Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Hyggesnak med Tommy  (Læst 3500 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline mortends

• Passiv bruger
  • Nu med billede af mig selv...
Sv: Hyggesnak med Tommy
« Svar #15 Dato: 23 Januar , 2011, 12:36 »
Njaa Morten

I min tid var det nu mere tysklæren vi rystede i bukserne for  ;D

Hvor tykke stammer håndtere du?

Tommy

De er ikke så galt store, normalt ikke meget større end ca. 30 cm. i diameter. Men jeg har da være med til at fælde enkelte større træer også, bl.a. et stort 50 år gammelt kastanietræ der stod og tog alt lyset i vores gårdsplads. Det var omkring 50 cm. og leverede brænde til 1½ fyringssæson!  /o
Mvh. Morten

"Besætningen": Har solgt gården og er flyttet til byen - så ingen fjer pt.

Offline manniken

• Passiv bruger
« Svar #16 Dato: 23 Januar , 2011, 12:59 »
Jaha Kastanietræ ....... det er godt men synd af fyre op, der kunne være blevet nogle skønne brædder. Meget smukke. Jeg fundere lidt selv på hvordan man kunne lave et savværk da jeg af og til falder over nogle lærketræer, har set noget på youtube med en kædesav men det forkommer mig at det er mest fis i en hornlygte. Her er også en del akacie og jeg tror der kunne blive flotte brædder af det også, hvordan de er rent tømmermæssigt ved jeg dog ikke.
Nu skal jeg igang med en omgang bouf bourgonion (staves det sådan?) Det har marineret siden igår i rødvin og da det lige er sat ind med snestorm og min kæreste er på vej hjem fra et besøg hos sit barnebarn, ja så tænkte jeg det lige var sagen. Skal osse have lavet leverpostej  ;D
Jeg skal se om jeg kan få postet nogle billeder af min bil, den er fin

Tommy 

Offline mortends

• Passiv bruger
« Svar #17 Dato: 23 Januar , 2011, 13:01 »
Jaha Kastanietræ ....... det er godt men synd af fyre op, der kunne være blevet nogle skønne brædder. Meget smukke. Jeg fundere lidt selv på hvordan man kunne lave et savværk da jeg af og til falder over nogle lærketræer, har set noget på youtube med en kædesav men det forkommer mig at det er mest fis i en hornlygte. Her er også en del akacie og jeg tror der kunne blive flotte brædder af det også, hvordan de er rent tømmermæssigt ved jeg dog ikke.
Nu skal jeg igang med en omgang bouf bourgonion (staves det sådan?) Det har marineret siden igår i rødvin og da det lige er sat ind med snestorm og min kæreste er på vej hjem fra et besøg hos sit barnebarn, ja så tænkte jeg det lige var sagen. Skal osse have lavet leverpostej  ;D
Jeg skal se om jeg kan få postet nogle billeder af min bil, den er fin

Tommy 

Åh ja - et lille savværk - det drømmer jeg også om! Mange af de træer vi fælder når vi "rydder op" i skovene hvor vi bor er for gode til at fyre op, men vi gør det alligevel, da vi ikke rigtig har andre muligheder - det er alt for dyrt at betale andre for at lave tømmer af det...

Kunne være sjovt at se "skovbilen"!
Mvh. Morten

Offline Moos

• Passiv bruger
« Svar #18 Dato: 23 Januar , 2011, 13:10 »

Morten

Ærgeligt du er helt i vestjylland, jeg har nogle træer her på midtsjælland
jeg hjertens gerne vil af med :D

Offline manniken

• Passiv bruger
« Svar #19 Dato: 23 Januar , 2011, 13:51 »
@ Moos

Ja så er der jo træ til Kew!  /o

Her er en lille film hvor man kan se lidt af hvor jeg bor og desværre osse mine tommelfingre  :-\ Man kan osse se min skovbil

Tommy

Offline manniken

• Passiv bruger
« Svar #20 Dato: 23 Januar , 2011, 14:29 »
Hov glemte linket http://www.youtube.com/watch?v=lLvLbNnoVBI

Undskyld det må være min fremskredne alder

Offline mortends

• Passiv bruger
« Svar #21 Dato: 23 Januar , 2011, 15:50 »
Morten

Ærgeligt du er helt i vestjylland, jeg har nogle træer her på midtsjælland
jeg hjertens gerne vil af med :D

Ja det kan vist ikke svare sig at køre helt til Sjælland for at skove træer...   /d
Mvh. Morten

Offline mortends

• Passiv bruger
« Svar #22 Dato: 23 Januar , 2011, 16:00 »
Hov glemte linket http://www.youtube.com/watch?v=lLvLbNnoVBI

