bil samt at det var ok at gå i snor. Men hun er en fin hund nu og vi har vores ritualer hver morgen som alle andre der har hund vel har. Jeg har plan om at trække lidt hvalpe på hende hvis vi kan finde en shetland sheapdog til far , jeg ville gerne bevare de hyrdeliner hun har samt sikre hendes fine måde at passe på familien på for fremtiden.

Nå ik mere herfra idag, er træt i hovedet, pas på derude ...

Kærligst Tommy   

Offline Jean Hansen (Lavbo)

• Bruger
« Svar #38 Dato: 30 Oktober , 2011, 14:43 »
En lille opdate fra Tommy.

Han er desværre blevet syg, blodpropper i hjernen, og er derfor ikke på forum. Han har stadig høns og har også fået nye undervejs, men han har ikke mange kræfter i øjeblikket, men jeg skal hilse mange gange fra ham.
3 hunde, 10 katte, 3 kaniner, en masse duer, skildpadder, fisk og det løse :)
Mand og 3 børn

Offline mortends

• Passiv bruger
« Svar #39 Dato: 30 Oktober , 2011, 15:33 »
En lille opdate fra Tommy.

Han er desværre blevet syg, blodpropper i hjernen, og er derfor ikke på forum. Han har stadig høns og har også fået nye undervejs, men han har ikke mange kræfter i øjeblikket, men jeg skal hilse mange gange fra ham.

Tak for updaten!  /o Men trist historie...  /d
Mvh. Morten