Undskyld det må være min fremskredne alder

God film! sjovt at se hvordan det ser ud hos dig!
Mvh. Morten

Offline Tommy L Andersen

• Passiv bruger
« Svar #23 Dato: 23 Januar , 2011, 17:03 »
en tur i skoven med motorsaven er en god måde at stresse af på

et par grader frost, vindstille, sol, tremokande med kaffe .et par ostemader . god musik i høreværnene på hjelmen og så bare gå amok på et dejligt stort træ  ;D

så kan jeg klare en uge mere med job, 3 unger under 6 år og konen 

med i skoven :  hansker,hjelm med høreværn,støvler,bukser,kiler.hammer,reb,div værktøj ,file,kombidunk, jonsered 2050,stihl ms 660 og så forplejning ;)

og når man så efter et par timers arbejde sider på en stykke træ og nyder skovens lyde sammen med en kop kaffe og en ostemad så er livet sgu skønt  /o

kunne dog godt bruge skovbilen  ::)
M.V.H Tommy
 0.4 vorwerk  0.1 rir
 1.4 kobberfarvet maran  0.1 blomsterhøns 0.2 hvide æglæger  1.1 engelske araucana  1.0 hund kooiker  2.1 børn  0.1 kone

Offline JanR

• Passiv bruger
« Svar #24 Dato: 23 Januar , 2011, 17:18 »
Arhh der er jo lidt mandehørm i denne tråd :).. En mand og hans motorsav :P
Jonsered cs 2145s og en billig partner som egentlig er slidt op. Jeg har detsværre ingen skov og fælde træer i.
Så jonseredèn er på 3 år næsten ikke brugt. Men som jeg plejer og sige til lillemor.. Den er rar og ha ;).
Hvis der nu lige pluslig dukker et træ op.. Spændende og se dit sted Manniken.. Lidt mindre sne og flere høns næste gang :D

Offline mortends

• Passiv bruger
« Svar #25 Dato: 23 Januar , 2011, 17:26 »
Arhh der er jo lidt mandehørm i denne tråd :).. En mand og hans motorsav :P
Jonsered cs 2145s og en billig partner som egentlig er slidt op. Jeg har detsværre ingen skov og fælde træer i.
Så jonseredèn er på 3 år næsten ikke brugt. Men som jeg plejer og sige til lillemor.. Den er rar og ha ;).
Hvis der nu lige pluslig dukker et træ op.. Spændende og se dit sted Manniken.. Lidt mindre sne og flere høns næste gang :D

Hey du har jo samme maskine som mig! Jeg købte en ny 2145s for et par uger siden!

Jeg er så heldig at bo lige midt i mellem tre dele af en stor gammel plantage. Jeg ejer selv 1 ha af den og det store stykke der ligger lige op langs vores grund har jeg fået lov til at "rydde op" i, så jeg har fast arbejde i min fritid!
Mvh. Morten

Offline manniken

• Passiv bruger
« Svar #26 Dato: 23 Januar , 2011, 17:30 »
Ja se Jan sagen er jo den at du ikke skal så langt for at få afløb for dine lyster mht skovning:

Hvis du bor i spøttrup så er der jo ikke langt til Hvidemose hvor du kan tage kontakt til skovfogeden, absolut til at tale med. Og ellers kan du tage i statskoven, kan ikke huske hvad distriktet hedder men på vejen til Viborg, på venstre side når du kører mod Viborg er der et skovfogedkontor Kik efter et grønt skilt på hegnet ellers google det. De er til at tale med, Der var en skovløber der hed Benny. en meget fin fyr men jeg tror nok de har lavet lidt om. Men de har sommetider spændende opgaver såsom at skove en vej gennem noget bøg eller noget i den stil , snak med dem. Jeg fik en del træ derfra i sin tid, så det er bare igang!

@ Benny

prøv et bål og en pølse næste gang  

Offline manniken

• Passiv bruger
« Svar #27 Dato: 23 Januar , 2011, 17:33 »
Hov det var Tommy jeg mente og ik Benny sorry .

Og Morten, hvis du kan sådan rydde op så er der penge i et lille savværk!

Tommy

Offline JanR

• Passiv bruger
« Svar #28 Dato: 23 Januar , 2011, 17:42 »
Det var da utrolig man skal helt til Krakow for at finde en der ved hvor man finder træ her i området ;D..
Hvis du er rigtig dygtig kan du måske finde 3 farvede sussex i polen osse???..

Og nu er jeg lidt af en krejler så et bette savværk kan vel altid skaffes. Fik faktisk en tilbudt for en del år siden til en familiefest.. Men syntes godt nok det lød lige billig nok. Men en anden i familien slog til med det samme. Og det fortrød jeg dælme bittert da jeg så hvad den kunne. Men grundet ulykkelige omstændigheder tror jeg den kan købes igen nu..

Mortens: Jeg har ikke meget forstand på motorsave.. Men det her er ihvertfald den bedste jeg har ejet til dato.
Så den skal du nok blive glad ved /o.
« Senest Redigeret: 23 Januar , 2011, 17:44 Fra JanR »

Offline KEW

• Bruger
« Svar #29 Dato: 23 Januar , 2011, 18:39 »
Det med stammen så jeg i frilandshaven de kom før bonderøven jeg tror stammen var ca.60cm i dia. Eller mere. Og 80cm høj. Jeg har ikke stammen men overvejer det kraftigt hvis jeg skal have bier
Men så var det jeg kom i tanke om at tit så flækker træ når det bliver tørt.
Er der nogle sorter som ikke gør?
Hilsen Kenneth

0.2.0 Store Røde Silkehøns
1.4.0 Dværg Laksefarvet Faverolles
Formål med høns: hygge,æg,kød.